خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار در کشور؛

بانک داده‌های زیستی دیجیتال در شیراز راه اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۹۵۵۲

کارگاه آموزشی راه اندازی بانک داده‌های زیستی دیجیتال در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، معاون درمان دانشگاه در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: با پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با همکاری استاندار فارس و سازمان برنامه و بودجه استان، دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز، به زودی بانک داده‌های زیستی دیجیتال راه اندازی می‌شود.

مهرداد شریفی با تاکید بر اینکه این بانک داده‌های زیستی دیجیتال برای نخستین بار در کشور راه اندازی می‌شود، عنوان کرد: بانک داده‌های زیستی موجود در کشور تنها در خصوص یکی از ارگان‌های بدن در حال فعالیت است، در صورتی که این بیوبانک داده‌های زیستی دیجیتال تمامی ارگان‌های بدن را شامل می‌شود.

او ادامه داد: بهره گیری از داده‌های این بانک دیجیتال و به کارگیری در هوش مصنوعی در سال‌های آینده در ایجاد بیمارستان هوشمند دارای اهمیت است.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: این بانک اطلاعاتی نمونه‌های بیولوژیکی را برای استفاده در تحقیقات و پژوهش‌های مختلف ذخیره می‌کند.

شریفی گفت: در حقیقت بیوبانک این امکان را برای محققان فراهم می‌کند تا امکان دسترسی به داده‌های زیستی و بالینی تعداد زیادی از افراد را داشته باشند.

او با بیان اینکه بیوبانک‌ها بازیابی نمونه‌ها و اطلاعات را برای پژوهش ساده و اثربخش می‌سازند، یادآور شد: نمونه‌های متعددی از بیوبانک‌های بزرگ در سطح ملی و منطقه‌ای و حتی بین المللی موجود است.

در ادامه این کارگاه، «منصور فاتحی» عضو هیات علمی دانشگاه هوشمند و مسئول مرکز ملی نقشه برداری مغز کشور که میهمان و سخنران این کارگاه آموزشی بود ضمن ارایه گزارشی از تاریخچه راه اندازی بیوبانک نقشه برداری مغز کشور، نیازمندی‌ها و زیرساخت‌های ایجاد بیوبانک را بیان کرد.

آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز ایران، از سال ۱۳۹۷، بیوبانک نقشه برداری مغز ایران را راه اندازی کرده است تا نمونه‌های مربوط به این حوزه را برای پژوهشگران کشور میزبانی کند و در اختیار آن‌ها در سراسر کشور قرار دهد؛ در این بیوبانک، نه تنها اطلاعات مربوط به پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در خود آزمایشگاه، بلکه نمونه‌های گردآوری شده از سایر مراکز پژوهشی و بالینی، طبقه‌بندی و نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز