خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

سیطره صنعت مانع مطرح شدن بخش کشاورزی استان مرکزی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۰۹۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه این استان در محصولات اساسی بخش کشاورزی خودکفا است، گفت: اما سیطره سایه سنگین صنعت مانع از مطرح شدن بخش کشاورزی استان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی صفری در مراسم رونمایی از ششمین و بزرگترین فرش گل آسیا در شهرستان محلات، افزود: استان مرکزی در کیفیت رتبه نخست، در مساحت رتبه دوم، در تولید برخی شاخه‌های گل رتبه اول تا سوم و در کشت گلخانه‌ای رتبه پنجم، را دارد.

وی با اشاره به اینکه بهره‌وری یکی از مهمترین چالش‌ها اقتصاد به ویژه در بخش کشاورزی است، ادامه داد: برخی قوانین دست و پاگیر است و سرعت تولید را کند می‌کند. بنابراین دولت باید به سمت اصلاح این قوانین حرکت کند. در این راستا هموارسازی راه تولید یکی از مهمترین اقدامات برای افزایش بهره‌وری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با تأکید بر اینکه کشت گلخانه‌ای تنها راه مدیریت و افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی است، اظهار داشت: بر همین اساس جهاد کشاورزی استان برنامه‌های مدونی در این خصوص تدوین کرده که بخش قابل توجهی از آن نیز اجرایی شده است.

صفری با اشاره به اینکه گل و گیاه از معدود بخش‌هایی است که رکود نداشته و در کمیت و کیفیت رشد داشته است، تصریح کرد: گل و گیاه در شهرستان محلات مدرن شده و در حال حرکت به سمت پیشرفت است، اما سرعت رشد این حوزه کند است و باید این سرعت را افزایش داد. چرا که هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده است.

وی بیان داشت: پژوهشکده و مرکز تحقیقات گل و گیاهان زینتی یکی از مهمترین ظرفیت‌های شهرستان محلات در حوزه اقدامات علمی است. متأسفانه از این مرکز استفاده بهینه نشده است و در این راستا نهادینه‌شدن فرهنگ تحقیقات در میان گل‌کاران ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با تأکید بر اینکه مشکلات صادرات گل و گیاه مربوط به بخش ساختاری و کیفیت محصولات است‌، تأکید کرد: علاوه بر ضرورت ارتقای کیفیت محصولات به منظور افزایش بازارپسندی، مشکلات ساختاری در زمینه صادرات گل و گیاه وجود دارد.

صفری با اشاره به اینکه ایجاد پایانه صادراتی گل و گیاه یکی از حلقه‌های توسعه بهره‌وری گل و گیاه است، ابراز داشت: حلقه حمل و نقل در ارتباط با گل و گیاه نیز ضعیف است که باید تقویت شود. اگر چه این پایانه در شهرستان محلات بهره‌برداری شده است، اما فرایند صادرات به خوبی انجام نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در شهرستانی مانند محلات که اقتصادش بر اساس گل و گیاه است، قوانینی مانند افزایش مساحت تسهیل شده است. فرایند پرورش گل و گیاه از تولید تا فروش و صادرات، با سابقه بیش از 70 ساله در داخل و بیرون از این شهرستان نهادینه و ترویج شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامعلی ابراهیمی رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه کشور نیز در این مراسم گفت: هدف تولیدکنندگان گل و گیاه شهرستان محلات توسعه صادرات است، چرا که رونق صادرات موجب توسعه اقتصاد کشور خواهد شد. به همین دلیل این قشر همواره نگاه ملی به موضوع تولید داشته‌اند.

در پایان این مراسم و با حضور مدیر رکوردهای ملی ایران، گواهینامه ثبت فرش سرگل محلات به عنوان بزرگترین فرش سرگل کشور در رکوردهای ملی ایران به شهردار محلات تحویل داده شد. همچنین گواهینامه ثبت رویداد فرش سرگل در تقویم رویدادهای گردشگری ایران در سطح استانی به رئیس شورای اسلامی شهر محلات تحویل داده شد.

ششمین فرش سرگل شهر محلات که از نظر مساحت بزرگ‌ترین فرش سرگل آسیا محسوب می‌شود، در فضایی به مساحت 1150 مترمربع و با استفاده از حدود 400 هزار شاخه گل، شامل داوودی و رز در رنگ‌های مختلف در زمین چمن مصنوعی بوستان سلامت این شهر اجرا شده است. این فرش گل از 17 الی 19 آبان‌ماه از ساعت 9 الی 19 پذیرای بازدیدکنندگان است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز