خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان خبر می‌دهد؛

نگرانی فعالان میراث فرهنگی از تخریب ادامه‌دار آثار تاریخی

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۷۵۵

برخی از فعالان میراث فرهنگی از تخریب تپه زبرجد در استان خوزستان خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، "شرایط میراث فرهنگی در این استان نگران‌کننده است. تپه‌ها و محوطه‌های میراثی مورد تعرض قرار می‌گیرند، تخریب‌ها ادامه دارد و خرید و فروش‌ اشیاء تاریخی و حفاری‌های غیرمجاز نیز دنبال می‌شود...." این گفته‌ها بخشی از دغدغه علاقه‌مندان و فعالان میراث فرهنگی در استان خوزستان است. آنها در تازه‌ترین گزارش‌های خود ضمن تأکید بر غیبت روسای برخی از ادارات میراث فرهنگی از محل خدمت خود، به ایلنا گفتند: مگر می‌شود یک مدیر برای هفته‌ها در محل کار خود حاضر نباشد و نه فرماندار شهرستان مطلع باشد و نه اداره کل پیگیر این غیبت‌ها؟

آن‌ها می‌افزایند: استعلام‌های مردمی بدون پاسخ ر‌ها می‌شود، برق موزه قطع و موزه تعطیل است، قاچاق‌ اشیای تاریخی و حفاری‌های غیر مجاز همچنان ادامه دارد و هر بار به یک محوطه تاریخی تعرض می‌شود. آخرین نمونه این تعرض‌ها، تپه پیش از تاریخ زبرجد است.

این فعالان فرهنگی ضمن درخواست کمک از استاندار خوزستان و دادستان عمومی شهرستان ایذه، به ایلنا گفتند: تنها راه ورود دادستان عمومی و استاندار است تا بتوانند جلوی تخریب‌ها و ساخت و سازهای غیر مجاز را بگیرند. شاید با ورود مدعی‌العموم و استاندار، بتوان مدیران استانی را وادار به پاسخگویی کرد.

علیرضا ره انجام شهردار ایذه به ایلنا گفت: در جریان این اتفاقات نیستم و پلیس به ما گزارشی نداده‌ است.

او در پاسخ به این پرسش که چطور می‌شود با کوچکترین ساخت و ساز، شهرداری و پلیس ساختمان ورود می‌کند ولی در خصوص یک تپه باستانی ابراز بی‌اطلاعی می‌شود، افزود: اطلاعی ندارم و باید این موضوع را از اداره میراث فرهنگی شهرستان ایذه پیگیر شوید.

کورش هاشمی رئیس اداره میراث فرهنگی ایذه نیز گفت: تعرضی نشده و نیرو‌های ما هر روز در حال گشت‌زنی هستند. بگویید چه کسی این عکس‌ها را برای شما فرستاده تا پیگیری کنیم.

با گذشت یک هفته کورش هاشمی در تماس دوباره خبرنگار ایلنا گفت: اطلاعی ندارم، اگر هم اتفاقی افتاده مربوط به گذشته است، یگان گشت برای سرکشی به منطقه مورد نظر اعزام شده و گزارش آنها به اداره کل ارسال می‌شود.

تپه زبرجد یکی از محوطه‌های شناخته شده میراثی در کشور است که در دوم‌ مرداد سال ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۳۰۵۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. عرصه و حریم این تپه در سال ۹۱ مصوب و به اداره کل میراث فرهنگی ابلاغ گردید. این تپه برای نخستین بار توسط هنری رایت و با همکاری برخی از باستان‌شناسان ایرانی مورد کاوش قرار گرفت. آثار به دست آمده در این تپه متعلق به پیش از تاریخ و دوره آغاز تاریخی است.

در واقع تپه زبرجد و سبزعلی در دوران پیش از انقلاب و پیش از ورود هنری رایت، یک تپه واحد بودند که به دلیل تغییرات ساختاری که توسط سیلاب‌ها و آب‌های جاری ایجاد شد، به دو تپه مجزا تبدیل گردید که هر دو تپه در بافت شهری ایذه قرار دارند.

نگرانی فعالان میراث فرهنگی از تخریب ادامه‌دار آثار تاریخی

انتهای پیام/
مریم گل گل جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز