خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبر داد؛

شور بودن ۱۰۰ هزار هکتار از خاک کشاورزی قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۶۳۷۹

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین گفت: ۴۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در این استان وجود دارد که ۱۰۰ هزار هکتار از خاک آن شور و لب شور (در مرز شور شدن) است.

به گزارش ایلنا در قزوین، مهرزاد محصص مستشاری  با اعلام این خبر گفت: امکان کشت محصولات مقاوم به شوری در این اراضی وجود دارد و از نظر علمی می‌توان با تعیین الگوی کشت و افزایش بهره وری روی این اراضی تمرکز کرد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین با بیان اینکه استان قزوین با گسترش شوری در خاک‌های کشاورزی استان همراه است، تصریح کرد: تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که ۲۰ سال پیش مقدار شوری خاک در اراضی کشاورزی قزوین ۸۰ هزار هکتار بوده که این رقم اکنون به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است.

محصص مستشاری علت شوری خاک را آب استان برشمرد و تشریح کرد: منابع آب‌های زیر زمینی در دشت قزوین مثل یک کاسه عمل می کند که متاسفانه برداشت بی رویه از این منابع موجب شده تا دشت قزوین با جبهه شوری خاک مواجه شود.

این مسئول ادامه داد: یکی دیگر از عوامل شور شدن خاک در دشت قزوین، استفاده از آب شور برای مصارف کشاورزی است که پس از گذشت اندک زمانی خاک را شور می‌کند و درجه کیفی و حاصلخیزی را کاهش می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین خاطرنشان کرد: خاک‌های شور و لب شور به اراضی درجه سه و چهار به بالا نیز گفته می‌شود که حجم بالایی را در استان قزوین تشکیل می‌دهند.

محصص مستشاری یادآور شد: تنها ۱۰ درصد از اراضی کشاورزی استان قزوین دارای خاک درجه یک و حاصلخیز است که متاسفانه شاهدیم همین اندک خاک مناسب مورد طمع و سوء استفاده برخی تغییر کاربری‌های غیرمجاز قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز