خبرگزاری کار ایران

یک مسئول مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد کار گروه تخصصی سفال در وزارت میراث فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۹۶۹

معاون اداره کل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ضرورت ایجاد کارگروه تخصصی سفال به عنوان رویکرد مهم این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسین دهقانی در نخستین میزگرد تخصصی سفال استان خراسان رضوی در گناباد گفت: در این کارگروه به صورت تخصصی و ریشه ای مشکلات و راهکارهای بازاریابی و توسعه سفالگری با حضور صاحب‌نظران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ایجاد تشکل‌های تخصصی را از نیازهای مهم صنایع دستی و از جمله سفال‌گری ذکر کرد و افزود: با ایجاد تشکل‌های تخصصی، رفع مشکلات سفالگری به طور علمی بررسی و چاره اندیشی می شود.

معاون اداره کل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به راه اندازی ایجاد و توسعه خانه‌های صنایع دستی در رشته‌های مختلف از جمله سفالگری بیان کرد: در خانه های صنایع دستی همه فرآیندهای تولید، فروش و فروشگاه عرضه تولیدات مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سرمایه گذاران و فعالان در ایجاد و توسعه تشکل ها و خانه های صنایع دستی حمایت می‌کند.

دهقانی با اشاره به فاصله تدریجی نوجوانان و جوانان با فرهنگ ایرانی گفت: باید از ظرفیت صنایع دستی برای پیوند بین این نسل با فرهنگ و هویت ملی بهره گرفت و هنرهایی نظیر سفالگری از پتاتسیل خاصی در این زمینه برخوردار است.

وی تصریح کرد: با هدف استفاده از ظرفیت های علمی و دانشگاهی و پژوهشی برای توسعه صنایع دستی طرح آینده‌نگاری صنایع دستی کشور در دستور کار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد و این مساله نقش مهمی در توسعه کمی و کیفی و کاهش مسائل و مشکلات این هنرها و ایجاد پیوند بیشتر بین آحاد مردم با آنها دارد.

دهقانی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در زمینه توسعه آموزش‌های مرتبط با صنایع دستی در رشته‌های مختلف از جمله سفالگری در سطح کشور وجود ندارد، گفت: از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهی و فنی و حرفه ای در این زمینه استفاده می شود.

وی از سفال مند گناباد با سابقه پنج هزار ساله به عنوان شناسنامه فرهنگ و هنر شهرستان گناباد یاد کرد.

لزوم ایجاد انجمن های تخصصی در صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی هم برگزاری نشستهای تخصصی را از اقدامات مهم وزارت میراث فرهنگی در جهت بررسی مسائل و مشکلات رشته های مختلف صنایع دستی ذکر کرد.

رضا ابراهیم نیا ضمن تاکید بر لزوم تشکیل چنین نشست‌های تخصصی علاوه بر سفال گری در سایر رشته های صنایع دستی، ابراز امیدواری کرد: مهمترین نتیجه نشست‌های فوق تشکیل تشکل‌های تخصصی در صنایع دستی باشد.

وی ایجاد انجمن های تخصصی را از نیازهای توسعه رشته های مختلف صنایع دستی دانست و گفت: در قالب این شکل‌ها علاوه بر مطالبه گری رفع مسائل و مشکلات آنها از طریق مسوولان، راهکارهای توسعه آنها اتخاذ می شود.

سفالگری از صنایع دستی و هنرهای اصیل کشور است که با گذشت هزاران سال از عمر آن، در برخی مناطق مانند گناباد نه تنها به فراموشی سپرده نشده است بلکه همچنان به عنوان نمادی از هویت، خلاقیت و سختکوشی مردم این منطقه نقش داشته و جلوه‌گری می‌کند.

بررسی های باستان شناسی در شهرستان گناباد، در جنوب خراسان رضوی، حکایت از آن دارد که دست‌کم از هزاره سوم پیش از میلاد، یعنی از پنج هزار سال پیش سفالگری در این منطقه و به خصوص روستای "مِند" (MEND) از توابع بخش مرکزی گناباد رواج داشته است.

از مجموع ۱۵ رشته فعال صنایع‌ دستی شامل پارچه‌بافی، نمدمالی، گلیم‌بافی، سفالگری، معرق، منبت‌کاری، سبدبافی، چاقوسازی، آهنگری و غیره که همچنان در گناباد زنده مانده و عده ای به تولید در این صنایع اشتغال دارند، می توان گفت که سفالگری از قدمت و جایگاهی ویژه برخوردار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز