خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد؛

مبارزه با آفات در 125 هزار هکتار از اراضی زراعی استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۶۱۴۸

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه مبارزه با آفات در اراضی زراعی استان انجام شده و این عملیات همچنان ادامه دارد، گفت: مبارزه با سن از ششم فروردین‌ماه سال جاری آغاز شد و تاکنون 125 هزار هکتار عملیات مبارزه با سن مادر و پوره در استان انجام شده است.

به گزارش ایلنا، قاسم قدمی افزود: مبارزه با پوره به دلیل گرمای هوا بیشتر در منطقه ساوه انجام شده و مابقی شهرستان‌های استان نیز از هفته آینده در دستور کار قرار می‌گیرد. از مجموع مزارع گندم و جو استان حدود 60 درصد آلودگی این آفات را دارند و هزینه سم‌پاشی در هر هکتار حدود 5 میلیون ریال است.

وی ادامه داد: 80 اکیپ شبکه مراقبت، مزارع تمامی 12 شهرستان را رصد می‌کنند و فرایند مبارزه با آفات و بیماری‌های مزارع را انجام می‌دهند. اطلاع‌رسانی در خصوص نوع آفات از راه‌هایی مانند فضای مجازی، دهیاری‌ها و شوراها انجام می‌شود تا کشاورزان نسبت به نوع آفت و سم مورد نیاز مطلع شوند و نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: اقدام مبارزه علیه آفات دیگر به جز سن مادر و پوره نیز برای 40 هکتار از اراضی استان انجام شده است. از جمله آفت‌هایی که در سال جاری به دلیل بارندگی با آن مواجه هستیم آفت زنگ زرد است که در 50 هکتار از اراضی وجود دارد.

قدمی تصریح کرد: همکاری کشاورزان در بحث مبارزه با آفات در سال جاری مطلوب بود، اما متأسفانه همکاری مناسبی در خصوص مبارزه با علف‌های هرز صورت نگرفت. بر این اساس همکاری کشاورزان در خصوص مبارزه با علف‌های هرز بسیار لازم و ضروری است.

وی بیان داشت: کشاورزان باید توجه داشته باشند در کنار تأثیر منفی علف‌های هرز بر میزان تولید محصول به دلیل مصرف آب و کود، زمینه انتقال آلودگی خاک به بذر گیاه هرز و رشد آن در سال‌های آینده نیز ایجاد می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تأکید کرد: از سوی دیگر نیاز است ضد عفونی بذر زمان کاشت انجام شود و بعد از برداشت نیز نسبت به شخم خاک برای از بین بردن کنه و سوسک قهوه‌ای اقدام شود.

قدمی به وسعت اراضی باغی و کشاورزی استان مرکزی اشاره کرده و ابراز داشت: 670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در این استان وجود دارد که 1.2 درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز