خبرگزاری کار ایران

نئوبانک پلی برای رسیدن به بانکداری متاورس

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۱۹۴

با رشد تمایلات مشتریان به انجام خدمات بانکی در فضاهای اینترنت و موبایل شاهد گذر از این مرحله و ورود در فضای متاورس هستیم و بانک‌ها مجبورند برای کاهش فاصله خود با فناوری‌های جدید اقدامات جدیدی را برای حضور در این گونه فضاها از خود نشان دهند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین؛ بسیاری از متخصصان و کارشناسان بر این باورند که آینده اینترنت به دنیای متاورس ختم خواهد شد, در واقع تمامی پلتفرمهای مجازی فعلی که هم اکنون از آنها در حال استفاده هستیم در آینده نزدیک در محیط متاورس در دسترس ما قرار می گیرد.در واقع اینگونه میتوان گفت که متاورس دنیای مجازی فعلی را یک گام به دنیای واقعی ما نزدیک تر خواهد کرد و با استفاده از فناوری های جدید امکان استفاده از حواس پنچ گانه را هم برای ما در این دنیا فراهم خواهد آورد.

بطور کلی متاورس خدمات و سرویس‌های فعلی موجود که به صورت‌های گوناگون چه در موبایل و چه در تبلت‌ها و کامپیوترها قراردارند را بصورت واقعیت مجازی (VR) یا واقعیت افزوده (AR) برای ما به عرصه ظهور می رساند.

بزرگترین برندگان متاورس‌های بانکی در آینده سازمان‌های هستند که در مسیر توسعه اقتصادی در بخش خصوصی و بخش دولتی با سرمایه گذاری‌های وسیع و هدفمند اقدام به شناسایی و ایجاد مقررات برای از بین بردن موانع از قبیل : تحریم ها , برجام و ….. نمایند.

اگر بخواهیم متاورس در یک صنعت مثل بانکداری را مجسم کنیم , زمانی را در نظر بگیرید که صبح از خواب بیدار شده و برای انجام امور بانکی باید به شعب شلوغ یکی از بانکها مراجعه کرده و مدتها در صف قرار داشته باشید تا نوبت شما رسیده و خدمات بانکی خود را انجام دهید. در دنیای متاورس با زدن عینک مخصوص همان لحظه که در تخت خواب خود هستید یا در حال خوردن صبحانه می باشید , می توانید وارد یکی از شعب متاورسی بانک مد نظر خود شده و با استفاده از کیف پول الکترونیکی خود , تمامی خدمات و سرویس‌هایی که قبلا بصورت فیزیکی در اختیارتان بود را این بار با واقعیت مجازی در اختیار داشته باشید. در خواست افتتاح حساب , در خواست وام , در خواست برداشت وجه و انتقال به کیف پول , درخواست واریز پول و سایر خدمات بانکی همه و همه از طریق این فناوری قابل انجام خواهد بود. بدیهی است کسی که با کیف پول الکترونیکی خود به محیط متاورس یک بانک مراجعه می کند به مثابه احراز هویت شدن آن فرد و مشابه چک کارت اعتباری افراد در دنیای فیزیکی می باشد. به طور خلاصه دنیای متاورس قرار است تجربه‌ی عمیق‌تری از حضور در اینترنت برای کاربران فضای مجازی به ارمغان بیاورد, به نوعی می‌توان آن را آینده‌ی دنیای اینترنت نامید.

بانکهای سنتی در مواجهه با چالش‌های جدید، به تغییر ساختار روی آوردند که این نوع بانک ها دو مشکل بارز دارند یکی پیچیدگی در روندها و بعدی ساختار بزرگ و فربه که این دو موجب کندی بیش از حد این بانک‌ها بوده است از این رو شرکت‌های چابک و جوان، با هدف بهبود کارایی و استفاده از متدهای دانش بنیان توسعه یافتند که می‌توانند خدمات سریع، ارزان، دقیق و در عین حال آسان را به کاربران عرضه نماید. این بستر جدید، نظام بانکداری را با چالش و در نتیجه ی آن تحول بنیادین مواجه کرده است،

عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین شرایط رقابتی ایجاد شده بین بنگاه های اقتصادی را عاملی برای تقویت و و توسعه زیرساخت بانک های نوین بیان کرد و گفت: قدم اول بانک ایران زمین ارائه خدمات بانکداری در حوزه دیجیتال با اپلیکیشنی به نام فراز بوده که مشتریان بتوانند از طریق تکنولوژی بدون حضور در شعب خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. قدم بعدی هوشمند سازی سیستم است. به صورتی که مشتریان زمانی که از خدمات بانک استفاده می کنند، براساس نوع رفتار آنها (ارزش مشتری) خدمات خاصی برای آنها طراحی و ارائه شود.

فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در خصوص نقش نئوبانک واقعی در کشور اعلام کرد و افزود: مدل موفق در نئوبانک این است که کسب و کارهایی که خدمات به مشتریان می دهند به سمت  نوآوری ومشتری مداری بر بستر مجازی برود. نوآوری معمولاً از بیرون به داخل سازمان وارد می شود و این موضوع باعث شده است که استارت آپ ها بدلیل ارتباط نزدیک با مشتری وارد میدان می شوند تا نوآوری را به سازمان تزریق کنند. در این میان مرکز نوآوری بانک ایران زمین با همراه شرکت های وب می توانند تبادل اطلاعات داشته باشند که نهایتا برای هر دو مجموعه ارزش آفرین خواهد بود.

اینالویی اضافه کرد: مفهوم بانک دیجیتال به معنای یک بانک کاملا مکانیزه به همراه شعب و ادارات مرکزی و تمامی خدمات بانکی است و نئوبانک گزیده ای از خدمات پرمصرف و ضروری بانک است که در اختیار مشتری قرار می گیرد. ارتباط مشترک بانک و شرکت های وب موجب ارائه سرویس های پایه و خدمات مطلوب به مشتری خواهد شد که ارزشمند است.

گفتنی است؛ تا زمانیکه مدل کسب و کاری بانک ها در حالت واسطه گری مالی یا به تعبیری دیگر دریافت سپرده از گروهی از مشتریان و پرداخت تسهیلات به گروهی دیگر از آنها باشد، پیادهسازی بانکداری دیجیتال به معنای واقعی آن امکانپذیر نخواهد بود. موبایل بانک یا اینترنت بانک، تنها بخش کوچکی از ردپای فناوری در صنعت بانکداری است که سیستم بانکی کشور ما آن را پذیرفته و بخشی از خدمات را از طریق آن انجام میدهد. این در حالی است که همزمان با توسعه صنعت دیجیتال، مفاهیم جدیدی در بانکداری نوین شکل گرفته که توانسته خدمات بانکی را تا سطوح بینالمللی توسعه داده وکیفیت آن را ارتقا بخشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز