خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبرداد؛

یزد در زمینه تشکل کارگری و تشکل یابی نسبت به میانگین کشور بالاتر است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۰۶۱۸

مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یزد در زمینه تشکل کارگری و تشکل یابی نسبت به میانگین کشور بالاتر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، سیدفخرالدین نژادموسوی در دیدار با انجمن‌های صنفی کارگری استان یزد با بیان اینکه کارگر و کارفرما هیچ امتیازی نسبت به همدیگر ندارند و هر دو قشر از لحاظ اهمیت در یک راستا قرار دارند اظهار داشت: موضوع امنیت شغلی، تشکل و تشکل گرایی به این مساله مرتبط است، نسبت به ده سال قبل بسیار فرق کرده‌ایم ولی هنوز به بلوغ لازم در این عرصه نرسیده‌ایم که کارگر و کارفرما از هم جدا نیستند.

مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: یک زمانی وقتی تشکل‌های کارگری قرار بود تاسیس شوند، این مسائل مطرح می‌شد که تشکل‌های مانع تولید و روبروی کارفرما هستند. در حال حاضر چنین فضایی وجود ندارد. کارگران فرهیخته هستند. رشد و بلوغ خوبی بین آنها شکل گرفته است. آنها مطالبه را در یک فضای منطقی پیش می برند که بعضا جواب می گیرند و شاید هم نه؛ البته این مساله درباره کارفرمایان هم صادق است.

نشانه توسعه یافتگی یک کشور در گفت وگو است

نژاد موسوی با اشاره به اینکه گفت وگوی دو جانبه یا سه جانبه یکی از مهمترین نکاتی است که سازمان بین المللی کار روی آن تاکید دارد خاطرنشان کرد: توسعه همه جانبه وقتی در یک جامعه‌ای مطرح می‌شود نشانه آن این است که بتوانیم با همدیگر حرف بزنیم وصبور باشیم و مسائل را در قبال گفتگو رتق و فتق کنیم.

وی با بیان اینکه استان یزد از حیث تشکل و تشکل‌یابی، حضور، گفتگو و مذاکره در حوزه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگان از میانگین کشور بالاتر است و شرایط بسیار خوبی دارد تاکید کرد: به دلیل وجود تشکل‌های کارگری متعدد در استان یزد چالش‌های کمتری در این استان شاهد آن هستیم. برخی استان‌ها برای تشکیل یک مجمع یک سال درگیر هستند.

داشتن تشکل کارگری برای کارفرمایان سودمند است

مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن بیان اینکه کارفرمایان آرام آرام به این سمت می‌روند که داشتن تشکل کارگری برای شان سودمند هست بیان کرد: تشکیل تشکل در یک واحد تولیدی موضوعی فرهنگی است. فرهنگ چیزی نیست که آنی صورت گیرد بلکه مقوله‌ای زمان بر است. باید صبور بود و کار کرد؛ تا دیدگاه را تغییر داد.

وی ادامه داد: انجمن صنفی از حیث ضریب نفوذ در بین کارگران حائز اکثریت است. چقدر از این ظرفیت استفاده می کنیم. جلسات متعدد، برگزاری کارگاه‌ها، همایش و... برای اینکه دغدغه کارگران را بتوانیم دسته بندی کنیم و هماهنگی‌های لازم بین انجمن‌ها صورت بگیرد ضرورت دارد.

نژاد موسوی خاطرنشان کرد: کسانی در حوزه تشکل‌ها مشغول به کار هستند باید تحمل داشته باشند. شنونده خوبی باشند. این پیام باید به تک تک اعضای سازمان‌های کارگری نیز منتقل شود. خیلی باید تحمل داشته باشیم و با گفت وگو مسائل و مشکلات را برطرف سازیم.

وی ادامه داد: تشکل صنفی قرار نیست یک موضوع یا نیاز تخصصی اعضای خود را رفع کند. قرار است نیازهای عام از قبیل رفاه، قانون کار، بیمه، تامین اجتماعی و موضوعاتی که در رابطه با دستگاه‌های دیگر است در راستای تسهیل گری در امور جاری اعضا را برطرف کند.

تشکل‌ها بازوی دولت هستند

نژاد موسوی با اشاره به اینکه وقتی از شرکای اجتماعی نام می‌بریم یکی از مهمترین آنها تشکل های ذیل فصل ۶ قانون کار است گفت: تشکل‌ها همیشه بازوی دولت هستند. دولت بسیاری از اموری که تصدی گرایانه و حتی تصمیم سازی و تصمیم گیری است را باید به تشکلات واگذار کند.

وی تاکید کرد: انجمن‌های صنفی در بین دیگر تشکل‌ها مهمترین هستند چرا که نمایندگان کارفرمایی و دولت در تشکیل آنها نقش ندارند و تک نفره نیستند بلکه یک تیم هستند. اگر باهم انسجام و همگامی ایجاد کنند و در کنار شورا و نماینده کارگر جلسات مشترکی داشته باشند و به شورای همکاری که در قانون به آن اشاره شده است جامه عمل بپوشانند و مسائل کارگری را بیان و دنبال کنند، قطعا به نتیجه خواهند رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز