رئیس پالایش ۵ پالایشگاه شازند خبر داد؛
تعمیرات اساسی Train B در واحد RCD در راستای تولید پایدار و مستمر

رئیس پالایش 5 شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند از تخلیه 750 هزار کیلوگرم کاتالیست مستعمل در فرآیند تعمیرات اساسی Train B واحد RCD این واحد پالایشگاهی خبر داد و گفت: این میزان کاتالیست مستعمل با شرایط پیچیده، تخلیه و بارگیری شد و تمامی ظروف، مبدلها، برج و کورههای مربوط به Train B بدون هیچ تأخیر زمانی با رعایت کلیه اصول ایمنی اورهال شدند. تعمیرات اساسی Train B در واحد RCD در راستای تولید پایدار و مستمر صورت گرفته است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نوید قربانی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانههای استان مرکزی، افزود: در واحد HPU2، تعمیرات اساسی Train B در بازه زمانی تعیین شده اجرایی شده و تعویض کاتالیست تیوبهای کوره H_1731 و R_1733 نیز انجام شده است. تنظیم و نصب مجدد آنها مطابق با نقشهها و رسیدن به شرایط طراحی و بهبود عملکرد برای نخستین بار از اقداماتی است که در راستای فرایندهای تعمیراتی مذکور انجام شده است.
وی به دیگر فرایندهای تعمیراتی که در این رابطه اجرایی شده است اشاره داشته و ادامه داد: در این رابطه باز کردن تمامی برنرهای کوره H_1731، OVER SIZE کردن مسیر آب خنککننده P1423A/B و P1443A/B که در فصول گرم سال دچار مشکل بود و توسط انشعاب SHOWER خنک و هدررفت آب را در پی داشت در پالایشگاه شازند انجام شده و با اقدامات انجام شده مشکلات این حوزه مرتفع شد.
رئیس پالایش 5 شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند در خصوص صرفهجویی سال گذشته به ترک خوردن لاین مرتبط با مسیر ارتباطی بین راکتور اول و دوم Train A در واحد RCD اشاره کرده و اظهار داشت: این ترکها منجر به نشتی مواد هیدروکربنی و هیدروژن با دمای 350 درجه سانتیگراد و فشار 178 بار شدهاند و با این اتفاق مستعد آتشسوزی و انفجار بودند. بنابراین تعمیرات باید طبق دستورالعمل طراح واحد، اقدامات لازم انجام میشد.
قربانی تصریح کرد: در این راستا واحد باید به طور کامل از سرویس خارج میشد و پس از تخلیه فشار و مایعات نفتی، بازسازی، تعمیر و سپس در سرویس قرار میگرفت. این فرایند تعمیراتی ترکهای فوق برای جلوگیری از آتشسوزی و انفجار، مستلزم بازه زمانی 10 روزه بود که با همکاری ادارات مهندسی پالایش، بازرسی فنی، ایمنی و تعمیرات با اکتفا به دانش اکتسابی، محاسبات و ارزیابی این زمان به 24 ساعت تقلیل یافت.