خبرگزاری کار ایران

طرح تفصیلی شهر قزوین بعد از هفت سال تاخیر ابلاغ شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۶۳۶

طرح تفصیلی شهر قزوین بعد از هفت سال تأخیر در راستای ارائه آزاد اطلاعات و به‌ منظور ایجاد شفافیت در توسعه شهری برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، طرح تفصیلی شهر قزوین به توسعه ضابطه‌مند شهر قزوین کمک قابل توجهی خواهد داشت.

طرح تفصیلی مسیر توسعه و شکل آینده شهر‌ها را مشخص می‌کند اینکه یک شهر در آینده به چه شکلی در بیاید و چه تصویری داشته‌ باشد در این طرح لحاظ می‌شود.

بدون طرح تفصیلی توسعه غیر منسجم، غیر هماهنگ، افسار گسیخته و بدون برنامه‌ریزی شکل خواهد گرفت؛ اما طرح تفصیلی به توسعه یکپارچه شهر کمک‌خواهد کرد.

در طرح تفصیلی، کاربری، حد نصاب، عرض معابر و ضوابط ساخت و ساز به‌صورت دقیق مشخص می‌شود و مالک یا ذی نفع هر قسمتی از شهر می‌تواند با مراجعه به این طرح اطلاعات مربوط به زمین خود را در اختیار داشته‌باشد با این کار جلوی اختلافات و تعارض‌ها هم گرفته‌می‌شود.

افق طرح‌های تفصیلی براساس بازه زمانی تعیین شده در افق طرح جامع تعیین می‌گردد، این مدت زمان معمولاً در شهر‌های ایران یک بازه زمانی ۱۰ ساله است، قبل از پایان این زمان و محقق شدن افق جمعیتی شهر، فرآیند تهیه طرح جدید آغاز می‌شود تا بلافاصله بعد از پایان افق ۱۰ ساله طرح جدید رونمایی شود.

با توجه به اهمیت طرح تفصیلی در برنامه ریزی شهری و اقدامات اجرایی و عمرانی شهر، طرح تفصیلی شهر قزوین که قرار بود در یک افق ۱۰ ساله و از سال ۱۳۹۵ ابلاغ شود و مبنای تصمیم‌گیری‌ها قرار بگیرد مسکوت باقی‌ماند و در سال‌های گذشته این ابلاغ صورت نگرفت.

نکته مهم در طرح تفضیلی شهر قزوین این است که طرح تفضیلی در این شهر از سال ۱۳۹۵ تهیه شده بود، ولی عدم ابلاغ آن باعث شده بود که عموم مردم به این طرح دسترسی نداشته‌باشند، این موضوع باعث شکل‌گیری رانت اطلاعاتی می‌شود، عده محدودی به اطلاعات ارزشمندی دسترسی دارند که بقیه از آن محروم هستند، همچنین امکان مداخله در طرح قبل از ابلاغ وجود دارد، همه این‌ها می‌تواند زمینه‌ساز فساد و سوء استفاده‌های احتمالی در جهت منافع اشخاص باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز