خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت آبفای استان زنجان خبرداد:

522 لیتر در ثانیه کسری منابع تولید آب شهر زنجان

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۶۱۲

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان , میزان کسری منابع تولید آب شهر زنجان را 522 لیتر در ثانیه اعلام کرد.

به گزارش ایلنا از زنجان, به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان , علیرضا جزءقاسمی، گفت: در سال 94 در شهر ابهر 55لیتر در ثانیه و در خرمدره 50 و در شهرهای قیدار ، هیدج و صائین قلعه هر کدام 30 لیتر در ثانیه  با کسری منابع تولید مواجه خواهیم بود.

جزءقاسمی , به برنامه‌های کوتاه مدت آبفای در خصوص خروج از وضعیت بحرانی  اشاره کرد و افزود : انتقال آب پنج حلقه از چاه‌های منطقه غرب با دبی 100 لیتر در ثانیه به خطوط انتقال مخازن و حفر 5 حلقه چاه جدید به میزان حداکثر 100 لیتر بر ثانیه ، حفر و تجهیز 8حلقه چاه جدید و احداث خط انتقال مربوطه ، زون بندی و مدیریت فشار شبکه شهر زنجان و تکمیل مخزن 4 شرقی و خط انتقال مخزن 3 به 4 شرقی و خروجی شبکه توزیع از اهم برنامه‌های این شرکت است  که جمعآ بیش از  135 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان  در ادامه خاطرنشان ساخت : جمعیت تحت پوشش شهر زنجان 402 هزار و 788 نفر ، تعداد مشترکین 147 هزار و 381 نفر است و حجم آب تولیدی در 10 ماهه  سالجاری 31.6  میلیون متر مکعب  می باشد .

جزء قاسمی به اقدامات صورت گرفته جهت گذر از بحران هم اشاره کرد و افزود : شناسایی انشعابات پرمصرف به منظور اعمال مدیریت ،  شناسایی و رفع انشعاب آب غیرمجاز، اصلاح و بازسازی خطوط انتقال آب، اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب، اصلاح و بازسازی مخزن ذخیره آب، نصب کنتور بر روی تأسیسات تولید و توزیع آب ، توزیع و نصب وسایل کاهنده مصرف آب مشترکین ، مدیریت فشار و نشت یابی و رفع نشت از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی همچنین تصریح کرد : آب مورد نیاز شهر زنجان از دو منطقه آبخوان شرق و سد تهم می باشد که 55 درصد از محل سد تهم و 45 درصد از محل 33 حلقه چاه‌های آبخوان شرق و 10 حلقه چاه‌های داخل شهر تامین می‌شود که با توجه به خشکسالی‌های اخیر در آبخوان شرق زنجان دبی تولیدی یک سوم شده است .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت : به دلیل خشکسالی‌های مکرر و تداوم آن میانگین حجم آب رودخانه  ورودی سد تهم از 22.5 میلیون متر مکعب در سال به 14.5 میلیون متر مکعب در 15 سال اخیر رسیده است .

وی همچنین افزود : آب قابل برداشت از سدتهم به حدود 40 میلیون متر مکعب رسیده است و در صورت استمرار بهره برداری از سد با شرایط فعلی محل ذخیره قابل بهره برداری در سال 96 به صفر می رسد که تامین آب شهر با بحران مواجه خواهد شد .
 

جزء قاسمی  همچنین متذکر شد : جهت حفظ ذخیره موجود سد با لحاظ آورد متوسط رودخانه به میزان 14.5 میلیون متر مکعب در سال ، میزان خروجی از سد نیز باید به همین میزان کاهش یابد تا بیلان  مخزن صفر شود و تراز آب در حد فعلی ثابت بماند .
 

وی در پایان به نقش رسانه در فرهنگسازی مصرف بهینه اشاره کرد و گفت : رسانه های جمعی علی الخصوص صداوسیمای مرکز زنجان پتانسیل بسیار بالای جهت فرهنگسازی در مصرف بهینه  و صرفه جویی در مصرف این مایه حیات بخش جهت خروج از تنش آبی را  دارند و امیدواریم جهت تحقق این امر مار را یاری دهند .

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز