خبرگزاری کار ایران

سفیر ترکیه در ایران:

می‌توان از ظرفیت تاریخی قزوین برای ارتباط با ترکیه استفاده کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۶۸۷

سفیر ترکیه در ایران گفت: قزوین از نظر تاریخی شهری با سابقه‌ای کهن است و در حوزه تاریخی هم مشترکات زیادی بین ما وجود دارد و از سوی دیگر علمای زیادی نیز در این شهر پرورش یافته‌اند که بر جهان اسلامی هم تاثیرگذار بودند.

به گزارش ایلنا، حجابی کرلانگیچ در دیدار با رئیس و مدیران دانشکده‌های دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین، اظهار کرد: این دانشگاه از دانشگاه‌های معتبر و بزرگ ایران است و از نظر علمی - پژوهشی هم پیشرفت خوبی داشته است.

سفیر ترکیه ایران در رده بندی جهانی رتبه دانشگاه آنکارا را هم‌رده با دانشگاه امام خمینی (ره) دانست.

وی با ابراز رضایت از تدریس زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان در دانشگاه امام خمینی (ره)، این عامل را نقش مهمی برای ارتقای روابط بین دو کشور ایران و ترکیه اعلام کرد.

سفیر ترکیه در ایران با تاکید بر موفقیت آمیز بودن سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه، تصریح کرد: در این سفر ۱۰ قرارداد در حوزه فناوری و علمی امضا شد که برای هر ۲‌ کشور بسیار دارای اهمیت بود.

وی سپس با تاکید بر اینکه برای همکاری و پیشرفت بیشتر هر ۲ کشور ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی وجود دارد به موضوع گردشگری اشاره کرد.

کرلانگیچ با تاکید بر اینکه موسسات علمی و فناوری ترکیه ظرفیت خوبی برای پروژه‌های علمی دارند، ادامه داد: از تجربیات دانشگاه‌های ایران نیز در این زمینه باید استفاده‌های لازم را به عمل آورد.

استقبال از ارتباط با دانشگاه‌های معتبر ترکیه

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نیز در این نشست خاطرنشان کرد: ارتباطات دانشگاهی کشورهای ایران ‌و ترکیه موجب اتحاد جهان اسلام شده است و باید افزایش بیابد.

سیدعلی قاسم‌زاده افزود: در حال حاضر دانشگاه امام (ره) قزوین با دانشگاه قاضی عثمان پاشا ارتباطات علمی مناسبی دارد ولی مایلیم تا با دیگر دانشگاه‌های معتبر ترکیه نیز تفاهم نامه‌هایی امضا شود.

وی با اشاره به اینکه باید ارتباطات علمی بین ۲ کشور ایران و ترکیه گسترش پیدا کند تا جایی که این ارتباط منجر به تبادل اساتید و دانشجو بین ۲ طرف شود، تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان در حوزه زبان و ادب فارسی و همینطور زبان و ادب ترکی در ایران کلاس‌های مجازی و حضوری برگزار کرد.

این مسئول با اشاره به پیشرفته‌ترین و اولین مرکز آینده پژوهی کشور در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، اظهار کرد: این دانشگاه همچنین به دنبال کسب کرسی آینده پژوهی محیط زیست است و با توجه به مشکلات زیست محیطی مشترک بین ۲ کشور بر آن هستیم تا دانشمندان این کشورها دست به دست هم بدهند تا این مغضلات موجود مرتفع شود.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام (ره) با اشاره به قدمت تاریخی قزوین و پیشینه فرهنگی این شهر، خاطرنشان کرد: قزوین زمینه خواهر خواندگی خوبی برای پیوند با یکی از شهرهای ترکیه را نیز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز