خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از پیش بینی های نادرست درباره بارش‌های پاییز؛

باران نیامد؛ کشاورزان خسارت دیدند/پیش بینی بارش‌ها باید براساس مدل و نقشه های داخلی باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۱۸۸

در حالی که بارها اعلام پیش بینی بارش‌های سیل آسا در پاییز شده بود و کشاورزان نیز اقدام به کشت محصولات کرده بودند، نه تنها بارش‌های بالاتر از نرمال نداشتیم بلکه این بارش‌ها حتی به حد میانگین هم نرسید و در نهایت خسارت‌های زیادی برای کشاورزان به همراه داشت.

به گزارش ایلنا، پیش بینی‌ها برای بارش‌های سیل آسا در پاییز در حالی بالاتر از حد نرمال بود که با عبور از  روزهای پایانی فصل پاییز؛ این پیش‌بینی‌ها محقق نشد. این پیش بینی ها که از سوی مدل های خارجی صورت گرفته بود؛ بارش برای کل کشور را بیشتر از حد نرمال در پاییز نشان می داد و حتی هشدارهایی نیز برای بارش های سیل آسا در سراسر کشور صادر شده بود.

این موضوع منجر به واکنش نسبت به پیش بینی اشتباهات سازمان هواشناسی شد و این روزها انتقاد نسبت به پیش‌بینی‌های اشتباه این چنین زیاد است در این خصوص رئیس سازمان هواشناسی نسبت به انتقادها واکنش نشان داده است و گفته است ما بر اساس یک سری شواهد و مدل‌ها اظهار نظر می‌کنیم و صحبت‌های ما پیش بینی است و پیشگویی نیست یعنی آنچه را که روی نقشه و مدل می‌بینیم اعلام می‌کنیم .

پیش بینی بارش ها براساس مدل های خارجی است

داستان پیش بینی‌های نادرست هواشناسی البته جدید نیست و بارها باعث شده است که با عدم پیش‌بینی‌ صحیح خسارت‌های بالایی داشته‌ باشیم تا جایی که در سیل استهبان با عدم صدور هشدارهای لازم مردم غافلگیر شدند و فوتی و خسارت‌های زیادی با همراه داشت.

اگرچه این موضوع بارها مورد انتقاد کارشناس‌ها بوده است که سیدمحمدجعفر ناظم السادات؛ رئیس پژوهشکده علوم جوی دانشگاه شیراز در این باره به ایلنا می گوید: پیش بینی دقیق  آب و هوا یکی از  الزاماتی است که می تواند برنامه ریزی و جلوگیری از خسارت های احتمالی را به همراه داشته باشد اما متاسفانه در کشور و استان فارس به خوبی از این ظرفیت استفاده نمی شود. 

این محقق پیش تر اعلام کرده بود که  پیش بینی های بارندگی بالاتر از نرمال برای ایران می‌شود اما اینکه سیل آسا باشد خیلی درست نیست و آمارها نشان می‌دهد که در خیلی از بخش‌های کشور بارندگی پایین‌تر از حد نرمال نیز خواهد بود .

ناظم السادات با انتقاد نسبت به عدم توجه به پیش بینی صحیح می گوید: برای اینکه بتوانیم روزانه مانند اتحادیه اروپا و آمریکا پیش بینی بارش‌ها را داشته باشیم دانشگاه شیراز این آمادگی را دارد و  حتی تلاش‌هایی برای این موضوع انجام شد که به صورت روزانه و هفتگی و فصلی نقشه را تولید کنیم و پیش بینی هواشناسی ما از منابع خارجی نباشد اما متاسفانه همکاری نمی شود. 

باران نیامد؛ کشاورزان خسارت دیدند/پیش بینی بارش‌ها باید براساس مدل و نقشه های داخلی باشد

پیش بینی بارش ها باید براساس مدل و نقشه های داخلی باشد

رئیس پژوهشکده علوم جوی دانشگاه شیراز با اشاره به ضرورت  و اهمیت پیش بینی داخلی بارش ها می گوید: در این خصوص دو سال تلاش شد و سعی شد که نقشه روزانه، هفتگی، ماهانه سه  و ... را داشته باشیم اما در نهایت اعلام شد نیازی به این پیش بینی ها نیست.

ناظم السادات ادامه می دهد:  پیش بینی ما در داخل  براساس استان به استان و شهر به شهر بود و هر شهر به صورت مجزا نقشه هواشناسی را دارد.

وی معتقد است که در دانشگاه شیراز توانایی علمی که در این زمینه داریم بی‌نظیر است و در این زمینه می‌توانیم ماهانه، فصلی و حتی هفتگی با همکاری سازمان هواشناسی  مدل های پیش بینی هوا را انجام دهیم و به جز و دقیق‌تر باشد.

رئیس پژوهشکده علوم جوی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه در این خصوص   کمک و حمایتی نمی‌شود، یادآور می شود: این رفتار باعث شده است که دانشجوهایی که در زمینه هواشناسی فعالیت داشتند مهاجرت کنند.

 مدل های پیش بینی خارجی دقیق نیست

به گفته ناظم السادات این درحالی است که مدل‌های خارجی که وجود دارد توانایی این را ندارد که برای خودمان استفاده کنیم  چرا که به صورت کلی است و جزئیات ندارد.

وی تاکید می کند: اهمیت پیش بنی دقیق برای جلوگیری از بروز خسارت و آسیب ضروری است اما کمتر به این مهم توجه شده است.

به گزارش ایلنا؛ درحالی پیش بینی بارش ها اصولا با مدل های هواشناسی غیربومی اعلام می شود که بارها شاهد بوده ایم که برخی از این پیش بینی های با خطاهایی در مورد زمان و منطقه بارش ها همراه بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز