خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

کمبود نهاده بزرگترین‌مشکل مرغداری‌های مازندران/ خارج شدن تولیدکنندگان از چرخه تولید و بروز زیان‌های جبران‌ناپذیر

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۳۸۰

عدم تأمین نهاده مورد نیاز واحدهای مرغداری و بارگیری فوری نهاده‌ها برای مرغداری‌های مازندران این روزها به بزرگترین‌ مشکل تبدیل شده و ادامه این روند، تولید را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مازندران با دارا بودن ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مرغداری سالانه بیش از ۲۱۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کند و سرانه مصرف این فرآورده پروتئینی در این خطه شمال کشور نیز حدود ۲۳ کیلوگرم برای هر نفر است و این در حالیست که با افزایش قیمت مرغ این سرانه هر روز کاهش می‌یابد.

انگار مشکلات و معضلات  تولید و بازار مرغ تمامی ندارد و در کنار نوسانات بازار مرغ و کرایه حمل، این روزها کمبود نهاده بر مشکلات مرغداران افزوده و می‌رود تا بار دیگر شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار باشیم.

عدم تأمین نهاده مورد نیاز واحدهای مرغداری و بارگیری فوری نهاده‌ها برای مرغداری‌های مازندران این روزها به بزرگترین‌مشکل تبدیل شده و ادامه این روند، تولید را با مشکلات عدیده روبرو خواهد کرد.

نگرانی از خروج تولیدکنندگان از عرصه تولید مرغ 

حسینی یک از فعالان تولید مرغ مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: وضعیت فعلی بازار مرغ با وجود کمبود نهاده‌ها، کرایه‌های حمل و نقل، گرانی جوجه و... نابسامان است و موجب شده که شاهد نارضایتی در بین مرغداران باشیم  و اگر قیمت مرغ واقعی نشود بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج خواهند شد.

وی افزود: وضعیت فعلی به نفع تولیدکننده نیست و اگر چه مصرف کننده هم در این بین‌ متضرر می‌شود اما وضعیت تولید بسیار بغرنج است و باید دولت برای این‌منظور کاری کرده و کمک کار تولیدکننده باشد تا تولید برای مصرف کننده به صرفه باشد.

وی با اعلام اینکه نهاده بسیاری از واحدهای مرغداری که جوجه ریزی کرده‌‌اند، هنوز تامین نشده است، خاطرنشان کرد: در وضعیت نابسامانی قرار داریم و در چنین وضعیتی مرغداران متضرر خواهند شد و باید دولت و متولیان امر برای نجات تولید به داد ما برسند تا شاهد تلفات جوجه‌ها و کمبود مرغ در بازار و افزایش قیمت‌ها نباشیم.

تأمین نهاده و استمرار تولید مهمترین چالش تولید کنندگان مرغ

نجفی از دیگر فعالان عرصه تولید مرغ در مازندران هم با اعلام اینکه تولید کنندگان مرغ در تأمین نهاده و استمرار تولید با چالش روبرو هستند، به خبرنگار ایلنا گفت: نهاده مهمترین عامل در مرغداری است و نمی‌‌توان ۳۰ تا ۴۰ روز مرغ زنده را بدون نهاده گذاشت و امروز شاهد این امر در مازندران هستیم و نبود نهاده تولید را فلج خواهد کرد.

وی افزود: فقدان نهاده دردسرهای جبران‌ناپذیری برای تولید کننده و کشور به همراه خواهد داشت و امیدواریم به منظور ایجاد اطمینان در بین فعالان تولید مرغ، دولت با برنامه‌ریزی در تولید وارد شده و مساعدت لازم را برای تامین نهاده انجام دهد تا دغدغه‌ها و نگرانی‌های به جای تولید کنندگان برطرف شود.

مرغداران مازندران ۴۰ روز  در انتظار نهاده 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران هم در گفت و گویی با اشاره به کمبود نهاده‌ها اظهار کرد: مرغداران حدودا ۴۰ روزی می‌شود که نهاده برای خوراک جوجه‌ها ندارند و این موضوع بازار را با نوسانات روبرو خواهد کرد.

عطاءالله حسن‌ زاده افزود: با همه تلاش‌های انجام شده در  اردیبهشت ماه و خرداد ماه میزان جوجه‌ ریزی به ۱۶ میلیون قطعه رسید و پیش‌بینی می‌‌شد که با این میزان جوجه ریزی، بازار به تعادل برسد و نوسانات قیمت برطرف شود، اما کمبود نهاده مشکلات را دوچندان‌ کرد.

وی یادآور شد: مرغداران مازندران ۴۰ روز  در انتظار نهاده هستند و غذا و خوراک نیاز اصلی مرغداری‌ها است و کمبود این مواد و نهاده‌ها و کنجاله سویا قیمت تمام شده را افزایش خواهد داد و باید به داد تولیدکنندگان رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز