خبرگزاری کار ایران

یک مسئول علوم پزشکی استان خبر داد؛

لزوم توجه پزشکان قزوین به موارد مشکوک به مالاریا

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۹۸۲۷

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تعداد موارد مالاریا در استان قزوین در سال 1402، نسبت به زمان مشابه سال قبل، افزایش یافته است؛ بنابراین توجه پزشکان به احتمال ابتلای افراد به این بیماری در معاینات بالینی، بسیار دارای اهمیت است.

به گزارش ایلنا، بهزاد نجف‌پور با اشاره به بیماری مالاریا گفت: برای تشخیص و درمان به موقع بیماران، ضروری است تمام پزشکان شاغل در واحدهای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، شامل خصوصی و دولتی، دانشگاهی و غیردانشگاهی، تامین اجتماعی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های نظامی و انتظامی، با محوریت نظام مراقبت سندرومیک و در نظر گرفتن پنج سندروم، شامل تب و خونریزی، شوک عفونی، تب طول کشیده، زردی حاد، تب و علایم نورولوژیک، به بیماری مالاریا نیز توجه کنند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: در صورت مراجعه فرد مشکوک به این بیماری، باید سابقه سفر فرد به مناطق آلوده نیز از وی پرسیده شود.

وی بیان کرد: مالاریا، به عنوان یک بیماری حاد و مزمن است و مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مهمترین مسائل بهداشتی برخی کشورها بخصوص کشورهای مناطق گرمسیری است.

این مقام بهداشتی استان قزوین گفت: اگرچه شایع‌ترین راه انتقال مالاریا، گزش پشه آلوده است، اما در موارد نادر، احتمال انتقال از راه دریافت خون آلوده، استفاده از سرنگ مشترگ و از مادر بـه جنین نیز وجود دارد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: از ویژگی‌های این بیماری، حملات بیماری است کـه سه مرحله لرز، تب و تعریق دارد. 

وی ادامه داد: در مجموع، یک حمله مالاریا می‌تواند ۶ تا 10 ساعت طول بکشد و دوره پنهان بودن آن نیز بسته به نوع انگل، بین ۷ روز تا 18 ماه است.

نجف‌پور گفت: با توجه به اینکه استان قزوین، قطب کشاورزی، صنعتی و دامپروری است، این موضوع می‌تواند زمینه را برای افزایش تردد کارگران فصلی و اتباع کشورهای آلوده به مالاریا فراهم کند و متعاقب آن، در صورت تاخیر در تشخیص و درمان، می‌تواند منجر به افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز