خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان خبر داد؛

اجرای گمانه‌زنی در تپه‌محوطه تاریخی گیل‌‌زُوَر آبیک

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۷۵۴

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین از اجرای عملیات گمانه‌زنی در تپه تاریخی گیل‌زُوَر شهرستان آبیک به‌منظور تعیین عرصه و حریم خبر داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا خزائلی با اعلام این خبر گفت: به‌دنبال استعلام اداره‌کل بنیاد مسکن و انقلاب‌اسلامی استان در خصوص اعلام محدوده تپه تاریخی گیل‌زور برای اعمال طرح هادی،  اقدامات اولیه و موافقت با اجرای گمانه‌زنی برای تعیین وضعیت حریم این محوطه از سوی اداره‌کل صورت گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین ادامه داد: باتوجه به عدم وجود نقشه دقیق از عرصه و حریم تپه و اطلاعات کافی از چگونگی گسترش لایه‌­های فرهنگی در زیر بافت با اجرای عملیات گمانه‌زنی امکان جلوگیری از تخریب بخش‌­های باقی‌مانده از تپه فراهم می‌شود.

وی افزود: همچنین با توجه به اجرای طرح هادی و دیگر عوامل آسیب‌رسان، استناد به نقشه دقیق عرصه و حریم تپه برای مواجهه با درخواست­‌های مکرر ساخت‌‎و‌ساز اهالی روستا و فعالیت­‌های عمرانی دستگاه‌هایی نظیر بنیادمسکن و دیگر ارگان­‌ها ضروری است.

این مسئول با بیان اینکه قدمت این محوطه به دوران اسلامی مربوط می‌شود، افزود: در این عملیات با حضور تیم کاوش ۱۶ گمانه در محوطه ایجاد شده که پس از یک دوره کاوش یک‌ماهه و تعیین محدوده عرصه و حریم درجه یک اثر،  اقدامات حفاظتی در دستورکار قرار گرفته و با اعمال ضوابط،  مجوز ساخت‌و‌ساز برای اهالی و مالکین اراضی صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا عملیات گمانه‌زنی در دو تپه‌محوطه تاریخی نودوز و عبدل‌آباد واقع در شهرستان آبیک نیز پس از صدور مجوز به‌زودی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز