خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد؛

تئاتر به موسیقی زنده نیاز دارد اما جدی گرفته نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۴۰۱

یک فعال حوزه موسیقی معتقد است از آنجا که تئاتر یک هنر زنده است نیاز به موسیقی زنده دارد اما متاسفانه موسیقی تئاتر کمتر جدی گرفته شده است.

به گزارش ایلنا، علی آقاحسینی در گفت و گو با ایلنا با تصریح بر این نکته که موسیقی تئاتر هنوز در ایران ناشناخته است و کمتر به آن پرداخته شده، افزود: موسیقی زبان دوم تئاتر است؛ از بدو تولد تئاتر، همواره موسیقی در کنار و همراه آن بوده و به نوعی این دو هنر لازم و ملزوم هم هستند.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی هنرمندان تئاتر کمتر دیده می‌شوند چه برسد به هنرمندان موسیقی‌تئاتر؛ تصریح کرد: نیازمند حضور زنده روی صحنه‌ تئاتر هستیم و تصور می‌کنم هیچ هنر دیگری به این حد جذاب نیست.

آقاحسینی گفت: موسیقی تئاتر نیاز به تجربه، خلاقیت و نوآوری دارد و شامل ۵۰ درصد تجربه و علم و ۵۰ درصد خلاقیت است.

وی با بیان اینکه یک سری خلاقیت تنها حین اجرای تئاتر رخ می‌دهد، افزود: در موسیقی نظر آخر و مهم، نظر آهنگساز است تا نظر کارگردان، چرا که آهنگساز باتجربه و ابعاد شنیداری و حسی را مدنظر قرار می‌دهد اما کارگردانان معمولا از بعد نمایشی به آن می‌نگرند. البته باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که دخالت ندادن نظر کارگردان، می‌تواند به کلیت کار ضربه وارد کند.

تئاتر به موسیقی زنده نیاز دارد

این فعال حوزه موسیقی تئاتر با تاکید بر اینکه نباید تحت هیچ شرایطی برای تئاتر موسیقی ضبط کرد مگر در برخی موارد نظیر اجرای فرم، آن هم در برخی مواقع و یا موسیقی افکتی، گفت: تئاتر به موسیقی زنده نیاز دارد و باید نوازندگان هم هر شب همراه با عوامل، حضور داشته و به‌طور زنده قطعاتی را مناسب موضوع نمایش اجرا کنند تا گروه بازیگران و گروه موسیقی بدانند قرار است چه تبادلاتی داشته باشند.

آقاحسینی تصریح کرد: یک اثر خوب، از تولید حداقل سه ماه زمان می‌برد البته گاهی تا ۹ ماه هم طول می‌کشد و همانگونه که بسیاری از صحنه‌ها در جریان تمرین و حتی در هنگام اجرا شکل می‌گیرد، روند موسیقی آن هم به همین منوال خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برای یک تئاتر ۴۵ دقیقه‌ای نیاز به ۳۰ دقیقه موسیقی نیست و در صورت طولانی شدن دیگر تئاتر محسوب نمی‌شود. لذا تنها تئاتر‌های موسیقیایی می‌توانند واجد چنین شرایطی باشند.

آقاحسینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تئاتر کشور ما به ویژه شیراز به لحاظ اقتصادی غنی نیست و افرادی که در این حیطه فعالیت می‌کنند باید عاشق تئاتر باشند، چرا که تئاتر به لحاظ مالی جوابگوی نیاز هنرمندان آن نیست، گفت: موسیقی در تئاتر جزو موضوعاتی است که کمترین هزینه برای آن می‌شود. 

تئاتر به موسیقی زنده نیاز دارد اما جدی گرفته نمی‌شود

آقاحسینی عنوان کرد: کسی که در دانشگاه تئاتر می‌خواند با طراحی و صحنه نور و دیگر مباحث مختلف تئاتر آشنا می‌شود، اما موسیقی مسئله‌ای نیست که با یک واحد درسی بتوان بر آن مسلط شد؛ بنابراین این حیطه باید به صورت تخصصی از بازبینی جدا شود. داور چهارم یا بازبین باید در جشنواره‌ها حضور داشته باشد و در واقع داوری موسیقی باید به صورت تخصصی انجام شود و سلیقه‌ای نباشد. 

 نبود سالن مناسب در شیراز

وی به دیگر مشکلات این رشته هنری پرداخت و با اشاره به نبود سالن مناسب در شیراز، گفت: اگرچه اکنون در چند سالن موجود یکسری سیستم صوتی داریم اما همگی با توجه به عدم مشورت با متخصصین صدا عملا هیچ کاربردی ندارند.

آقاحسینی همچنین نبود یک رشته دانشگاهی و مراکز آموزشی در خصوص فراگیری چگونگی استفاده از نقش موسیقی در هنر تئاتر، نبود بانک اطلاعات از هنرمندان تئاتر در اداره ارشاد و ... را از دیگر چالش‌های موجود برشمرد و تصریح کرد: هیچ‌گاه سیاست‌هاى حمایتى از افراد توانمند و بااستعداد برای پروش و پیشرفت در حوزه موسیقی تئاتر وجود نداشته و ندارد و صرفا هنرمندان با تلاش خود به این جایگاه می‌رسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز