خبرگزاری کار ایران

مدیریت سیلاب تنها راه رفع اساسی مشکل آب در سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۴۱۹۴

غلامحسین لکزائیان پور (کارشناس علوم و مهندسی آب) با اشاره به اینکه هر سال بویژه در فصل گرم در جنوب و مرکز استان سیستان و بلوچستان، بارش های زیادی صورت می گیرد، گفت: پدیده مونسون که بارش های موسمی را در پی دارد، یکی از امتیازات این استان بشمار می آید، اما متاسفانه از این امتیاز استان بنحوی مطلوب استفاده نمی شود و هر سال حجم زیادی از سیلاب های ناشی از بارندگی های پدیده مونسون،ضمن تخریب بسیاری از زیرساخت های شهری و مواصلاتی در جنوب و مرکز استان، به سمت دریای عمان و کشور پاکستان سرازیر می شوند.

بارش‌های موسمی که در تابستان رخ می‌دهند و نوعی از بارش‌های فصلی بشمار می آیند، در زبان انگلیسی به عبارت «مونسون (Monsoon)» تبدیل شده اند و در بعضی سال‌ها، بخش‌هایی از کشور های مختلف از جمله مناطقی از ایران (سیستان و بلوچستان و...) را درگیر می‌کنند. باران های موسمی از دریای عمان نشئت می‌گیرند و از رطوبت مطلوبی برخوردار اند. در صورتی که شرایط اتمسفر مناسب باشد، این بارش‌ها حتی تا تهران و نواحی شمال ایران نیز ادامه پیدا می‌کنند.

ناحیه اقیانوسی حاره‌ای، به ویژه دریای عرب، خلیج بنگال و اقیانوس هند مهم‌ترین منبع دمایی و رطوبتی هستند که انرژی لازم برای ادامه گردش بزرگ مقیاس مونسون و فعالیت پیوسته آن روی شبه‌ قاره هند را فراهم می‌کند. باران‌های موسمی تابستانی آسیا، حدود ۱۰۰ روز، تقریباً همزمان با بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، از روزهای پایانی خرداد ماه آغاز می‌شوند و در روزهای آغازین مهرماه به پایان می‌رسند که با تأخیر زمانی چند هفته آثار فعالیت آن در جنوب شرقی ایران (سیستان و بلوچستان) مشاهده می‌شود.

راهکارهای زیادی جهت مقابله با بحران آب در این استان در حال انجام و پیگیری می باشد،انتقال آب از دریای عمان و شیرین سازی آب، انتقال آب بین حوضه ای،استفاده از آب های ژرف،استفاده از سفره های آب زیر زمینی و...از جمله مواردی اند که توسط دولت و وزارت نیرو در حال پیگیری و انجام می باشند. اما بنظر می رسد از مدیریت سیلاب ها بعنوان یکی از راه های مهم تأمین آب در این استان غفلت شده است.

اگر در جنوب استان با ایجاد سدهای ذخیره ای،مدیریت سیلاب صورت گیرد و جلوی هدر رفت آب ناشی از بارش های موسمی مونسون گرفته شود،استان سیستان و بلوچستان، علاوه بر رفع مشکلات آبی خود،پتانسیل آن را دارد که صادر کننده آب به سایر استان ها نیز باشد.

جای بسی تعجب است که همه ساله، حجم زیادی از آب شیرین ناشی از بارش های موسمی را به راحتی از دست داده و اجازه می دهیم که به دریای عمان و کشور های همسایه سرازیر شوند و بعد در مقابل در صدد شیرین سازی آب های شور دریای عمان و انتقال آن با هزینه ی بالا به نقاط دچار تنش آبی داخل استان و سایر استان های شرقی کشور هستیم.

پیشنهاد می شود،کارشناسان، متخصصین و محققین حوزه آب، موضوع «مدیریت سیلاب» و استفاده بهینه از آب ناشی از بارش های مونسون را جهت بررسی بیشتر، در دستور کار خود قرار دهند و به این راهکار مقابله با تنش های آبی استان نیز بصورت اساسی توجه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز