خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر مشهد مطرح کرد؛

خروج نیروگاه‌ها از مشهد در دستور کار دولت باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۷۸۷

نایب رئیس شورای اسلامی شهر بر لزوم ‌توجه ملی به موضوع آلودگی هوای مشهد تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از مشهد، ایمان فرهمندی ضمن تشریح دستاوردهای مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد در ایجاد زیرساخت‌های کاهش آلودگی هوا و همچنین زیرساخت‌های حمل‌ونقلی، به نقش درخور توجه دولت برای ایجاد زیرساخت‌های یاد شده اشاره کرد.

وی با اشاره به این موضوع که آلودگی هوا یکی از موضوع‌های مهم و جزو معضلات اصلی کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی، به‌ویژه شهر مشهد است، اظهار کرد: مشهد با توجه به وضعیت خود که به لحاظ جغرافیایی در بین دو رشته‌کوه قرار گرفته و به دلیل تولید آلاینده‌ها و نیز توسعه زندگی ماشینی در شهر، به آلودگی شدید هوا دچار شده است و سال به سال هم این مسئله جدی‌تر، پیچیده‌تر و خطرناک‌تر می‌شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر با اشاره به هفته هوای پاک، افزود: در طول سال‌های مختلف برنامه‌های متنوعی در سطوح ملی، استانی و شهری طراحی شده، اما آن‌طور که روشن است مانع رشد آلودگی‌ها در شهر نشده و سال به سال شاهد کاهش تعداد روزهای هوای پاک و افزایش شاخص میانگین کیفیت هوا (AQI) هستیم.

وی تصریح کرد: این امور نشان می‌دهد باید اقدامات جدی و سازمان یافته‌ای در این حوزه انجام شود و هماهنگی بین‌سازمانی وجود داشته باشد و برای این کار مهم‌ترین موضوع این است که هدف‌گذاری درست و منطقی انجام می‌شود.

فرهمندی گفت: اگر منشأ اصلی آلودگی هوا را به درستی شناسایی نکنیم، نمی‌توانیم برای حل آن برنامه‌های درستی داشته باشیم و به نتیجه درستی هم نخواهیم نرسید.

وی با اشاره به اینکه توسعه فضای سبز و زیرساخت‌های سبز شهری می‌تواند در کاهش اثر آلودگی هوا بر سلامت شهروندان اثرگذار باشد و به عنوان سدی در مقابل هجوم ریزگردها به شهر عمل کند، تصریح کرد: کاشت درخت، آلودگی هوا را کاهش نمی‌دهد؛ مهم‌ترین بخش آلاینده‌ها بعد از گاز کربن دی‌اکسید (CO۲)، ذرات معلق و آلاینده‌های گازی سمی هستند که اثرات جدی روی سلامتی می‌گذارند و به‌وسیله درختان و فضای‌سبز تصفیه و تجزیه نمی‌شوند.

وی ادامه داد: بعد از گازهای گلخانه‌ای که اثرات کلان آب‌وهوایی دارند، اما معمولاً بیماری خطرناک ایجاد نمی‌کنند، آلاینده‌های دیگر مانند ذرات فلزی، ترکیبات شیمیایی و گازی و ذرات معلق دیگر که منشأ صنعتی دارند، بسیار خطرناک و سرطان‌زا هستند و متأسفانه بر اساس گزارش‌های علمی، غلظت این آلاینده‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

نایب‌ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: ذرات معلق عنصر «روی» که به عنوان عنصری خطرناک شناخته می‌شود، ۴٨درصد کل فلزات معلق در هوای مشهد را به خود اختصاص داده و آلومینیم نیز به عنوان یکی دیگر از فلزات که به شدت روی سلامتی افراد تأثیر می‌گذارد و سبب بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون می‌شود، حدود ۴١ درصد از آلاینده‌های شهری این شهر را شامل می‌شود.

فرهمندی گفت: یون‌های محلول در آب مثل یون‌های نیترات و سولفات وقتی در فضا منتشر می‌شوند هم خطرناک هستند و سهم بسزایی در آلودگی این کلان‌شهر دارند.

وی با اشاره به اینکه کلان‌شهرهای دیگر هم درگیر این موضوع هستند، تأکید کرد: آمار و ارقام در مشهد درخور توجه است و متأسفانه تعداد روزهای هوای پاک در شهر به سیزده روز در سال رسیده است و نسبت به دوره گذشته، ۶٠درصد کاهش داشته‌ایم؛ این امر باعث نگرانی جدی است و اگر بخواهیم به راه‌حل عملی دست یابیم ابتدا باید منشأ آلودگی را پیدا کنیم.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه بر اساس مطالعه سیاهه انتشار آلاینده‌های هوای مشهد که سال ١۴٠٠ منتشر شده، بیش از ٧٠درصد آلودگی هوای شهر ناشی از حوزه حمل‌ونقل است، بیان کرد: ۶۵درصدِ آلودگی هوای مشهد، از منابع متحرک و حدود ۷درصد از منابع ثابت حوزه حمل‌ونقل شامل فرودگاه، راه‌آهن و پایانه‌هاست.

فرهمندی گفت: همچنین یک‌سوم آلودگی هوای شهر از خودروهای شخصی، ١٣درصد از کامیون‌ها، ٧درصد از وانت‌بارها، ۵درصد از موتورسیکلت‌ها، ١.٢درصد از تاکسی‌ها و ١.٣درصد از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های سازمان اتوبوس‌رانی است و سایر اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های شهر که اغلب فرسوده هم هستند ٢.٧ درصد آلودگی تولید می‌کنند.

وی با اشاره به تولید آلودگی از منابع ثابت، ادامه داد: نیروگاه‌ها به عنوان مهم‌ترین عامل ثابت تولید آلودگی هوا، عامل آلودگی حدود ۲۰درصد هوای شهر هستند؛ متأسفانه چهار نیروگاه در مشهد وجود دارد که مازاد بر نیاز شهر مشهد برق و به ازای آن آلودگی تولید می‌کنند.

فرهمندی افزود: نکته مهم اینکه برق تولیدی آن‌ها، مازاد بر نیاز مشهد بوده، اما آلودگی ناشی از آن در شهر مشهد پراکنده می‌شود؛ در واقع این نیروگاه‌ها ۳ برابر همه صنایع موجود در پیرامون شهر، از جمله صنایع غذایی، فلزی، سیمان، ریخته‌گری، شن‌شویی‌ها و غیره آلودگی تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: صنایع نیز ۶درصد، جایگاه‌های بنزین ۵.٢ درصد و مجموع کاربری‌های تجاری و خانگی تنها ٣درصد در آلودگی هوای شهر سهم دارند؛ برخلاف آنچه تصور می‌شود، سهم ناوگان اتوبوس‌رانی در تولید آلاینده‌ها زیاد نیست و در مجموع به حدود یک‌چهارم سهم موتورسیکلت‌هایی که در شهر تردد دارند، می‌رسد!

نایب‌ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه این مشکلات، وظیفه دستگاه متولی را به شدت سنگین می‌کند، بیان کرد: وزارت نیرو، سازمان استاندارد، محیط‌زیست و مالکان نیروگاه‌ها وظیفه کنترل این آلودگی را دارند؛ همان‌گونه که مدیریت شهری وظیفه دارد آلودگی‌های درون شهر را کنترل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز