خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

گل و سیگار در کمین جوانان و نوجوانان قزوین/زنانه شدن مواد مخدر رو به افزایش است/ آموزش و مهارت‌افزایی کلید اصلی مقابله با مخدرها

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۴۳۴

در سال‌های اخیر شاهد افزایش گرایش به مواد مخدر و دخانیات توسط نوجوانان و جوانان هستیم و آمار مصرف در بین بانوان هم درحال افزایش است و در شرایط کنونی که با هجمه بالایی مواجه هستیم ارتقای آگاهی و توانمندسازی در سطوح مختلف باید افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، بعد از خستگی پیاده‌روی چند ساعته در اولین کافه‌ای که سر مسیر بود، یک نوشیدنی خنک سفارش دادم، خنکی و آرامش فضا مناسب بود، چشمم به میزی که کنار ما بود افتاد، به چند نوجوان دختر و پسر که دور یک میز نشسته بودند و جاسیگاری روبه‌روی آن‌ها پر شده بود؛ اما باز هم دست از سیگار کشیدن برنمی‌داشتند.

حدود یک ماه پیش هم کنار خیابان دختر و پسر جوانی بودند که که به راحتی سیگار خود را روشن کرده و صحبت می‌کردند.

از پارک‌ها هم که عبور کنی دیدن این صحنه‌ها برای همه ما عادت شده، اما این همه ماجرا نیست، شاید سیگار آغازی باشد برای استعمال و گرایش به مصرف مخدرها که البته پیدا کردن آن هم در پارک‌ها چیز دور از دسترسی نیست.

با چند نوجوان و جوان که صحبت می‌کردم گل و خانواده کانابیس را یک چیز عادی تلقی می‌کردند، حتی جوانان زیادی هم که از آن استفاده نمی‌کنند باز هم آن را چیز عجیب و یا حتی نوعی مخدر نمی‌دانند.

گرایش به مصرف مخدرها برای نوجوانان و جوانان یک زنگ خطر و تهدید جدی است و باید راهکار اساسی برای آن درنظر گرفته شود.

باتوجه به اهمیت ماجرا سراغ چند کارشناس در این حوزه رفته و وضعیت استان و راه‌کارها را جویا شدم.

نوجوانانی که مصرف مشروبات و دخانیات را در خانواده تجربه می‌کنند

کارشناس مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان قزوین درباره گرایش به دخانیات و مواد مخدر گفت: گرایش به مخدر و دخانیات در دوره نوجوانی مشاهده می‌شود، ردیف سنی پرخطر بالای 17 بوده و بیشترین مواد مصرفی هم سیگار و قلیان و در برخی موارد ماده گل است؛ البته گرایش به مخدر در سنین کمتر هم دیده می‌شود.

 رضا ریش‌پور ادامه داد: مصرف قلیان را در سنین پایین‌تر هم شاهد هستیم و باتوجه به اینکه خانواده‌ها هم واکنش خاصی در این حوزه ندارند و حتی در برخی موارد خود نیز نوجوانان را همراهی می‌کنند، عادی سازی شکل می‌گیرد و باتوجه به اینکه سیستم پاداش در مغز فعال می‌شود، امکان گرایش فرد به مصرف موارد بیشتر مانند مشروبات یا مخدر فراهم می‌شود.

وی عنوان کرد: حتی گاهی نوجوان مصرف مشروبات را در خانواده تجربه می‌کند و باتوجه به الگوهایی که مشاهده می‌کند نیاز به جست‌وجو در بیرون ندارد.

این کارشناس، آموزش مهارت‌های زندگی و خودمراقبتی را یکی از راه‌های مهم پیشگیری دانست و گفت: درحال حاضر نوجوانان و جوانان ما در این حوزه نیاز به آموزش‌های بیشتری دارند و اطلاعات صحیح درباره آسیب‌های دخانیات و مخدر در اختیار آن‌ها قرار ندارد.

آموزش و مهارت‌افزایی کلید اصلی مقابله با مخدرها

وی ادامه داد: لازم است در کنار آگاهی، مهارت‌هایی مانند گفتن نه، مدیریت خشم و مقابله با استرس و حل مساله، راه‌های مناسب دوست‌یابی و تقویت اعتماد به نفس آموزش داده شود که در این راستا مهارت‌آموزی و توانمندسازی همزمان برای دانش‌آموزان، اولیا و مربیان توسط آموزش و پرورش در سطح تمام مدارس استان انجام می‌شود و بیش از 10 هزار جلسه آموزشی برگزار شده و تمام برنامه ریزی ما برای جلساتی عمیق و تاثیرگذار است تا شاهد خروجی مثبت آن باشیم.

ریش‌پور اظهار کرد: سبک و شیوه‌های فرزندپروری و رابطه نوجوانان با والدین هم از عوامل گرایش به مخدر است، سخت‌گیری بیش از حد و یا نقطه مقابل آن یعنی سهل‌انگاری باعث گرایش خواهد شد.

وی ادامه داد: عوامل محیطی مانند سهولت دسترسی یا داشتن دوستان با زمینه منفی، فضای مجازی و الگوگیری از سلبریتی‌هایی که در عین موفقیت مصرف دخانیات یا مشروبات دارند می‌تواند در گرایش نوجوانان به مصرف این مواد تاثیرگذار باشد که در این راستا نیاز داریم الگوهای مناسب را جایگزین کنیم که در عین موفقیت دارای سبک زندگی سالم هستند.

قزوین از نظر شیوع مصرف مخدر جزء استان‌های میانی است

کارشناس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هم به ایلنا گفت: نوجوانان و جوانان در رده‌های سنی 17 تا 23 سال بیشترین افراد در معرض آسیب هستند و بیشترین موادی هم که توسط این گروه‌ها مصرف می‌شود گل و خانواده‌های آن مانند کانابیس، گراس، علف، حشیش و قارچ است؛ معمولا مصرف از دخانیات آغاز می‌شود و بعد از آن گرایش به مخدر و مواد صنعتی و سنتی ایجاد می‌شود.

علی اکبر کبیری ادامه داد: درباره میزان مصرف مخدر پژوهش جدیدی اتفاق نیفتاده؛ البته معمولا آمارهای موجود براساس خوداظهاری است و خیلی نمی‌توان به آن‌ها اتکا کرد و بسیاری از افراد مصرف مواد را انکار می‌کنند؛ در مجموع قزوین از نظر میزان شیوع در رده‌های میانی کشور قرار دارد.

وی بیان کرد: دانش‌آموزان هم جزء گروه‌های سنی نوجوان و جوان هستند و مصرف مواد بین آن‌ها را نمی‌توان کتمان کرد؛ ممکن است ماجراجویی و کنجکاوی آن‌ها را به این سمت بکشاند و برای کاهش آسیب‌ها به آگاه سازی، آموزش، خودمراقبتی و همراهی اولیا و مربیان با خانواده‌ها نیاز داریم.

نماینده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین گفت: آقایان بیشتر از بانوان درگیر اعتیاد هستند اما در سال‌های اخیر زنانه شدن مواد مخدر رو به افزایش است که یک زنگ هشدار است و باید به طور جدی به آن بپردازیم زیرا تبعات درگیری مادر و بانوان در خانواده بیشتر است.

محیط‌های آموزشی در معرض آسیب قرار دارند

یکی دیگر از کارشناسان حوزه مبارزه با مواد مخدر در استان قزوین هم با تایید افزایش گرایش بانوان به مخدر گفت: با وجود اینکه آقایان آمار بالاتر را به خود اختصاص داده‌اند، در سال‌های اخیر با آمار رو به رشد مواد مخدر در بین بانوان استان مواجه هستیم.

حسن خدابنده درباره گروه‌های سنی درگیر با مخدر عنوان کرد: بیشتر گروه‌های سنی درگیر اعتیاد بین ۲۵ تا 50 سال هستند و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در این راستا اقدامات پیشگیرانه انجام می‌دهد.

وی عنوان کرد: دانشجویان، دانش‌آموزان و جوانان در معرض خطر قرار دارند و گرایش و مصرف مواد در این گروه‌ها با سیگار و گل آغاز می‌شود و باتوجه به باورهای غلطی که در این حوزه وجود دارد، باید تمام تلاش برای پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های آموزشی، آگاه سازی و توانمندسازی صورت گیرد.

اجرای طرح یاریگران برای دانش‌آموزان و دانشجویان

این کارشناس ادامه داد: در راستای آگاهی بخشی و توانمندسازی طرح یاری‌گران زندگی برای دانش‌آموزان و دانشجویان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به روند افزایشی مصرف مواد مخدر در سطح کشور و استان بیان کرد: با هجمه بزرگی در این حوزه مواجه هستیم و محیط‌های آموزشی، کارگری و محلات در معرض آسیب قرار دارند و این موضوع اهمیت آگاه سازی و پیشگیری را دوچندان می‌کند.

خدابنده اظهار کرد: آمار مصرف مخدر در مدارس استان بسیار پایین است؛ باوجود این، همین میزان را هم نباید داشته باشیم، البته میزان مصرف سیگار در مدارس بالا است.

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز