خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

سرمایه‌ هایی که در 63 شهرک صنعتی فارس دفن می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۲۰۱

در آینده بیشتر شهرک‌های صنعتی به شهرک‌های ارواح تبدیل می‌شوند

مکان یابی نامناسب و اکتفا به فروش زمین‌هایی در ناحیه‌های دور دست که افراد حتی ترس از حضور در آن‌ها را دارند با عنوان شهرک صنعتی باعث شده تا صنعتگران در سال‌های گذشته نتوانند واحد و کارخانه‌ای را در شهرک‌های صنعتی استان فارس راه اندازی کنند و در نهایت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به خانه ارواح تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، سال‌ها است که شهرک‌های صنعتی استان رنگ و روی رونق را به خود ندیده است و بیشتر مسئولانی که بر سکان مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی تکیه می‌زنند بیشتر فعالیت‌شان را بر انعقاد قرار داد و سال‌های بعد به فسخ قرار دادها معطوف می‌کنند بی آن که واحدی راه بیفتد زمین‌ها و سوله‌ها را به صنعتگران می‌فروشند.

رویه فروش زمین‌ها بعد از دو الی سه سال دوباره ادامه پیدا می‌کند و به صنعتگر دیگری فروخته می‌شود و بدون اینکه بپذیرند این روش جواب نمی‌دهد همانند دو امدادی زمین‌ها را به فرد دیگر و با قیمتی بیشتر می‌فروشند.

یکی از صنعت‌گران با اشاره به مشکلات موجود در سر راه صنعت‌گران و سرمایه گذاران می‌گوید: شرکت شهرک‌های صنعتی فارس علاوه بر دریافت مبلغ اقساط زمین‌ها، نرخ دیر کرد اقساط زمین را در دستگاه پوزی دیگر از صنعت‌گران و سرمایه گذاران دریافت می‌کند و حتی بعد از فسخ زمین دیگر پاسخگوی این مبالغ دریافت شده هم نیست.

وی در گفت و گو با ایلنا می‌افزاید: با توجه به اینکه صنعتگران برای راه اندازی واحدهای صنعتی باید هزینه‌های زیادی را بابت طراحی نقشه و ... هزینه کنند اما دیگر این هزینه‌ها به هیچ وجه به آن‌ها باز نمی‌گردد و افراد بدون اینکه حتی سودی ببرند با یک ضرر هنگفتی زمین‌ها را دو دستی به شرکت شهرک‌ها هدیه می‌دهند تا این شرکت همین زمین‌ها را با قیمتی بیشتر به صنعتگر بعدی واگذار کند.

این صنعتگر خاطر نشان می‌کند: متاسفانه شرایط بد اقتصادی کشور باعث شد تا هر بار خواستیم اقدام به ساخت و ساز کنیم به تورم برخورد کرده و ارزش پول‌مان را از دست بدهیم و دوباره متوقف شویم این در حالی است که مسئولان شهرک صنعتی درکی از این ماجرا ندارند.

وی یادآور می‌شود: بعد از سه سال رفت و آمد تنها به این نتیجه رسیدم که سرمایه گذاری و ورود به حرفه تولید در استانی مانند فارس کار هر کسی نیست؛ شرایط به گونه‌ای فراهم شده است که صنعتگران در اواسط راه عطای‌شان را به لقای‌شان بفروشند و قید کار و فعالیت اقتصادی را برای همیشه در فارس بزنند.

 بورس بازی زمین در شهرک صنعتی فارس

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس معتقد است که راه اندازی بیش از 63 شهرک و ناحیه صنعتی در فارس به جز زمین بازی و هدر دادن هیچ عایدی برای فارس نداشته است.

سهراب شرفی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه شهر شیراز به عنوان مرکز فارس از سال های دور دو نقش اساسی مرکز تجاری جنوب و قطب پزشکی را بازی می‌کرده است، می‌افزاید: از سال‌های گذشته برای آنکه راه رفتن دیگر استان‌های صنعتی در یک استان غیر صنعتی را یاد بگیریم به راه اندازی حدود 63 شهرک صنعتی اقدام کرده و زمین‌ها را در بازی بورس انداخته‌ایم.

وی با بیان اینکه نقش شهرک‌های صنعتی در شهرهای صنعتی مانند اصفهان، تبریز و یزد بسیار در صنعت و رونق اقتصاد پر رنگ است، می‌گوید: نباید فراموش کرد که استان فارس مرکز تجارت جنوب کشور است و استان فارس بار انداز استان‌هایی مانند بوشهر، هرمزگان، خوزستان و کهگیلویه بویر احمد است که تمام آن ها هم تجاری هستند.

سرمایه‌ هایی که در 63 شهرک صنعتی فارس دفن می‌شود

راهی که اشتباه پیموده شد

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه دستاورد هزینه کرد و توجه به شهرک های صنعتی در استان فارس از سال‌های گذشته چیزی جز تعدادی واحدهای موفق به اندازه دست و پا نداشته است، ادامه می‌دهد: تمام این عوامل بیانگر این موضوع است که مسیر طی شده به هیچ وجه درست و مناسب نبوده است و جهت رونق اقتصاد باید برنامه‌های بهتری ترسیم شود.

حیثیت فارس زیر سئوال رفته است

شرفی با بیان اینکه فارس پتانسیل‌های زیادی در حوزه گردشگری، توریسم درمانی، تجارت و .... دارد که تمام آن‌ها رها شده است، می‌گوید: شوربختانه تمام این موضوعات رها شده است و زمین را در بورس انداخته و تعدادی افراد هم به خرید و فروش زمین رو آورده‌اند که اقدام بسیار ناپسند و دلال بازی است که در نهایت منجر به این شده که حیثیت استان در این بخش زیر سئوال رود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه استان فارس رتبه 7 سنگ تزئینی در کشور را دارد که رها شده است، بیان می‌کند: به جای فرآوری کردن معادن استان فارس به فعالیت‌های آب بری مانند راه اندازی پتروشیمی رو می‌آوریم و از سوی دیگر به گردشگری بی توجهی می‌کنیم و به راه اندازی صنعت رو می‌آوریم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه طرح آمایش استان فارس بر زمین افتاده است، می‌افزاید: اما در حال حاضر تمام تلاش‌ها به سمت دفن کردن سرمایه هدایت داده می‌شود.

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه مسئولان تنها به ارائه گزارش از حرکات نمایشی به مجموعه ارشد استان اکتفا کرده‌اند، که باعث آسیب وارد شدن به مجموعه ارشد استان و استانداری شده است، ادامه می‌دهد: تا زمانی که راه‌های جذب سرمایه گذار و حفظ واحدهای صنعتی فعلی می‌تواند به مراتب سبب رونق و توسعه اقتصاد شود.

داد سرمایه گذاران و صنعتگران فارس از بورس بازی زمین بالا است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه در هیچ کدام از استان‌ها همانند فارس داد سرمایه گذاران از بورس بازی زمین بالا نیست، می‌گوید: متاسفانه هیچ استانی در کشور همانند فارس زمین در بورس نیست و خرید و فروش زمین در شهرک صنعتی بیداد می‌کند و تنها حدود 20 درصد از واحدهای شهرک صنعتی فعال است.

شرفی با اشاره به اینکه هیچ فردی هم پاسخگوی هدر رفتن و دفن سرمایه‌ها در استان نیست، ادامه می‌دهد: با ادامه روند فعلی صنعت موجود استان هم در آینده‌ای نه چندان دور از دست خواهد رفت.

وی با بیان اینکه دولت در بعضی از شهرک صنعتی در تامین زیر ساخت‌ها هم با مشکل مواجه هست، می‌گوید: دلیلی ندارد زمین‌های با کاربری صنعتی شامل افزایش قیمت شود و صنعتگران را در تله بیندازند و در ادامه به دنبال خلع ید باشند.

رئیس خانه صمت فارس با بیان اینکه در آینده بیشتر شهرک‌های صنعتی به شهرک‌های ارواح تبدیل می‌شوند، ادامه می‌دهد: متاسفانه بعضی از شهرک‌های صنعتی به دلیل وجود سوله‌های نیمه کاره به جنگل‌های فلزی تبدیل شده‌اند که هیچ کارآیی و دستاوردی ندارند.

شرفی با اشاره به اینکه شهرک‌های صنعتی در کشورهای در حال توسعه به مراتب بسیار از بهتر از استان فارس است و تمام امکانات مانند منزل مسکونی، درمانگاه و ..... را در کنار شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌کنند، بیان می‌کند: متاسفانه بعضی از شهرک‌های صنعتی استان از داشتن آب، برق، آتش نشانی و .... محرومند.

سرمایه‌ هایی که در 63 شهرک صنعتی فارس دفن می‌شود

تبدیل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس به بنگاه معاملاتی دولتی 

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس هم در ادامه با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی فارس به بنگاه معاملاتی دولتی تبدیل شده است، می‌گوید: شرکت شهرک‌های صنعتی از هدف ایجاد این سازمان به شدت فاصله گرفته است.

جمال رازقی در گفت و گو با ایلنا می‌افزاید: شرکت شهرک‌ها شرایط واگذاری را به گونه‌ای پیش می‌برد که زمین‌ها در مزایده به فروش برسد و زمین متری یک میلیون تومان را با قیمتی بالغ بر 5 میلیون تومان در اختیار سرمایه گذاران قرار بدهند.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان به این فکر نیستند که با توجه به منفی شدن درجه سرمایه‌گذاری و افزایش میزان سرمایه گذاری ثابت انگیزه برای صنعتگران و سرمایه گذاران و تولید کنندگان  ایجاد کرده و فعالیت‌شان را به سمت درآمد زایی حرکت دهند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با 50 نیرو اداره می‌شد، می‌گوید: در حال حاضر تعداد نیروها به بیش از 200 الی 300 نفر رسیده است و تامین پرداخت هزینه‌های نیروهای این شرکت در قالب مزایده و هزینه‌ای سر بار از صنعتگران و سرمایه گذاران دریافت می‌شود.

رازقی در ادامه با بیان اینکه بیشتر فعالیت مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی تنها به سمت انعقاد قرار داد و در نهایت سال‌های بعد خلع ید زمین‌ها است.

حال و روز صنعت مناسب نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم در ادامه با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی در سال‌های دور یک چارچوبی را مشخص کرد که با مشکلات جدی همراه بوده است، می‌گوید:  اصلاح این چارچوب را در برنامه هفتم دنبال می‌کنیم که بعضی از این مشکلات همانند مناطق آزاد شود.

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه حال و روز صنعت مناسب نیست می‌گوید: در شرایط فعلی افراد با هدف ارزش افزوده غیر صنعتی اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند و این موضوع باعث شده تا تقاضا برای سرمایه گذاری در شهرک صنعتی شیراز افزایش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز