خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون وکلای دادگستری استان:

مجلس قوانین حوزه وکالت را در زیرمجموعه اقتصاد تصویب می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۰۰۳۴

طرح‌های مجلس در جهت محدود کردن کانون‌های وکلا است/ انجام بزرگترین ظلم به کانون وکلا از طرف مجلس

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین گفت: موضوعات وکالت در قوانین غیرمرتبط و اقتصادی درحال تصویب است و ایراد مطرح این است که این قوانین خلق‌الساعه و بدون مشورت مصوب می‌شود؛ اختیار صدور، تمدید و ابطال پروانه وکالت از کانون‌ها گرفته شده که استقلال کانون را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، نشست خبری کانون وکلای دادگستری استان قزوین با موضوع واکنش به تلاش‌های مجلس یازدهم در جهت سلب اختیار صدور پروانه وکالت از کانون وکلا، پیش از ظهر امروز در سالن جلسات این کانون برگزار شد.

محمد نسخه‌چی در این جلسه گفت: خبرنگاران در تعالی و پیشرفت جامعه نقش پررنگی دارند و با آگاهی بخشی می‌توانند رویدادها را صادقانه و خالصانه به مردم انتقال دهند و باوجود مشکلات زیادی که با آن مواجه هستند، کار خود را انجام می‌دهند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین ادامه داد: نقش وکیل دادگستری در آگاهی بخشی جامعه بر کسی پوشیده نیست، امروز پس از ۹۰ سال فعالیت و ۷۰ سال استقلال وکالت هدفی جز اجرای عدالت ندارند.

وی بیان کرد: کانون‌ها با پذیرش کارآموز وکالت در دسترسی مردم به وکیل و کاهش اطاله دادرسی نقش‌آفرین هستند، یکی از وظایف کانون‌های وکلا ارائه خدمات حقوقی رایگان به افرادی است که توانایی مالی ندارند.

این مسئول ادامه داد: همچنین کانون وکلا به صورت مستقل به تخلفات رسیدگی می‌کند و زمینه دسترسی مردم به وکیل مستقل را فراهم شده است.

طرح‌های مجلس در جهت محدود کردن کانون‌های وکلا است

وی عنوان کرد: در چند سال گذشته، طرح‌ها و لوایح مجلس در جهت محدود کردن این نهاد مدنی بوده؛ در ادوار گذشته مجلس برای جلب مشارکت حداکثری ذی نفعان، طرح‌ها و لوایح مرتبط با نهاد وکالت را در کمیسیون‌های تخصصی و مرتبط بررسی می‌کرد فرصت بررسی وجود داشت.

نسخه‌چی اظهار کرد: باتوجه به آنچه در چند سال اخیر شاهد بودیم بسیاری از نمایندگان مسایل غیرواقعی را در جهت انحراف افکار  عمومی در جهت نهاد وکالت مطرح می‌کنند و گوش شنوایی برای شنیدن استدلال‌های کانوهای وکلا در بین نمایندگان وجود ندارد.  

وی اضافه کرد: کسانی که در حوزه نهاد وکالت در حال قانون‌گذاری هستند، شاید حتی یک بار هم قوانین مرتبط با وکالت را نخوانده باشند، انحصارگر بودن کانون‌های وکلا یکی از موارد مطرح درباره کانون‌ها است که برمبنای این ادعا کانون‌ها ورود کارآموزان را محدود می‌کنند؛ این درحالی است که تعیین تعداد کارآموزان در اختیار کانون‌ها نیست.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین گفت:  در مقابل انحصارگرا بودن کانون‌ها، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب شد که برای کارآموزان مشکل‌ساز شده و آن‌ها را دچار آشفتگی کرده است.

مجلس وکالت را به چهره‌ای اقتصادی تبدیل کرده است

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس باید به قوانین و مواردی که درباره آن اظهار نظر می‌کنند آگاهی داشته باشند و درصورت عدم آگاهی باید با ذی‌نفعان مشورت شود.

این مسئول بیان کرد: به تازگی هم طرح امکان به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان حقوق در شرکت‌ها  مطرح شده که وضعیت مالی وکلا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ مجلس چهره وکالت را از چهره قضایی به اقتصادی تغییر داده است که بزرگترین ظلم به کانون‌های وکلا است.

وی ادامه داد: در قانون جدیدی که مصوب شده صلاحیت دادگستری و دیوان عدالت اداری در اعتراض به این قانون سلب می‌شود.

نسخه‌چی ادامه داد: از نمایندگان مجلس به عنوان وکیل و امین مردم انتظار داریم در تصویب قوانین مسایل را به صورت کارشناسی بررسی کنند.

وی بیان کرد: لزوم جهش تولید، بهبود و سهولت کسب و کار از دلایل تصویب قوانین جدید در ارتباط با وکالت است، این درصورتی است که کانون وکلا ارتباطی با کسب و کار ندارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین ادامه داد: با نمایندگان جلسات زیادی داشتیم، برخی از آن‌ها همسو بودند اما خروجی کار متفاوت است و در برخی موارد نمایندگان نمی‌دانند به چه چیزی رای داده‌اند.

این مسئول اظهار کرد: درحال حاضر قوانین مصوب شده باهم همخوانی ندارند و همدیگر را نقض می‌کنند، با آشفتگی در مقررات مواجه هستیم، اجباری شدن و تخصصی شدن وکالت ضرورت دارد؛ درحال حاضر افراد دلال و کسانی که تخصص وکالت ندارند کار می‌کنند اما وکلای ما بیکار هستند.

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز