خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کاهش ۱۵ درصدی سطح زیر کشت هندوانه در تایباد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۲۵۵

مدیر جهادکشاورزی تایباد از آغاز برداشت هندوانه از سطح ۱۹۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: با اجرای الگوی کشت در این منطقه ۱۵ درصد از سطح زیر کشت هندوانه کاهش یافته و به سطح زیر کشت گیاهان استراتژیک از قبیل پنبه، ذرت و چغندرقند افزوده شده است.

جواد اعتضادی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد:  با توجه به نیاز آبی بالای کشت هندوانه، در سال‌های گذشته برنامه‌های گسترده‌ای در جهت افزایش راندمان آبیاری اجرا شده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر  بیش از ۵۰ درصد سطح زیر کشت این محصول به سیستم‌های نوین آبیاری، ۱۰۰ درصد مزارع به مالچ پلاستیک و ۶۰ درصد مزارع به کشت نشایی مجهز است.

اعتضادی بیان کرد: رعایت نکات به‌زراعی فوق و انتخاب تاریخ کشت مناسب باعث کاهش بیش از ۶۰ درصدی مصرف آب در مزارع هندوانه نسبت به شیوه های سنتی می‌شود.

وی مطرح کرد: متوسط برداشت هندوانه در تایباد ۳۰ تن در هر هکتار است و پیش بینی می‌شود در پایان فصل برداشت این محصول افزون بر ۵۰ هزار تن هندوانه از مزارع این شهرستان برداشت شود.

اعتضادی ادامه داد: هندوانه و خربزه دو محصول جالیزی سنتی و باسابقه در تایباد است و این شهرستان رتبه اول را در تولید و عملکرد هندوانه در سطح استان خراسان رضوی دارد. 

وی به اشتغالزایی این محصول در این شهرستان اشاره کرد و توضیح داد: در فصل کاشت تا برداشت هندوانه که از اواخر خردادماه آغاز و حدود یک ماه ادامه دارد بیش از ۸۰ هزار نفر روز اشتغال ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز