خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

تنور اُردوکشی‌های انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد گرم شده است / رقابت خانه به خانه کاندیداهای انتخاباتی در استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۴۴۵

درحالیکه تا برگزاری دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی کمتر از هشت ماه دیگر باقیست اما فعالیت‌های انتخاباتی برخی از کاندیداهای احتمالی در قالب‌های مختلف و متعدد در سه حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ، گچساران و بویراحمد شروع شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یاسوج، اردوکشی‌های طایفه‌ای و خانوادگی رنگ و بوی تقریبا خاصی به خود گرفته و آیین‌های سوگواری و شادی این روزها پذیرای کاندیداهای مختلف انتخابات دوازدهم در این حوزه‌های انتخابیه است.

هر روز که به فضای انتخاباتی در استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک‌تر می‌شویم رقابت کاندیداها بر سر حضور در این آیین‌ها هم شدت می‌گیرد بگونه‌ای که در یک آیین ممکن است چندین کاندیدا حضور پررنگی داشته باشند.

لیدرها و هواداران برخی از کاندیداها به طور خودجوش اقدام به برگزاری جلسات در منازل، هیات‌های مذهبی، باشگاه‌های ورزشی، تالارهای عروسی و حتی در مراسمات فاتحه خوانی می‌کنند تا تنور انتخابات دوازدهم در این استان گرم شود.

اغلب چهره‌های انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد تکراری‌اند

در زمان ورود کاندیداها به آیین‌های شادی، صدای شلیک پی در پی گلوله و کِل زدن‌های مُمتد زنان با لباس‌های محلی، شنیده می‌شود. این روزها اغلب کاندیداهای انتخاباتی از وضعیت موجود انتقاد می‌کنند و خود را مُنتقد شرایط کنونی حاکم بر جامعه در حوزه‌های مختلف می‌نامند و گاها کاندیداهایی از این وضعیت انتقاد می‌کنند که خودشان سالیان سال دارای مسئولیت‌های متعدد در همین استان بوده‌اند اما طوری از این وضعیت انتقاد می‌کنند گویی که به تازگی به استان قدم گذارده‌اند.

اغلب چهره‌های کنونی که به نظر می‌رسد قصد کاندیداتوری احتمالی در انتخابات دوازدهم خانه ملت در استان کهگیلویه و بویراحمد را دارند تکراری و نیازی به اطلاع رسانی چندانی ندارند و به نظر می‌رسد تا شروع انتخابات هم همین گونه باشد و چهره جدیدی به جمع کاندیداهای کنونی نپیوندد.

رقابت در دو حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ و بویراحمد شدت گرفته و البته حوزه انتخابیه گچساران نیز در حال شروع فعالیت‌های انتخاباتی با سرعت کمتری از این دو حوزه انتخابیه است.

در کهگیلویه بزرگ فعلا دو نماینده سابق و اسبق مجالس هشتم، نهم و دهم شورای اسلامی در حال سرکشی به اقوام، دوستان و هواداران خود هستند و البته حضور نماینده فعلی این حوزه انتخابیه در انتخابات پیش رو اکنون در هاله‌ای از ابهام است.

در بویراحمد سردسیر اما یک کاندیدای اصولگرایان سنتی و یک کاندیدای اصلاح طلب مثل انتخابات‌های گذشته در حال فعالیت انتخاباتی‌اند اگر چه تعدادی کاندیدای دیگر در حاشیه این دو در حال فعالیت هستند.

نماینده کنونی بویراحمد هم قطعا کاندیدا خواهد شد و حامیان او معتقدند این بار نیز پیروز انتخابات در این حوزه انتخابیه خواهند بود!

در حوزه انتخابیه گچساران اما داستان انتخابات دوازدهم متفاوت تر از دو حوزه انتخابیه دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

کاندیدا شدن و یا نشدن نماینده مجالس نهم و دهم این حوزه انتخابیه که در مجلس یازدهم نتوانست از همتایان خود رای اعتماد بگیرد مهمترین آیتم و پارآمتر فعالیت‌های انتخاباتی در گچساران و باشت شده است.

نماینده فعلی این حوزه انتخابیه بنظر می‌رسد در انتخابات دوازدهم برای بار دوم، شانس خود را در این آزمون بیازماید اگرچه برخی رقبای سنتی او از هم اکنون با وی به رقابت پرداخته‌اند.

مسئولان استانی حوزه‌های اجرا و نظارت بر انتخابات تاکید دارند که فعالیت کاندیداهای احتمالی در انتخابات یازدهم اسفندماه امسال مورد رصد کامل قرار می‌گیرد و آنان بر این فعالیت‌ها اشرافیت کامل دارند.

جایگاه ریش سپیدان محلی در انتخابات تضعیف شده است

رقابت کنونی تمامی کاندیداهای احتمالی در استان کهگیلویه و بویراحمد اکنون خانه به خانه شده و گاها مشاهده می‌شود چندین کاندیدا به خانه یکی از بزرگان طوایف می‌روند تا آرای اغلب طایفه را از آنِ خود کنند.

در چندساله اخیر البته جایگاه ریش سپیدان و مُعتمدان محلی برای جمع آوری آرای کاندیداها کمی تغییر پیدا کرده و نسل جدید کمتر حرف شنوی از بزرگان خود دارند و باید پذیرفت که نقش بزرگان کمررنگ‌تر از سال‌های قبل در انتخابات شده است.

اما فضای مجازی در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از پیش به محلی برای تبلیغات تبدیل شده است. از هم اکنون برخی از کاندیداها در حال تبلیغات ایجابی و اطلاع رسانی به مردم در زمینه کاندیداتوری خود هستند و همزمان مُنتقدین و مخالفین به تخریب کاندیدای رقیب خود مشغولند.

یک فعال رسانه ای اصلاح طلب در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:  شروع زود هنگام فعالیت‌های انتخاباتی برای مجلس دوازدهم شورای اسلامی اگرچه از جهاتی می‌تواند محاسنی بدنبال داشته باشد اما از جهاتی معایبی نیز به همراه دارد.

"محمود آرام" در گفت‌وگو با ایلنا از یاسوج افزود: جریانات سنتی اصلاح طلب و اصولگرا هم اکنون در دو حوزه انتخابیه بویراحمد و کهگیلویه بزرگ در حال ارزیابی‌ اولیه خود هستند و البته برخی از کاندیداهای این 2 طیف سیاسی، فعالیت انتخاباتی زودهنگام خود را شروع کرده‌اند.

سردبیر سایت محلی "اَفتونیوز" با بیان اینکه شروع این فعالیت‌های زودهنگام نسبت به انتخابات‌های گذشته مجلس بی سابقه است، خاطرنشان کرد: در حوزه بویراحمد و کهگیلویه بزرگ فعالیت‌های انتخاباتی ملموس‌تر بنظر می‌رسد و برخی از کاندیداها هم اکنون فعالیت خود را در قالب حضور خانه به خانه و یا شرکت در آیین‌های شادی و البته بیشتر سوگواری شروع کرده‌اند.

عضو شورای ائتلاف و وحدت اصولگرایان در کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه معمولا حضور مردم در صحنه‌های مختلف برگه‌های زرینی برای تحکیم نظام جمهوری اسلامی است، اظهار داشت:  یکی از مسائلی که حضور مردم در صحنه‌های سیاسی را رقم می‌زند، انتخابات است.

"شیخ مصطفی شجاعیان" در گفت‌وگو با ایلنا از یاسوج گفت: اقتدار نظام جموری اسلامی با حمایت همه جانبه مردم رقم خورده است و اکنون جریان انقلاب با توجه به همه جوانب از جمله ضرورت انسجام و اتحاد جامعه، اقشار، طوایف و پرهیز از مسائل حاشیه‌ای با بهره‌گیری از تجارب دوره‌های گذشته در انتخابات پیش رو هم کاندیدای واحد معرفی خواهد کرد و هم مشارکت گسترده در این انتخابات خواهد داشت.

عضو شورای ائتلاف و وحدت اصولگرایان در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: براساس مشورت‌هایی که با بزرگان جریان وحدت و انقلاب خواهیم داشت کاندیداهای قطعی جریان انقلاب را در سه حوزه اصلی انتخابیه به مردم اعلان می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، دومین دوره همایش آموزش منطقه‌ای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان و هرمزگان در ساختمان دولت استانداری کهگیلویه و بویراحمد در روز سی ام خردادماه برگزار شده است.

"سیدجواد هاشمی مهر" معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان رئیس ستاد انتخابات دوازدهم این استان منصوب شده است.

وی در گفت و گو با ایلنا از یاسوج تاکید کرد که برگزاری یک هشتم انتخابات به صورت الکترونیکی هنوز نهایی نشده است.

فرمانداران مراقب سلامت و امنیت انتخابات باشند

رئیس ستاد انتخابات دوازدهم استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برگزاری یک هشتم انتخابات به صورت الکترونیکی هنوز نهایی و ابلاغ نشده و البته در صورت ابلاغ، شرایط در این استان فراهم است.

جواد هاشمی مهر، مبنای برگزاری انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی را قانون گذشته دانست و اظهار داشت: در صورت ابلاغ قانون جدید، مُتناسب با آن وارد فرایند اجرا بدون کم و‌کاست خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه دغدغه‌ای جز مشارکت بالا و برگزاری یک انتخابات باشکوه و سالم نداریم، یادآورشد: قاطعانه و بدون اغماض با مسئولان و متولیان مُتخلف در امر انتخابات برخورد خواهیم کرد.

رئیس ستاد انتخابات دوازدهم استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: مقدمات لازم برای تشکیل ستاد انتخابات با هدف برگزاری یک انتخابات سالم و حداکثری فراهم شده و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

هاشمی مهر با اشاره به اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات گفت: سلامت و امنیت انتخابات در حوزه اصلی فعالیت فرمانداری‌ها است و ما باید نهایت دقت، همت و تلاش خود را در این زمینه به کار ببریم. 

وی برگزاری انتخابات را بزرگترین پروژه سیاسی دولت در سالجاری عنوان و خاطرنشان کرد: رعایت قانون، بی طرفی، امانتداری و سلامت کامل انتخابات به فرمانداران تاکید شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم تاکید کرد که نباید اجازه دهیم کسی در انتخابات دخالت کند و از طریق خرید آراء و بازی‌های سیاسی کاری کند که رای مردم نادیده گرفته شود.

"سیدعلی احمدزاده" در گفت‌وگو با ایلنا از یاسوج گفت: فرمانداران با تمام وجود برای مشارکت و سلامت انتخابات از هم اکنون برنامه ریزی کرده و تمهیدات لازم را باید بکار گیرند.

به مردم و حکومت الهی خیانت نمی‌کنیم 

وی با بیان اینکه در امر مهم انتخابات، مشروعیت و مقبولیت دو مسئله مهمی است که باید در کنار هم دیده شود تا مشارکت پرشور و حداکثری رقم زده شود، اظهار داشت: در انتخابات پیش رو، به عنوان کارگزاران دولت وظیفه داریم که اجازه ندهیم معیار عدل، داد و قسط توسط صحنه‌گردانان خدشه دار شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به مردم و حکومت الهی خیانت نمی‌کنیم چراکه حکومت از ما خواسته عدالت را رعایت کنیم تا فردی که مردم می‌خواهند انتخاب شود.

احمدزاده با تاکید بر اینکه حُرمت همه کاندیدای انتخابات را داریم و در این زمینه با کسی مشکلی نداریم، یادآور شد: وظیفه داریم و البته اراده بر این است که با افکار، رفتار و منش دین‌مدارانه نگذاریم مردم از حضور در انتخابات دلسرد و نااُمید شوند. 

وی افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ‌گاه نمایندگان از من نخواستند به آنها کمک کنیم تا رای بیاورند و معتقدیم فکر و ذهن‌ها به این سمت معطوف باشد که حق و حقوق نامزدها از یکسو و حق و حقوق مردم را از سوی دیگر در انتخابات پایان سال کاملا حفظ و رعایت کرده و از آن دفاع کنیم.

گزارش: ضرغام علیبازی

انتهای پیام/
مریم بازوند
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز