خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی استان‌ها:

زنگ خطر فرونشست در دشت‌های چهارمحال و بختیاری به صدا درآمد/برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی چهار دشت استان را در وضعیت ممنوعه قرار داد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۲۹۲

نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها گفت: زنگ خطر فرونشست در دشت‌های چهارمحال و بختیاری به صدا درآمده است، اما به نظر می‌رسد این موضوع بسیار مهم هنوز در اولویت کار مسئولان قرار ندارد.

به گزارش ایلنا، جعفر عسگری حسنوند اظهار داشت: خشکسالی بیش از یک دهه گذشته موجب کاهش سطح ایستابی منابع آبی در استان چهارمحال و بختیاری شد، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی این موضوع را تشدید کرد و چهار دشت استان را در وضعیت ممنوعه قرار داد.

عضو شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری یک استان کوهستانی و دارای منابع آبی شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: دیدگاه زمین‌شناسان و فعالان حوزه آب و خاک این است که این استان با موضوع فرونشست روبرو نیست اما در یک تحقیق علمی مشخص شد در ۱۴ درصد مساحت 4 دشت‌ مورد مطالعه در چهارمحال و بختیاری خطر فرونشست زمین بسیار بالا است، بیش‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار در موضوع فرونشست در دشت‌های شهرکرد، خانمیرزا، جونقان و آلونی بحث برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و تغییر کاربری اراضی بود.

عسگری حسنوند تصریح کرد: در دشت شهرکرد جمعیت زیادی ساکن هستند و تأسیسات و زیرساخت‌های زیادی نیز وجود دارد، سالانه ۱۳ سانتی‌متر فرونشست زمین در این دشت رخ می‌دهد که خیل محسوس نیست، اما فروچاله بزرگ مشاهده نشده است، اما باید مراقب باشیم، زیرا فرآیند آن آغاز شده است.

وی در پایان اظهار داشت: مدیریت برداشت از آب‌های زیرزمینی و تغییر الگوی کشت برای جلوگیری از فرونشست زمین باید در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز