خبرگزاری کار ایران

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

۷۵ درصد افرادی که به وبا مبتلا می‌شوند بدون علائم هستند / موردی از وبا تاکنون در فارس مشاهده نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۵۸۰

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ۷۵ درصد افرادی که به وبا مبتلا می‌شوند بدون علایم هستند و تنها ۲۰ درصد دچار اسهال می‌شوند.

به گزارش ایلنا، عباس رضاییان‌زاده امروز 24 تیرماه در یک نشست خبری افزود: از آنجا که هر ساله با تجمع حجاج در مراسم عظیم‌ جهانی رو به رو هستیم و با بازگشت آنها، تبادل ویروس‌ها در فضای متراکم انجام می‌شود‌، اقدام به راه‌اندازی پایگاه مقاومت مرزی در فرودگاه شیراز کردیم.

وی ادامه داد: در این پایگاه از همه حجاج تست گرفته و با چند سئوال علائم آنها بررسی می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه امکانات نمونه گیری در فرودگاه مستقر است و با نمونه گیری کووید، آنفولانزا، مالاریا و وبا اطلاعات افراد ثبت می‌شود، گفت: هر ساله هماهنگی با مدیران کاروان‌ها هم انجام می‌شود و دائم در طول سفر با آنها در تماس هستیم.

رضاییان‌زاده تصریح کرد: طی روزهای آینده آخرین پرواز حجاج به فارس انجام خواهد شد و امیدواریم حالت اپیدمی که از برگشت حجاج هر سال داشته ایم، رخ ندهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همه ساله در فصل تابستان با بحث وبا نیز روبرو هستیم که از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود، افزود: وبا، ارتباط مستقیم با عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی دارد و در ‌واقع وبا، اولین اپیدمی در کشور در سال ۴۴ و پس از آن به بیماری بومی منطقه تبدیل شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه اپیدمی حتما شرایط کووید نیست بلکه حضور یک بیماری بیشتر از حد انتظار است، ادامه داد: بیماری وبا عمدتا در مناطقی که مهاجرینی از افغانستان و اتباع دارند، انتقال پیدا می‌کند.

رضاییان‌زاده با بیان اینکه وبا، سازگاری محیطی بالایی دارد اما با آب جوش و به ویژه کلر سریع از بین می رود، گفت: اگر توجه نشود در مناطق روستایی و جاهایی که لوله‌ها نشتی دارند این بیماری منتقل خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: طبق بررسی‌ها گروه خونی o بیشترین و ab کمترین میزان ابتلا وبا را داشته‌اند.

رضاییان‌زاده ادامه داد: گروه های پر خطر ابتلا به وبا بیشتر از افغانستان، پاکستان و عراق و آفریقا هستند و البته کسانی که از عتبات و عالیات می‌آیند هم ممکن است درگیر این بیماری شوند.

وی افزود: امسال ۴ مورد ابتلا به وبا در شهرهای ایرانشهر، بیرجند و قم مشاهده شده است.دو هزار و ۳۶۲ تست نیز در فارس گرفته شده که هیچ مورد موبتی نداشته‌ایم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: سال گذشته ۱۸‌ مورد وبای وارداتی مشاهده شد که از کشور عراق وارد کشور شده بودند که ۲ نفر تبعه افغانستان و مابقی هموطنان خودمان بودند.

رضاییان‌زاده به بیماری دیگر تب کریمه کنگو که توسط کنه انتقال پیدا می‌کند هم اشاره و‌پر این خصوص بیان کرد: سالانه بالغ بر ۱۰ مورد در فارس گزارش ابتلا به این بیماری داریم که اگر به موقع تشخیص داده شود، می‌توان کمک کرد اما بعضی اوقات با بهترین تشخیص‌ها، ۳۰ درصد مرگ و میر داریم.از ابتدای امسال نیز ۱۴ نفر در استان فارس مبتلا و یک نفر فوتی داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: انتقال این بیماری از طریق دام و کنه است و پرندگان در برابر تب کریمه به جز شترمرغ، مقاوم هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری به بیماری سالک هم اشاره و عنوان کرد: پیشگیری از بیماری سالک، رکن اساسی بهسازی محیط است اما معضلی که وجود داشت تصاویری از ساختمان‌های مخروبه در سنگ سیاه و شیراز بود که پس از آن شهرداری تعهد کرد که زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی را سریعا جمع آوری کند.

وی افزود: کمیته‌ای تشکیل شد تا هر هفته چند مورد بهداشتی شناسایی و با کمک شهرداری و میراث فرهنگی این‌ موارد انجام‌ گیرد، طی دو هفته گذشته در شش ساختمان بزرگ این‌ ناخاله‌ها جمع آوری شده است و طی شش تا هفت ماه آینده برای بهسازی محیط این‌آمادگی‌ را خواهیم‌ داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز