خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

درصورت نداشتن پلت‌فرم بومی در آینده کشور هیچ کاره خواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۵۳۹

به خاطر حذف محتواهای غیراخلاقی گفتند وزیر قفل کودک را فعال کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در دنیای آینده که همه زندگی مردم در حال دیجیتالی و هوشمند شدن است، حکومت تصمیم‌گیر نیست؛ بلکه پلت‌فرم‌ها تصمیم‌گیر خواهند بود و اگر یک روز تصمیم بگیرد خدمات را قطع کند، نمی‌توانیم کاری کنیم، وقتی نتوانیم پلت‌فرم خودمان را داشته باشیم از خارج تصمیم گرفته می‌شود و هیچ کاره خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، شورای اداری استان قزوین با حضور مسئولین و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

عیسی زارع‌پور در این نشست گفت: دشمن روی ایجاد ناامیدی دست گذاشته و باید امید را در نسل جوان ایجاد کنیم و این کار جز با تلاش مجاهدانه و شبانه‌روزی فراهم نمی‌شود و کار سختی در پیش داریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات بیش از ده سال است که مطرح شده و ۹ سال طول کشید تا الزامات آن تبیین شود، ۵۳ تکلیف برای آن مشخص شده که بیشتر آن مربوط به وزارت ارتباطات است، درحال حاضر شورای راهبردی شبکه ملی اطلاعات شکل گرفته و جلسات آن به صورت پیوسته برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: بارها گفته‌اند شبکه ملی اطلاعات نشدنی است و گفته شده با تحقق آن دسترسی ما به اینترنت جهانی قطع می‌شود در صورتی که این موضوع صحت ندارد، بلکه اقدامی کاملا ایجابی است و شبکه‌ای پرسرعت و باکیفیت همراه با خدمات بومی مد نظر است؛  اما سال‌ها درگیر سندنویسی و سندبازی بودیم.

این مسئول ادامه داد: براساس تایید مرکز ملی فضای مجازی این طرح تاکنون حدود ۶۲ درصد پیشرفت دارد که بیشتر آن در چند سال اخیر بود.

در حوادث سال گذشته مخالف قطع کامل اینترنت بودم

زارع‌پور اظهار کرد: بعد از اتفافات سال ۹۸، در سال گذشته تصمیم نهادهای امنیتی بود که برای تکرار نشدن اتفاقات گذشته اینترنت قطع شود، البته من درخواست کردم این کار را انجام ندهند و حداکثر اینترنت همراه را در مکان‌هایی که تجمعات بود قطع کنیم، درنهایت ۱۱ روز به ما تکلیف شد تا در ساعات مشخص قطع شود، با این حال تمام سرویس های داخلی فعال بود.

وی اضافه کرد: ۳ هزار میلیارد تومان برای بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز صرف کردیم و امروز تجهیزاتی داریم که صادر هم می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دنبال راه‌اندازی شبکه پرسرعت و باکیفیت در همه جای کشور هستیم، ارتباطات سیار محدودیت دارد اما درحال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد اینترنت از این طریق تامین می‌شود، این درحالی است که در کشورهای پیشرفته برعکس است، با فیبر نوری می‌توان سرعت چند صد برابری ارائه کرد و برنامه‌ای تدوین شده تا این عقب افتادگی تاریخی رفع شود.

بیش از سه میلیون خانواده ایرانی اینترنت فیبرنوری دارند

وی ادامه داد: ۷ اپراتور برای توسعه فیبر نوری به کار گرفته شده و در هر استان یک اپراتور دوم معرفی شده، تاکنون برای یک‌هزار و ۲۰۰ شهر برنامه‌ریزی شده که ۲۰ شهر اجرایی و برای ۴۰۰ شهر توافق صورت گرفته و ۳.۵ میلیون خانوار از اینترنت پرسرعت که ۶۰ برابر سرعت فعلی است بهره‌مند هستند.

این مسئول بیان کرد: با فیبر نوری شغل و خدمات جدید ایجاد می‌شود، ربات سینا ساخته شده که در فاصله دور  امکان عمل جراحی دارد و بستر آن فیبر نوری است، فیبر نوری زیرساخت ارتباطی کشور برای چند دهه آینده را بیمه می‌کند و زیرساخت تحول خواهد بود.

زارع‌پور ادامه داد: در حوزه روستاها ۵ هزار روستای جدید به شبکه ملی ارتباطات و اینترنت پرسرعت متصل شده، ۲ تا ۳ هزار روستا باقی مانده که اتصال آن‌ها تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

وی بیان کرد: ارتقای کیفیت و سرعت خدمات در دستور کار قرار دارد  و در این راستا ۸ مرکز داده در کشور راه‌اندازی خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در برخی کشورها مانند چین پلت‌فرم‌های خارجی به طور کامل ممنوع است، برخی کشورها هم پلت‌فرم بومی ندارند اما خارجی‌ها را تنظیم‌گری می‌کنند و قانون سخت‌گیرانه دارند که از قانون صیانت بسیار سخت‌گیرانه‌تر است، چیزی که در کشور حتی اگر درباره آن حرف بزنیم هم تبعات دارد در برخی کشورها به قانون تبدیل شده است.

این مسئول اظهار کرد: در کره جنوبی که پرنوگرافی صنعت است، در گوگل آمریکایی اگر کلمه غیراخلاقی را جست‌وجو کنیم هیچ محتوایی نمایش داده نمی‌شود، آن‌ها خط قرمز محتوایی دارند به خاطر اینکه کودکان دسترسی نداشته باشند، این در حالی که تا سال پیش در کشور ما باز بود، با اینکه سایت و محتوا باز نمی‌شد اما تصاویر نمایش داده می‌شد.

وی ادامه داد: ما محتوای غیراخلاقی را از خروجی موتورهای جست‌وجو حذف کرددیم، اما در واکنش به این اقدام نماینده‌ای در مجلس گفت آقای وزیر قفل کودک را فعال کرد.

۴۰ میلیون کاربر فعال در پیام رسان‌های داخلی داریم

وی اضافه کرد: آرزو دارم پلت‌فرم‌های بومی به میزانی تقویت شوند که مردم آن‌ها را انتخاب کنند، در سال گذشته دو پلت‌فرم که زندگی مردم روی آن بود، بسته شدند؛ تصمیم آن با من نبود، اما در کشور ما به روی هر کشوری باز است، منوط به اینکه قواعد ما را بپذیرند.

زارع‌پور گفت: وظیفه من این بود که برای آن جایگزین فراهم کنم، ابتدت سروش پلاس را داشتیم که نتیجه خوبی نداشت و شبانه‌روز تلاش کردیم تجربه تلخ سروش پلاس تکرار نشود، در نتیجه ایتا با ۳ میلیون کاربر به ۲۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱۵ میلیون کاربر فعال روزانه رسیده است و بیش از ۴۰ میلیون کاربر فعال در پیام رسان‌های داخلی داریم که رشد ۵ تا ۸ برابری داشته است.

وی ادامه داد: ۱۵ میلیون تماس صوتی و تصویری باکیفیت در زمان حج داشتیم، درحالی که یک سال قبل حتی چنین امکانی وجود نداشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در حوزه دولت هوشمند ۲۲ میلیون نفر احزار هویت کرده‌اند و درحال تلاش هستیم تمام خدمات دولت به صورت یکپارچه در یک پنجره انجام شود و ۳ هزار خدمت از این طریق ارائه می‌شود و تمام استعلامات بین دستگاهی تا آذر ماه باید برخط باشد.

ماهواره‌های جدید ایرانی در نیمه دوم به فضا پرتاپ می‌شود

وی ادامه داد: در حوزه فضایی در ۱۰ سال گذشته، فعالیت فضایی کشور کند شده بود، در ابتدای دولت با مدیریت رئیس جمهور شورای حوزه فضایی احیا شد و ۷ پرتاپ تحقیقاتی و عملیاتی داشتیم و چندین ماهواره جدید ساخته شده که با دقت بالا امکان تهیه تصاویر رنگی دارند، کاربردهای مختلفی دارند که مقابله با زمین‌خواری ازجمله آن‌ها است.

این مسئول ادامه داد: برای پایش منابع آبی هم از آن استفاده می‌شود و امسال هم ماهواره‌های متعددی برای پرتاپ خواهیم داشت و هدف‌گذاری این است در لایه لئو نه تنها پرتاپ ماهواره داشته باشیم بلکه ماهواره‌های دیگران را هم در مدار قرار دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز