خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی لرستان:

بیش از 70 مورد پرونده قضایی کشتار غیرمجاز دام و طیور به مراجع قضایی استان ارسال شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۱۶۰

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به کشتارگاه‌های غیرمجاز دام در برخی از مناطق استان، گفت: بیش از 70 مورد پرونده قضایی از ابتدای امسال تاکنون برای کشتار غیرمجاز دام و طیور به مراجع قضایی ارسال شده‌ است.

به گزارش ایلنا، مصطفی زبردست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پایش باقی‌مانده‌های دام، تخم‌مرغ، شیر، دارو و زنبورعسل توسط دامپزشکی لرستان به‌صورت ادواری انجام می‌شود، افزود: رعایت ضوابط بهداشتی دامپزشکی در عرضه فراورده‌های خام دامی ضروری است.

وی به تشدید نظارت‌های بهداشتی در مراکز عرضه مواد پروتئینی اشاره کرد و افزود: مردم هرگونه مواد پروتئینی و گوشت موردنیاز خود را از مراکز فروش مجاز و تحت‌نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با تأکید بر پایش بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان، بیان کرد: 30 اکوسیستم در لرستان، شامل تالاب، رودخانه و سد در فصل سرما محل زیست پرندگان مهاجر است و احتمال شیوع این بیماری در این مناطق بیشتر است.

زبردست با بیان اینکه تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در اکوسیستم‌های لرستان با مشارکت سازمان حفاظت از محیط‌زیست، در دست اجراست، گفت: مردم در صورت مشاهده لاشه پرنده در محیط و زیستگاه پرندگان مهاجر باید تلفات را گزارش دهند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره  به پایش و رصد زیستگاه‌ها و تالاب‌های این استان، ابراز کرد: جوامع محلی و پرورش‌دهندگان بومی و یا صنعتی طیور در صورت مشاهده علائم آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان به شبکه‌های دامپزشکی اطلاع‌رسانی کنند تا کارشناسان با رعایت موارد ایمنی و حفاظتی نمونه‌گیری را از لاشه پرندگان انجام دهند.

زبردست با بیان اینکه تردد سگ‌های ولگرد یکی از معضلات شهرهای لرستان است، اظهار داشت: شهرداری باید محل نگهداری این حیوانات را احداث کند و این مکان‌ها در شهرداری‌های خرم‌آباد، بروجرد و دورود ساخته شده‌ است.

وی با تأکید به اینکه سگ‌های بلاصاحب باید به مراکز نگهداری منتقل شوند، افزود: واکسیناسیون سگ‌های بلاصاحب، سم‌پاشی و ضدعفونی‌کردن این مراکز نیز توسط دامپزشکی انجام می‌گیرد و توافق شده‌ است که دامپزشکی در عقیم‌سازی این حیوانات هم مشارکت کند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه آخرین مورد بروز تب کریمه کنگو در این استان چهار سال پیش مشاهده‌ است، عنوان کرد: این بیماری جزو خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

وی بیان کرد: تب کریمه کنگو در دام‌ها هیچ‌گونه علائم بالینی خاصی ندارد و دامپزشکان، سلاخان، قصابان، دامداران و چوب‌داران در معرض خطر این بیماری هستند.

زبردست گفت: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی و به‌شدت واگیردار است که توسط کنه، از طریق تماس با حیوان آلوده، هنگام ذبح حیوان و تماس با لاشه آلوده در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان ابراز کرد: این استان با هماهنگی‌های انجام‌شده با دانشگاه علوم‌پزشکی و انجام اقدامات بهداشتی و آموزشی برای چهارمین سال پیاپی عاری از تب کریمه کنگو است.

زبردست با بیان اینکه بیش از 90 درصد سیستم پرورش دام در لرستان به‌صورت سنتی است، اظهار داشت: آموزش چهره‌به‌چهره دامداران و عشایر برای پیشگیری و مقابله با بیمارهای مشترک بین انسان و دام انجام می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی اردوهای جهادی دامپزشکی در مناطق محروم لرستان، افزود: این اقدام با هدف کنترل و پیشگیری بیماری‌های مشترک بین دام و انسان، بهبود تولیدات دامی و توسعه و رشد اقتصادی در حوزه دامپروری انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز