ایلنا گزارش می دهد؛
سایه ۲۵۰۰ پروژه نیمهتمام بر توسعه فارس/توقف پروژه انتقال آب به فارس به دلیل مشکلات مالی/ پروژههای عمرانی به کندی پیش می روند

قطعه هفتم آزادراه شیراز-بوشهر آماده بهره برداری است
استان فارس، بهعنوان یکی از کانونهای مهم توسعه در جنوب کشور، طی سالهای اخیر با مجموعهای از پروژههای عمرانی و صنعتی حیاتی دست و پنجه نرم کرده است؛ با وجود اهمیت بالای این پروژهها ، شماری از آنها به دلایل مختلفی مانند مشکلات مالی، موانع مدیریتی و چالشهای اجرایی همچنان در مراحل نیمهتمام باقی ماندهاند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، از جمله این پروژهها میتوان به کارخانه آزمایش که زمانی بهعنوان نماد صنعت و تولید استان شناخته میشد، آزادراه استراتژیک شیراز-بوشهر، بیمارستان نمازی ۲ و طرحهای مهم انتقال آب و تصفیه فاضلاب که طی یک دهه گذشته وعده راه ندازی، ساخت و تکمیل آنها داده شده است، اشاره کرد.
تمامی این طرحها چشمانتظار تصمیمات قاطع و تأمین منابع مالی لازم هستند تا وعدههای توسعهای داده شده به تحقق برسند و بتوانند نقش مؤثری در توسعه پایدار استان ایفا کنند.
نماینده شیراز و زرقان در مجلس در گفت و گو با ایلنا آخرین وضعیت این پروژهها را تشریح کرد و از پیگیریهای مستمر برای به سرانجام رساندن آنها خبر داد.
جعفر قادری با اشاره به وضعیت کارخانه آزمایش خاطرنشان کرد: این مجموعه صنعتی که زیرساختهای ارزشمندی در اختیار دارد، همچنان بلاتکلیف است. مالکین کارخانه آمادگی دارند خطوط تولید را راهاندازی کنند یا آن را به صورت اجاره بلندمدت واگذار کنند.
وی افزود: استانداری فارس با جدیت پیگیر این موضوع است و از معاونت اقتصادی استانداری خواسته شده تا با ورود مستقیم، مالکین را به سرمایهگذاری، واگذاری یا اجاره بلندمدت ملزم کنند؛ نباید اجازه داد این ظرفیت صنعتی بلااستفاده بماند و استانداری باید شرایطی فراهم کند تا این زیرساختها به چرخه تولید بازگردد.
آزادراه شیراز-بوشهر آماده بهرهبرداری است
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وضعیت آزادراه شیراز-بوشهر، گفت: قطعه هفتم این پروژه عملاً تکمیل شده و به جز یک کیلومتر پایانی که به مسیر موقت متصل میشود، آماده بهرهبرداری است. عملیات اجرایی قطعه هشتم نیز به زودی آغاز خواهد شد.
قادری همچنین به کنارگذر شمال شرق شیراز اشاره کرد که تفاهمنامه آن بین شهرداری، شرکت آریا مسیر و وزارت راه و شهرسازی امضا شده، اما به دلیل کندی وزارتخانه در ارسال این تفاهمنامه به هیئت دولت، پیشرفت آن با تأخیر مواجه شده است.
نماینده شیراز و زرقان یادآور شد: برای قطعه اول آزادراه شیراز-بوشهر، مصوبه شورای شهر اخذ شده و تفاهمنامهای بین شرکت عمران ایران وابسته به وزارت دفاع، شهرداری شیراز و وزارت راه تنظیم شده است که پس از امضا، به هیئت دولت ارسال خواهد شد تا به قرارداد تبدیل شود.
پروژه انتقال آب به فارس به دلیل مشکلات مالی سرمایهگذار متوقف شده است
وی درباره پروژه انتقال آب به استان فارس توضیح داد این پروژه که قرار بود بخشی از نیاز آب شرب و صنایع استان را تأمین کند، به دلیل مشکلات مالی سرمایهگذار متوقف شده است.
قادری علت این توقف را کمتوجهی مدیریت کلان استان و عدم همراهی واحدهای صنعتی بزرگ مانند پتروشیمی شیراز، منطقه ویژه پارسیان و لامرد در پیشخرید آب دانست و تصریح کرد: برای رفع این مشکل، جلساتی در تهران و استان برگزار شده و قرار است قراردادهایی با منطقه ویژه پارسیان، لامرد، پتروشیمی شهدای مرودشت و وزارت نیرو برای تأمین آب شرب مناطق جنوبی فارس منعقد شود.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز امیدواری کرد این جلسات که طی روزهای آینده ادامه دارد، به نتیجه برسد و منابع مالی مورد نیاز تأمین شود.
بیمارستان نمازی ۲ از طریق فاینانس خارجی یا اعتبارات دولتی پیش خواهد رفت
وی در خصوص بیمارستان نمازی ۲ شیراز، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس امسال از محل اعتبارات در اختیار خود مبالغی را به این پروژه اختصاص دادهاند و با تعهدات وزارت بهداشت، تلاش میشود عملیات اجرایی بیمارستان جایگزین نمازی آغاز شود. در سالهای آینده، از طریق فاینانس خارجی یا اعتبارات دولتی، این پروژه پیش خواهد رفت.
نماینده شیراز و زرقان درباره پروژه خط انتقال آب از سد تنگ سرخ بشار به شیراز گفت: پیگیریها برای تعریف مدل مالی این پروژه ادامه دارد تا از ظرفیتهای دولتی یا اعتبارات قابل توجه در سالهای آینده برای تکمیل آن استفاده شود.
قادری همچنین به وضعیت تصفیهخانه فاضلاب شرق شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: فراخوان انتخاب سرمایهگذار برای مدولهای سوم و چهارم این تصفیهخانه منتشر شده و امیدواریم به زودی سرمایهگذار انتخاب شود. این پروژه شامل تکمیل خطوط باقیمانده فاضلاب شهر شیراز و انتقال بخشی از پساب تولیدی به صنایع فولاد است. جلساتی طی دو هفته گذشته بین شرکت فولاد و شرکت آب و فاضلاب شیراز برگزار شده و فرآیند فراخوان در حال پیگیری است تا با انتخاب سرمایهگذار، این پروژه به سرانجام برسد.
عملیات اجرایی قطعه هشتم آزادراه بهزودی آغاز میشود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز با اشاره به اینکه پروژه آزادراه شیراز-بوشهر از نظر عمرانی به مراحل نهایی رسیده و آماده افتتاح است، گفت: یک کیلومتر از مسیر تأییدشده در قالب آزادراه با مشخصات کامل آماده بهرهبرداری است و عملیات باقیمانده طی یکی دو روز آینده توسط راهداری تکمیل خواهد شد تا این مسیر به طور کامل بازگشایی شود.
محمود رضایی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به قطعه هفتم این آزادراه که تکمیل شده است، افزود: در این قطعه از مسیر قدیمی تعریضشده استفاده شده و قطعه هشتم نیز در حال تملک اراضی است. تاکنون حدود دو کیلومتر از این قطعه تملک شده و با تکمیل تملک دو کیلومتر دیگر، کل مسیر آزادراه آزاد خواهد شد. عملیات اجرایی قطعه هشتم نیز بهزودی آغاز میشود.
وی درباره پروژه انتقال آب از خلیج فارس توضیح داد: این پروژه توسط بخش خصوصی برای تأمین بخشی از نیاز آب شرب مناطق جنوبی استان و صنایع، بهویژه پتروشیمیها، در حال اجرا است. بخشی از آب انتقالی برای مصارف شرب و بخشی دیگر توسط صنایع خریداری میشود. در فاز نخست، امکان انتقال ۶۰ میلیون مترمکعب آب وجود دارد و در صورت نیاز، فازهای بعدی نیز اجرا خواهد شد. همچنین امکان انتقال آب به استان یزد در این پروژه پیشبینی شده است.
۲۵۰۰ پروژه عمرانی پروژه نیمهتمام در فارس
وی با اشاره به حجم عظیم پروژههای عمرانی در استان فارس گفت: در سطح کشور حدود ۷۰ هزار پروژه نیمهتمام وجود دارد که بخشی از آنها به استان فارس اختصاص دارد. در این استان حدود ۲۵۰۰ پروژه عمرانی در دست اقدام است که بخشی از آنها تا دهه فجر امسال به اتمام خواهد رسید. این پروژهها شامل بزرگراهها، پروژههای انتقال آب مانند سد نرگسی در کازرون و سایر طرحهای حوزه بهداشت و درمان، ورزش و آموزش است.
رضایی در خصوص بیمارستان نمازی ۲، خاطرنشان کرد: این پروژه جایگزین بیمارستان نمازی فعلی است و به دلیل نیاز به منابع مالی قابلتوجه، تأمین مالی آن از طریق فاینانس خارجی در حال پیگیری است. با استقرار سرمایهگذاری جدید، اجرای این پروژه شتاب بیشتری خواهد گرفت.
وی افزود: برای پروژههای اقتصادی استان، سرمایهگذاری مستقیم خارجی موردنیاز نیست و تمرکز بر تأمین منابع مالی از طریق فاینانس است.
معاون استاندار فارس درباره راهآهن شیراز-بوشهر نیز گفت: خط انتقال فرآوردههای نفتی از هرمزگان به فارس با انتخاب مجری و اخذ مجوزها آغاز شده و عملیات اجرایی آن بهزودی شروع میشود. این پروژه در کنار ۱۷ پروژه فعال دیگر در سطح کشور در حال پیگیری است.
رضایی خاطرنشان کرد: قطعات یک، دو و سه این پروژه برای استان فارس اولویت دارند و با تکمیل آنها، مناطق جهرم، کمالآباد و صنایع بینراهی مانند فولاد به شبکه ریلی متصل خواهند شد. همچنین ایستگاههای ویژهای برای اتصال مناطق لار، گراش و سردشت به راهآهن شیراز-اصفهان پیشبینی شده است.