خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

۲۸ هزار کارگر ساختمانی آذربایجان غربی چشم انتظار سهمیه بیمه تامین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۸۹۸۴

سامانه راه اندازی شده وزارت کار فقط جهت پیش ثبت نام کارگران ساختمانی فعال است

نایب رئیس کانون انجمن‌های کارگری استان آذربایجان غربی گفت: سامانه ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی همان سامانه قبلی است که کارگران برای پیش ثبت نام پشت نوبتی بیمه در آن اقدام می‌کردند و هیچ تغییری در آن حاصل نشده است.

چنگیز عمری با بیان اینکه سامانه ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی  بعد از هفت ماه که دچار اختلال شده بود، دوباره راه‌اندازی شد، به خبرنگار ایلنا گفت: این سامانه صرفا جهت پیش ثبت‌نام کارگران ساختمانی راه‌اندازی شده و تاکنون هیچگونه سهمیه بیمه‌ای در این سامانه اعلام نشده است.

عمری افزود: بعد از دوندگی ۵ ساله در رابطه با بیمه کارگران ساختمانی در مجلس؛ متاسفانه تعداد کارگرانی که می‌توانند از بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند بسیار پایین بوده و جوابگوی کارگرانی که چندین سال در نوبت بیمه هستند، نیست.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی برای اینکه کارنامه قابل قبولی از خود ارائه کند در این مدت سعی کرده اقدام به حذف تعدادی از کارگران ساختمانی که قبلا بیمه شده‌اند، کند تا بتواند به جای این افراد از کارگران پشت نوبت جایگزین کند.

عمری تصریح کرد: تعدادی از کارگرانی که به صورت موقت برای کار به عراق رفته‌اند از شمار کارگران حدف شده بیمه هستند که کارگران پشت نوبت جایگزین آنها می‌شوند.

نایب رئیس کانون انجمن‌های کارگری استان با بیان اینکه، در حال حاضر ۱۱هزار کارگر ساختمانی در ارومیه در لیست انتظار بیمه قرار دارند، گفت: بیشتر این کارگران پنج سال است در لیست انتظار قرار گرفته‌اند با این قانون جدید در خوشبینانه‌ترین حالت از این ۱۱هزار نفر تنها یک یا دو هزار نفر می‌توانند بیمه شوند.

عمری خاطر نشان کرد: فراخوانی که توسط معاون وزیر کار در چند روز گذشته جهت بیمه کارگران داده شده ما را دچار چالش کرده و تعداد زیادی از کارگران با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری پیگیر بیمه هستند و سوال می‌کنند آیا بیمه کارگری اعلام شده است؟ این درحالیست که فقط سامانه‌ای که هفت ماه قبل دچار اختلال شده بود، اصلاح شده و قسمت‌های مربوط به دسترسی مسئولان شعبات و سازمان تامین اجتماعی و سر بازرسان استان همچنان قطع بوده و ما را با مشکلات فراوان مواجه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه کارگرانی که پشت نوبت هستند ثبت نام شده‌اند و نیازی به ثبت نام دوباره آنها نیست، افزود: در واقع می‌توان گفت این سامانه در حال حاضر  فقط جهت پیش ثبت نام کارگران راه اندازی شده که این کار در سال‌های گذشته توسط تشکل‌های صنفی و انجمن‌های کارگری به صورت رایگان انجام گرفته است.

سربازرس سامانه رفاهی کارگران ساختمانی استان در خاتمه گفت: تعداد ۲۸ هزار کارگر ساختمانی در استان چشم انتظار سهمیه بیمه تامین اجتماعی هستند که این چشم انتظاری پنج سال بطول انجامیده است.

انتهای پیام/
فرزادصدقی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز