خبرگزاری کار ایران

مدیرکل استاندارد فارس مطرح کرد؛

اجرای طرح خالص‌فروشی شیرینی در فارس بررسی شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۱۸۹

در جلسه‌ای با حضور مدیرکل استاندارد فارس، رئیس و اعضای اتحادیه صنف شیرینی فروشی‌های شیراز، مشکلات قنادان و وضعیت اجرای طرح خالص‌فروشی شیرینی در استان فارس بررسی شد.

به گزارش ایلنا، مدیرکل استاندارد فارس در این جلسه گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان ملی استاندارد، برنامه‌ریزی و نظارت بر امور اندازه‌شناسی قانونی کشور است و اداره اندازه‌شناسی، اوزان و مقیاس‌ها مسئولیت این امر را به عهده دارد.

محمد مهدی رزمجو افزود: بنا به برنامه‌های اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص کنترل حجم و وزن در داخل کشور، اقداماتی صورت گرفته که کنترل و پایش کمیت در بسته‌بندی‌ها نمونه‌ای از آن است و به‌عنوان‌ طرحی فراگیر در سراسر کشور در حال انجام است.

وی اامه داد: چندین سال است که تعزیرات حکومتی و اتحادیه‌ها به منظور قوانین و وظایف خود اقداماتی را در خصوص خالص‌فروشی در شیرینی فروشی‌ها انجام داده‌اند و سازمان ملی استاندارد نیز بابت طرح کلی پایش از سال گذشته در این حوزه ورود کرده و در همین خصوص با جلساتی که با اتاق اصناف ایران برگزار شد، تفاهماتی در این خصوص صورت گرفت.

مدیرکل استاندارد فارس اضافه کرد: بر اساس گفت و گوهای انجام شده با اتاق اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی، امیدوار هستیم که بتوانیم نظارت بر طرح خالص‌فروشی را در شیرینی‌فروشی‌های سطح استان انجام دهیم.

وی بیان کرد: استانداردسازی جعبه‌ها چند سالی است که در سطح کشور عملی شده و در حال انجام است، جعبه‌ها برای حجم‌های مختلف، وزن مشخصی دارند و حداکثر وزن هم لحاظ شده، افزون بر این مصرف‌کنندگان باید حتما به علامت استاندارد و کد ۱۰رقمی درج شده زیر آن توجه کرده و در صورت عدم مشاهده علامت استاندارد مراتب را به این اداره کل اطلاع دهند.

رزمجو با اشاره به اینکه طرح خالص‌فروشی بدون محاسبه قیمت جعبه، طرحی است که با هم‌افزایی سایر ارگان‌ها انجام می‌شود و باید بصورت مستمر اجرا شود، عنوان کرد: طبق دستورالعمل جدید سازمان مبنی بر خالص فروشی شیرینی‌فروشی‌ها چندین ماه است که اداره کل استاندارد فارس به این مساله ورود کرده‌ و با راه‌اندازی گشت‌های مشترک با تعزیرات و سازمان صنعت، معدن و تجارت، بازدید از قنادی‌ها و بررسی اجرای خالص شیرینی، پایش شده و اقداماتی را انجام داده‌اند.

مدیرکل استاندارد فارس افزود : در این خصوص، اتحادیه قنادان و یوخه پزان شیراز، در تاریخ ۲۶تیرماه ۱۴۰۲ طبق نرخ‌نامه جدید به تمامی واحدهای تحت پوشش این امر را ابلاغ کرده که نظارت بر حسن انجام این کار به عهده نهادهای نظارتی مانند سازمان تعزیرات و صمت است.

ببه گزارش ایلنا، بحث خالص‌فروشی در حوزه حقوق مصرف کننده است و از گذشته نیز وجود داشته که در مورد شیرینی نیز در قسمت تذکرات ذیل نرخ‌نامه که برای تمامی مصرف‌کنندگان قابل رؤیت بوده عنوان شده که قیمت وزن جعبه به صورت جداگانه محاسبه شود.

طبق استانداردهای ارائه شده همه قنادی‌ها باید در فروش شیرینی، وزن جعبه را جداگانه و وزن شیرینی را جداگانه محاسبه کنند؛ در صورتی‌که فروشنده همزمان شیرینی و جعبه را وزن نکند و به مشتری تحویل دهد تخلف است و در صورت گزارش با او برخورد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز