خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز بابت خرید غذای دام و طیور از کشور خارج می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۳۹۸

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: سالانه ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که بخشی از عمده این ارز بابت خرید غذای دام و طیور و روغن است.

به گزارش ایلنا، سید مجتبی خیام نکویی روز دوشنبه شانزدهم بهمن ماه در جلسه علمی و هم اندیشی با نخبگان، اساتید، اعضای هیات علمی دانشگاه و دانشجویان کشاورزی لرستان اظهار داشت: ضریب خودکفایی ایران در کشاورزی ۸۰ درصد است و سالانه ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار برای واردات ۲۰ درصد مابقی از کشور خارج می شود.

وی افزود: ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب، ۱۰۵ میلیون تن به میزان تولیدات کشاورزی کشور اضافه شده و از ۲۵ به حدود ۱۳۱ میلیون تن رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور ادامه داد: با این وجود تمام نیاز کشور برآورده نشده و ضریب خودکفایی در این بخش ۸۰ درصد است که به لحاظ ۲۰ درصد مابقی، سالانه ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که بخشی از عمده این ارز بابت خرید غذای دام و طیور و روغن است.

خیام نکویی با اشاره به واردات ۹۲ درصد روغن مورد نیاز کشور تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار، بابت واردات روغن است چراکه علاوه بر خلا تولید این ماده در داخل، ذائقه مردم نیز به سمت غذاهای روغنی و فست فود گرایش یافته است به طوری که میانگین سرانه مصرف این ماده در کشور ۲۳ تا ۲۴ کیلوگرم و ۲ برابر اروپا است.

وی تصریح کرد: این امر جدای از بیماری‌ها، کشور را به وارد کننده روغن تبدیل کرده است و اقداماتی مانند کشت دانه روغنی "کاملینا" در استان‌ها از جمله لرستان، بسیار ارزشمند و قابل حمایت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در طول پنج دهه گذشته ۲ اتفاق مهم شامل افزایش ۲ درجه ای گرمای هوا و کاهش میانگین بارندگی‌ها از ۲۵۰ به ۲۲۰ میلیمتر در ایران رخ داده است و در حال تبدیل از یک کشور نیمه خشک به خشک هستیم.

خیام نکویی با تاکید بر اینکه راهبردهای رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت غذایی بی نظیر است ادامه داد: امنیت غذایی، بهره وری از دیمزارها و توسعه اقدامات دانش بنیان در بخش کشاورزی مورد تاکید رهبری بوده است.

وی گفت: باید در این حوزه های مهم گام برداشت و برای اتفاقات بزرگ در کشور باید کشاورزی و حوزه امنیت غذایی به مساله درجه یک استان ها تبدیل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ارتباط کشاورزی و دانشگاه در لرستان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در این دولت با وجود کاهش مقداری از سطح تولید و خشکسالی ها، تولید گندم در کشور ۶ میلیون تن افزایش یافت.

وی اظهار داشت: این امر نشان می‌دهد چنانچه به عنصر بهره وری توجه کنیم قابلیت خودکفایی در محصولات راهبردی را داریم که علاوه بر افزایش درآمد کشاورز، تولید نیز ارزان سازی می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت استان لرستان در بخش کشاورزی بسیار بالا وبا وجود خشکسالی، ۴۰۰ هزار تن دراین ۲ سال افزایش تولید گندم داشته که رقم قابل توجهی است که باید برای ادامه این روند رو به جلو، نسبت به اولویت های این بخش اجماع شود.

خیام نکویی همچنین افزود: مهمترین چالش فعلی کشاورزی کشور این است که از مجموع بیش از پنج میلیون بهره بردار این بخش با میانگین سنی ۵۴، تا ۱۰ سال دیگر کشاورز به مفهوم واقعی نداریم و در استانی مثل لرستان تربیت کشاورز باید اولویت باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۱۹ رشته کشاورزی به هفت رشته کاهش یافت و ادغام شد تا اثربخشی داشته باشد که در هیچ زمانی وزارتخانه های علوم و جهاد کشاورزی تا این اندازه به هم نزدیک نبوده‌اند.

وی همچنین ادامه داد: طی سال های گذشته از اهمیت آبخیزداری و آبخوان داری در کشور غفلت شده است که باید این اولویت ها را با استفاده از ظرفیت دانشگاه تقویت کرد و ظرفیت دانشگاه را جهت تربیت نیروهایی برای حل چالش های بخش کشاورزی سوق داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور  اظهار کرد: از مجموع ۹ هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در ایران، ۲۶ مورد به عنوان اولویت گیاهان دارویی انتخاب شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز