پرواز آزمایشی هواپیمای آبنشین در گیلان با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مسئولین استان گیلان پرواز آزمایشی یک فروند هواپیمای دوزیست در شهر گیلان انجام شد؛ اقدامی که میتواند زمینهساز تحول در جابهجایی مسافر و کالا میان بنادر و جزایر کشور باشد.
به گزارش ایلنا از رشت، با حضور حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرکل فرودگاه بین المللی گیلان (سردار جنگل رشت)، مدیرعامل منطقه آزاد انزلی، پرواز آزمایشی هواپیمای دوزیست از فرودگاه سردار جنگل رشت به بندرانزلی و سپس به ساحل زیباکنار کلید خورد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: امروز یکی از مسائل عمده ما، افزایش تعداد ناوگان هوایی است. ناوگان هوایی کشور متشکل از پروازهای منطقهای، پرواز با هواپیماهای باریکپیکر و پهنپیکر است. پروازهای منطقهای و پروازهایی با صندلی کم به منزله مویرگهای یک بدن هستند.
وی افزود: ما در کشوری زندگی میکنیم که بیش از ۲۷۰۰ کیلومتر ساحل دارد و این سواحل بسیار مناسب هستند برای اینکه بتوانیم از باندهای خدادادی، یعنی دریاها استفاده کنیم و از بندرهای کشور به دیگر بندرها پرواز داشته باشیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ظرفیتهای موجود در سواحل شمال و جنوب کشور عنوان کرد: ما جزایر و بندرگاههای متعددی داریم؛ بنابراین نیازمند هواپیماهای آبنشینی با ظرفیت زیر ۱۹ صندلی هستیم که بتوانند نقش جابهجایی مسافر و کالا را میان بندرگاهها ایفا کنند. برای مثال، امکان جابهجایی بین جاسک و چابهار، جاسک و بندرعباس، بندرعباس و قشم، یا گناوه به خارک وجود دارد و بسیاری از نقاط دیگر در کشور هستند که شرایط مناسب دارند و میتوان از هواپیمای آبنشین برای خدمترسانی در آنها بهره گرفت.
پورفرزانه در ادامه به شباهت زیاد هواپیمای آبنشین با هواپیماهای کوچک اشاره کرد و گفت: هواپیماهای آبنشین با هواپیماهای کوچک، با این تفاوت که در طراحی آن، ملاحظات نشست و برخاست در آب لحاظ شده است. این هواپیماها دوزیست هستند؛ یعنی نهتنها باید ملاحظات آیرودینامیکی در طراحیشان در نظر گرفته شود، بلکه باید اصول هیدرودینامیکی نیز رعایت شود. چنین هواپیمایی باید در لحظاتی که روی آب است، عملکردی مشابه قایق داشته باشد و حرکت پایداری ارائه دهد و زمانی که در پرواز است، نقش یک پرنده کاملاً پایدار را ایفا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ترکیب طراحی باعث شده هواپیماهای آبنشین به عنوان وسیلهای قابل پذیرش و مورد توجه در سراسر جهان، بهویژه در آمریکا، شناخته شوند اظهار داشت: پرندههایی که امروز مشاهده میکنید، از جمله نمونههایی هستند که ساخت آنها در کشور بومیسازی شده است و امکان تولید آنها در ورژنهای مختلف در داخل وجود دارد. همچنین، امکان خرید این هواپیماها در سطح بینالمللی فراهم است و میتوان با مشارکت سرمایهگذاران، آنها را وارد ناوگان کرد.
وی افزود: وظیفه ما به عنوان سازمان هواپیمایی کشوری، تسهیلگری در صدور مجوزها، تأمین ایستگاهها و آمادهسازی ترمینالهای مناسب در بندرگاههاست تا امکان پروازهای منظم بین بنادر فراهم شود.
حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اثرگذاری سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی در توسعه ارکان صنعت هوانوردی عنوان کرد: از همه سرمایهگذاران دعوت میکنم برای جابهجایی مسافر و بار در سواحل کشور وارد این حوزه شوند. سازمان ما در این مسیر آماده ارائه مشاورههای فنی، معرفی به بانکها برای دریافت تسهیلات و هماهنگیهای لازم برای بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود است تا حملونقل ساحلی کشور توسعه یابد.
در پایان این مراسم چند نمونه از هواپیماهای آبنشینی با ظرفیتهای مختلف که قابلیت عملیاتی شدند را داشتند با حضور معاون وزیر راه وشهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و متخصصان هواپیماهای سبک و دوزیست، مورد بازید و ارزیابی قرار گرفت و برای برخی از تستهای آزمایشی، هواپیمای دوزیست، پروازی را از فرودگاه سردار جنگل به بندر انزلی و سپس از بندر انزلی به ساحل زیباکنار انجام داد. که هدف از این پرواز آزمایشی، بررسی میدانی و دریافت ملاحظات فنی و عملیاتی بود تا تصمیماتی که در آینده گرفته میشود و قوانینی که وضع میشود، مبتنی بر واقعیتهای بومی، اقلیمی و قانونی کشور و همراستا با مقررات بینالمللی ایکائو باشد