خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

شیوع فشار خون بالا در قزوین بالاتر از میانگین کشوری است

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۵۴۷۲

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: براساس نتایج پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، شیوع فشارخون بالا در افراد بالای ۱۸ سال در کشور ۳۲ درصد است که این میزان در قزوین ۳۳.۶ درصد است.

فاطمه ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: فشارخون بالا اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ ومیر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است؛ درواقع فشار خون صرف یک عدد نبوده؛ بلکه داستان زندگی است.

کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: بدون علامت بودن این بیماری، عدم اطلاع بیماران از بیماری خود و نیز عدم پایبندی به درمان مهمترین چالش‌های پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون بالا هستند و از این رو به‌عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود.

وی درباره وضعیت فشار خون در استان عنوان کرد:  براساس نتایج پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر شیوع فشارخون بالا در افراد بالای ۱۸ سال در کشور ۳۲ درصد است که این میزان در قزوین ۳۳.۶ درصد است.

شناسایی 92 هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا در قزوین

به گفته این مسئول، تقریبا از هر ۳ نفر یک نفر مبتلا به فشارخون بالا است و در حال حاضر ۹۲ هزار بیمار مبتلا به فشارخون بالا در سطح استان شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: فشارخون بالا می‌تواند به سادگی در منزل یا مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شود، هر سال یک روز با‌ عنوان فشار خون نام‌گذاری می‌شود و شعار امسال"فشارخون خود را دقیق اندازه‌گیری کنید" و پیام آن "با اندازه‌گیری دقیق فشارخون وکنترل آن، عمر طولانی‌تری داشته باشید" است که نشانگر اهمیت کنترل فشار خون است.

ناجی با اشاره به عوارض شایع فشارخون بالا عنوان کرد: بیماری عروق کرونر قلب، ایسکمی قلبی، سکته مغزی خونریزی دهنده، نارسایی قلبی، بیماری عروق محیطی، خونریزی ته چشم، نارسایی احتقانی قلب، رتینوپاتی و نارسایی کلیه ازجمله مواردی هستند که ممکن است براثر فشار خون بالا به آن‌ها مبتلا شد.

وی تاکید کرد: فشارخون بالای خفیف در صورت عدم تشخیص و درمان یک بیماری پیش رونده است، افراد دیابتی که بیماری فشارخون بالا دارند دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی هستند.

ضرورت اندازه‌گیری منظم فشار خون

ناجی اضافه کرد: همچنین در افراد فشارخونی که دخانیات مصرف می‌کنند بروز سکته قلبی و بیماری کرونر قلب دو تا سه برابر نسبت به افراد سالم بیشتر است.

به گفته کارشناس پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین، اندازه‌گیری منظم فشار خون و مراجعه به پزشک و همچنین تغییر سبک زندگی، کاهش مصرف نمک، ترک دخانیات، کاهش چاقی، حفظ وزن مطلوب و کنترل اختلالات چربی خون در پیشگیری از ابتلا به فشار خون ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت بیماران مبتلا به فشارخون با مراجعه به مرکز خدمات جامع سلامت محل سکونت بصورت ماهانه توسط مراقب سلامت و هر سه ماه یک بار توسط مراقبت و کنترل می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز