خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

رویکرد فعال آموزش و پرورش قزوین برای تحول در نظام آموزشی

رویکرد فعال آموزش و پرورش قزوین برای تحول در نظام آموزشی

رئیس ادارۀ دورۀ دوم متوسطه آموزش و پرورش قزوین گفت: استان قزوین با رویکردی فعال و هدفمند، در مسیر تحقق سند تحول بنیادین گام‌های مؤثری برداشته؛ الباه تا رسیدن به نقطۀ مطلوب فاصله داریم.

محمد فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اهمیت اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: این سند، به‌عنوان نقشۀ راه کلان برای اصلاح نظام آموزشی کشور، تلاشی برای همسوسازی آموزش با ارزش‌های اسلامی- ایرانی، نیازهای جامعۀ دانش‌بنیان و الزامات جهانی در زمینۀ رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: ارتقای کیفیت آموزش، عدالت آموزشی و پرورش انسان‌هایی خلاق، متعهد و توانمند، پاسخ به چالش‌های ساختاری و خارج شدن آموزش از حالت سنتی ازجمله نتایج اجرایی شدن این سند است.

رئیس ادارۀ دورۀ دوم متوسطه آموزش و پرورش قزوین تاکید کرد: اجرای سند تحول بنیادین نه‌تنها ضرورتی حیاتی برای نجات نظام آموزشی از رکود و روزمرگی است، بلکه بستری برای رشد نسل آینده‌ای آگاه، اخلاق‌مدار و توانمند فراهم می‌آورد و تحقق آن نیازمند عزم ملی، منابع پایدار، مشارکت همه‌جانبه معلمان، خانواده‌ها، و نهادهای مرتبط است.

وی دربارۀ میزان اجرایی شدن این طرح و توجه به آن در سطح استان قزوین عنوان کرد: اجرایی شدن این سند در استان با جدیت و تمرکز بالا دنبال می‌شود و به‌عنوان محور اصلی برنامه‌های آموزش و پرورش استان شناخته شده‌است.

توجه به تفکر انتقادی و تربیت انسان‌هایی پرسشگر

این مسئول آموزشی، الگوسازی مدارس و انتخاب تعدادی از مدارس برای اجرایی شدن سند و برگزاری دوره‌های تخصصی توانمندسازی برای معلمان و کارکنان اداری، برگزاری همایش‌های تخصصی و مشارکت دادن خانوادده‌ها در فرآیند آموزش را ازجمله مواردی برشمرد در استان قزوین دنبال می‌شود.

به گفتۀ فیروزی، استان قزوین با رویکردی فعال و هدفمند، در مسیر تحقق سند تحول بنیادین گام‌های مؤثری برداشته و با توجه به زیرساخت‌های موجود و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، می‌توان گفت که این استان در زمرۀ استان‌های پیشرو در اجرای سند قرار دارد. البته در حال حاضر، با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

این مسئول با اشاره به توجه به تفکر انتقادی در سند تحول گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در اهداف کلان خود بر پرورش انسان‌هایی پرسشگر، تحلیل‌گر و مسئول تأکید دارد، اما میزان تحقق این هدف در عمل نیازمند بررسی دقیق‌تر است و در سطح مفهومی؛ مفاهیم مرتبط با تفکر انتقادی مانند پرسشگری، تحلیل، داوری و خلاقیت به‌صورت غیرمستقیم در اهداف و مأموریت‌های سند گنجانده‌شده‌اند.

انتهای پیام/
خبرنگار : طاهره سادات موسوی
ارسال نظر
پیشنهاد امروز