خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس:

فرهنگ مهارت آموزی هنوز به خوبی نهادینه نشده است/ تدوین سند مهارتی در فارس

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۰۲۸

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس گفت: فرهنگ مهارت آموزی هنوز به خوبی نهادینه نشده است و خانواده‌ها همچنان دنبال مدرک گرایی هستند.

به گزارش ایلنا، رهام کیائی در نشست خبری آغاز هفته ملی مهارت افزود: در کنار دانش به مهارت نیازمندیم تا در ایجاد اشتغال پایدار و اثربخشی در منابع انسانی موثر باشد.

وی با اشاره به فعالیت ۵۵ مرکز دولتی و یک هزار و ۱۲۳ مرکز خصوصی فنی و حرفه‌ای در سطح استان، عنوان کرد: در مراکز دولتی حدود ۶۰۰ کارشناس و مربی همکاری دارند و بیش از ۱۷۰۰ مجوز آموزشگاه صادر شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس خاطرنشان کرد: نزدیک به ۵۰ درصد آموزش‌ها توسط بخش خصوصی انجام‌ می‌گیرد و امسال هدف گذاری برای آموزش ۷۵هزار نفر در استان است.

کیائی با اشاره به اینکه در ۴ ماهه اول امسال بیش از ۵۰ درصد عملکرد آموزشی با حدود ۴۵ هزار نفر داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: ۵۵ مرکز دولتی بیش از ۳۰۰ کارگاه آموزشی شامل می‌شود که ۱۰۰درصد رایگان است و در بخش خصوصی نیز شهریه‌ها مصوب است و تمام آموزش‌های بخش خصوصی تحت نظارت اداره کل آموزش فنی وحرفه‌ای است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با اشاره به اینکه در حوزه سنجش مهارت در ۴ ماه اول امسال ۴۴ هزار نفر سنجش مهارت شده است که عمده آن به صورت آنلاین انجام شده است، ابراز کرد: در این سنجش ۱۰هزار نفر به صورت تمدید و تعویض گواهی بوده است و همچنین صدور مجوز‌های آموزش آزاد دوبرابر شده است و طی ۲ سال اخیر از ۸۰۰  هزار به ۷۰۰ رسیده است.

کیائی افزود: با افزایش صدور مجوزهای آموزش آزاد شاهد حذف امضاهای طلایی در این بخش بوده‌ایم.

وی با اشاره به بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت گفت: ۴ رشته مسابقات ملی مهارت در فارس برای اولین بار میزبان بودیم که در مجموع فارس در این دوره مسابقات یک مدال طلا در رشته نقاشی و دکوراسیون ۵ مدال نقره در رشته‌های الکترونیک، جوشکاری، طراحی، پیرایشگری، نقاشی و  یک مدال برنز رشته رباتیک و ۵ دیپلم افتخار کسب کرد که از رتبه هشتم به رتبه پنجم رسید.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با بیان اینکه امسال جشنواره ملی مهارت از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ۴ حوزه شناسایی و تجلیل پیشکسوتان، خیرین مهارتی، انتخاب و معرفی سفیران مهارت و شناسایی و اهدا نشان مهارت به دستگاه‌های اقتصادی سرآمد در حوزه آموزش مهارت بوده است، بیان کرد: فارس در حوزه شناسایی و تجلیل فعالان مهارتی و دستگاه‌های اقتصادی سرآمد در حوزه آموزش مهارت در این دوره از جشنواره حضور داشت.

کیائی با اشاره به برگزاری مسابقات آزاد زندانیان نیز گفت: این مسابقات در مرحله شهرستانی با حضور ۴۰نفر برگزار شده است و اختتامیه آن با حضور ۱۸۴ نفر در ۷ رشته در تاریخ ۸ مرداد ماه برگزار شد.

وی یادآور شد: بیست و یکمین دوره مسابقه ملی شهرستانی با حضور ۴۵۰ نفر به اتمام رسیده است و مرحله استانی آن در شیراز برگزار خواهد شد.

تدوین سند مهارتی استان فارس

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با بیان اینکه در طرح تابستانه مهارت براساس مصوبه شورای عالی اشتغال نیز به صورت مشترک و با همکاری ۷ دستگاه در بازه زمانی ۱۵ تیرماه تا ۱۵شهریور ماه است، خاطرنشان کرد: این طرح شامل گروه سنی ۱۲تا ۱۸ است و بیش از ۵۰۰ دوره کوتاه مدت از ۳۰ تا ۶۰ ساعت در فارس تعریف کرده‌ایم که این آموزش در بخش دولتی رایگان و در بخش خصوصی نیز تا ۵۰ درصد تخفیف درنظر گرفته شده است.

کیائی بیان کرد: سند مهارتی استان در افق ۱۴۱۰ تدوین شده است و در جلسه شورای مهارت نیز رونمایی و تبیین می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه نهضت مهارت آموزی در استان نهادینه شده است، یادآور شد: این روند با تلفیق دانش و مهارت برای جوانان زمینه ساز اشتغال پایدار خواهد شد و در راستای رشد تولید و اشتغال براساس شعار سال با توسعه آموزش های کمی و کیفی محقق می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس همچنین به مهم ترین پروژه‌های عمرانی فنی و حرفه‌ای اشاره و گفت: مهمترین پروژه‌های عمرانی استان، مرکز آموزش هتل‌داری و گردشگری جنب بیمارستان قلب الزهراست که ۱۰ سال به دلیل مشکلات اعتباری و فنی راکد مانده بود که با پیگیری سال گذشته به پیشرفت ۵۰ درصد رسیده است.

کیائی افزود: ۷ شهرستان اقلید، بختگان، اوز، سرچهان، کوار، خفر، زرقان و بیضا فاقد مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای هستند.

مدیرکل آموزش و فنی و حرفه‌ای فارس گفت: رسانه‌ها برای هدایت خیران به سمت مهارت آموزی تلاش کنند و به عنوان مثال در تجهیز و به روز کردن کارگاه‌های مهارتی وارد شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز