خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

مصرف سیگار فرزندآوری را با چالش مواجه می‌کند/ رتبه یک مصرف سیگار کشور برای قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۴۰۳۴

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی قزوین درباره تاثیر سیگار در فرزندآوری اظهار کرد: سیگار بر تمام دستگاه‌های بدن از جمله سیستم تولید مثل تاثیر داشته و باعت کاهش باروری و افزایش ناتوانی جنسی می‌شود، همچنین سیگار، سقط جنین و زایمان زود رس را هم افزایش می‌دهد.

نسرین تنکابنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به مهم‌ترین آسیب مصرف دخانیات گفت: دخانیات از شایع‌ترین عوامل مرگ و میر در دنیا و از عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر به شمار می‌آید اما با آگاهی، آموزش و یادگیری مهارت‌ها قابل پیشگیری است.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی قزوین ادامه داد: دخانیات تمام دستگاه‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مصرف آن علاوه بر ایجاد وابستگی می‌تواند عاملی برای گرایش به انواع مخدرها، روان گردان‌ها و الکل و همچنین بروز انواع آسیب‌های اجتماعی مانند فقر و بزهکاری باشد.

وی عنوان کرد: براساس آخرین پیمایش صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ قزوین از نظر شیوع مصرف سیگار در افراد بالای ۱۸ سال بالاتر از میانگین کشوری قرار داشته و رتبه یکم را دارا است، از نظر شیوع دخانیات هم میانگین کشور ۱۹.۴۴ درصد است و قزوین با میزان ۲۳.۶۲ درصد در رتبه ششم قرار دارد و باتوجه به شیوع مصرف سیگار و دخانیات در استان باید مداخلات بیشتری انجام بگیرد.

این مسئول با بیان اینکه عوارض مصرف سیگار از لحظه ترک آن کاهش پیدا می‌کند، گفت: ۲۰ دقیقه بعد از ترک، ضربان قلب کاهش یافته و ۱۲ ساعت بعد از ترک کاهش سطح مونوکسید کربن خون را شاهد خواهیم بود، همچنین ۲ تا ۱۲ هفته بعد هم گردش خون و عملکرد ریه بهتر می‌شود و سرفه و تنگی نفس هم یک تا ۹ ماه بعد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در افراد سیگاری خطر بروز سکته مغزی ۲ برابر افراد عادی است که ۵ تا ۱۵ سال بعد از ترک، این ریسک مانند افراد عادی می‌شود، همچنین خطر بروز سکته قلبی هم در این افراد ۴ برابر افراد عادی است که ۱۵ سال بعد از ترک این میزان با افراد غیرسیگاری برابری می‌کند و مرگ و میر ناشی از سرطان ریه هم ۱۰ سال بعد از ترک به نصف می‌رسد.

تنکابنی درباره تاثیر سیگار در فرزندآوری عنوان کرد: نوزادان مادران سیگاری با وزن کمتر به دنیا می‌آیند، سیگار می‌تواند عامل نقص‌های مختلف و سندرم مرگ ناگهانی در نوزادان باشد، این کودکان در معرض انواع عفونت‌های تنفسی و گوش قرار می‌گیرند و سیستم ایمنی ضعیف‌تر در آن‌ها زمینه ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز