خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد:

لج بازی مسئولان باعث عدم توسعه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در شیراز شده است / خرید و مالکیت زمین تبدیل به بیماری شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۳۴۵

روند مدیریتی در فارس ملوک الطوایفی است

«استان فارس در یک دهه گذشته از صنعت عقب افتاده است» این موضوع بارها و بارها از سوی مسوولان کشور و مدیران استان در جلسات و مراسم‌های گوناگون مطرح شده است؛ مسئله‌ای که حتی در طول این سال‌ها اراده‌ای هم برای حرکت به سمت صنعتی شدن آن وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، کارشناسان معتقدند تمرکز تمام امکانات به روی توسعه کشاورزی در سال‌های گذشته استان فارس را از صنعت عقب انداخته است؛ این دیدگاه اما هنوز هم در مسوولان وجود دارد و معتقدند فارس در کشاورزی و و خودکفایی گندم باید سرآمد کشور باشد.

با این رویکرد، شهرک‌ها و نواحی صنعتی که در فارس احداث شده‌اند از توسعه عقب مانده‌اند و با مشکل برق، آب، گاز، جاده و .... مواجه‌اند؛ رویکرد افراد به خرید زمین در نواحی صنعتی فقط برای سرمایه گذاری معطوف شده است، در دسترسی به مرکز از استان‌های دیگر عقب افتاده‌ایم و در تامین و دسترسی به آب برای صنایع به مشکل خورده‌ایم و از طرفی در توسعه پتروشیمی و پالایشگاهی هیچ رشدی نداشته‌ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است عدم راه اندازی زیر ساخت‌های مناسب باعث شده تا شهرک‌های صنعتی استان با مشکل مواجه شوند و می‌گوید: روی کار آمدن افراد از شهرستان‌های متفاوت بر سر کرسی‌های مدیریتی استان روند پیشرفت و توسعه فارس را تحت الشعاع قرار داده است.

فریدون عباسی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به روند مدیریتی ملوک الطوایفی در استان فارس در سال‌های گذشته و استمرار آن در حوزه‌های اداری، می‌افزاید: در چهل سال گذشته مسئولان و نمایندگان متعددی در شهرستان‌ها روی کار آمده‌اند که همگی تلاش خود را جهت راه اندازی شهرک و نواحی صنعتی به کار گرفته‌اند، اما کدام شهرستان‌ها در سال‌های گذشته توانستند مسئولیت‌های مهم و کرسی‌های مدیریتی را کسب کنند.

لج بازی مسئولان باعث عدم توسعه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در شیراز شده است / خرید و مالکیت زمین تبدیل به بیماری شده است

شهرک‌ها و نواحی صنعتی رها شده‌اند

عضو مجمع نمایندگان فارس ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته هیچ فردی بر اساس بررسی ظرفیت‌ها و زیر ساخت‌های نقاط و حوزه‌های انتخابیه خود اقدام به راه اندازی شهرک، نواحی صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی نکرده است که این موضوع سبب شده تا بسیاری از ناحیه‌ها و شهرک‌های صنعتی رها شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مناطقی که شهرک‌ها و نواحی صنعتی در آن احداث شده‌اند با مشکل نداشتن برق، آب، گاز، جاده و .... مواجه‌اند، می‌افزاید: در بعضی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی که بازدید داشته‌ایم؛ این مناطق تنها دارای گاز بودند و با مشکل نبود آب و برق دست و پنجه نرم می‌کردند.

عباسی به بازدید اخیرش از یک شهرک صنعتی در نقطه‌ای دیگر استان اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: در این منطقه صنعتگران علاوه بر نبود برق؛ در تامین آب شرب هم با مشکل مواجه بودند و اجازه ساخت سد هم جهت تامین آب داده نمی‌شد.

عضو مجمع نمایندگان فارس خاطرنشان می‌کند: این شهرک فاقد جاده دسترسی است و افراد برای رسیدن به آن باید از زمین فرد دیگری عبور کنند و  مالک زمین هم حاضر به تملک آن نیست.

عباسی با بیان اینکه بعضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی تنها به یک خیابان کشی اکتفا کرده‌اند، می‌گوید: مسئولان تنها بودجه‌ای که در شرکت شهرک‌های صنعتی وجود داشته را صرف زیر ساخت و جدول کشی کرده‌اند.

وی با این رویکرد که برخی احساس می‌کنند سرمایه های‌شان را اگر در خرید زمین هزینه کنند؛ پول و سرمایه آن‌ها حفظ می‌شود، می‌گوید: متاسفانه میزان افزایش قیمت زمین، خانه، آپارتمان بسیار بیشتر از نرخ دلار و طلا بوده است و افراد با هدف خرید زمین و ایجاد ارزش افزوده اقدام به خرید زمین می‌کنند.

لج بازی مسئولان باعث عدم توسعه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در شیراز شده است / خرید و مالکیت زمین تبدیل به بیماری شده است

خرید و مالکیت زمین تبدیل به بیماری شده است

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه خرید و مالکیت زمین در جامعه تبدیل به بیماری شده است، بیان می کند: افزایش نرخ زمین باعث گرانی قیمت مسکن شده است و قیمت مصالح همسو با نرخ زمین افزایش نیافته است.

عباسی با بیان اینکه حذف قیمت زمین از مسکن در دولت نهم و دهم از ایده‌های مناسب جهت خانه دار شدن مردم بود، ادامه می‌دهد: در نقطه‌ای از استان مانند کازرون به دنبال تامین زیر ساخت‌های برای ایجاد صنایع هستیم.

عضو مجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه نبود قدرت جذب سرمایه گذار خارجی باعث بروز مشکلاتی در حوزه اقتصاد استان شده است، می‌گوید: مسئولان همواره به راهکارهای کلاسیک جهت جذب سرمایه گذار عادت دارند و از سویی دیگر وجود دلالان هم اجازه رشد و رونق را به اقتصاد استان نمی‌دهد و مانع ورود روش‌های جدید به سرمایه گذاری شده‌اند.

فارس در بخش دسترسی به مرکز دور افتاده است

نماینده شیراز و زرقان با برشمردن مواردی که باعث عقب ماندگی استان فارس در حوزه صنعت شده است، می‌گوید: فارس در بخش دسترسی به مرکز نسبت به برخی استان‌های صنعتی مانند یزد، اصفهان، مرکزی، کرمان و مازندران دور افتاده است.

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه عدم دسترسی به دریا از دیگر نکات عقب ماندگی استان فارس در حوزه صنعت و صنعتی شدن است، می‌افزاید: فارس در مقطعی از زمان تمام ظرفیت‌هایی که در اختیار داشت را به بخش کشاورزی اختصاص داد و در همان زمان دیگر استان‌ها با وارد کردن دلار با نرخ‌های 8 الی 9 هزار تومانی اقدام به راه اندازی واحدهای صنعتی و کارخانجات کردند.

لج بازی مسئولان باعث عدم توسعه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در شیراز شده است / خرید و مالکیت زمین تبدیل به بیماری شده است

نمی‌توان صنایع آب بر در استان ایجاد کرد

عضو کمیسیون برنامه بودجه با بیان اینکه ایجاد محدودیت در واحدهای معدنی از طریق مناطق حفاظت شده‌ای مانند پارک ملی بمو و بهرام گور مشکلاتی را در این بخش ایجاد کرد، ادامه می‌دهد: محدودیت در تامین و دسترسی به آب باعث شده تا نتوانیم صنایع آب بر در استان ایجاد کنیم.

نماینده شیراز و زرقان معتقد است عدم توسعه یافتگی زیر ساخت‌های استان باعث شده تا سرمایه گذاران به سمتی حرکت کنند که از زیر ساخت‌های مناسبی بهره‌مند نباشند، می‌افزاید: موضوع تامین برق از موضوعاتی است که رابطه مستقیم در سرمایه گذاری استان دارد؛ از سوی دیگر عدم استفاده از ظرفیت‌های گازی و نفتی استان سبب شده تا نخستین واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی که در فارس احداث شده‌اند پیشرفت نکنند.

لج بازی مسئولان باعث عدم توسعه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در شیراز شده است / خرید و مالکیت زمین تبدیل به بیماری شده است

قادری تصریح می کند: لج بازی ها و دیگر مشکلات اجازه توسعه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها را در شیراز نداده است.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه اختلاف نظر میان مسئولان در سال‌های گذشته اجازه آغاز به کار خط اتیلن مرکز و پالایشگاه دوم شیراز را به فارس نداد، می‌گوید: ضعیف بودن فرهنگ تعاون و همکاری در استان فارس اجازه رشد صنعت در این استان را نداده است.

قادری با اشاره به اینکه متاسفانه در موضوع بانک‌ها و مشکلات حاصل از آن‌ها سبب شده تا در شکل بازار سرمایه در فارس از دیگر استان‌ها عقب بمانیم که این مهم باعث شده تا امکان تجمیع منابع را در جهت انجام پروژه‌های بزرگ صنعتی از دست بدهیم، بیان می‌کند: تمام این موارد اجازه رشد کافی صنعت در فارس را نداده است.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه شوربختانه بیشتر زمین‌های استان زیر پوشش باغشهر ها قرار گرفته است که یکی از دلایل عقب ماندگی فارس است، می‌گوید: در شرایط فعلی زمین آزاد برای راه اندازی واحدهای بزرگ صنعتی در استان فارس وجود ندارد و بیشتر زمین‌های فارس به باغشهر تبدیل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز