خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

شناسایی حدود دو هزار واحد صنفی متخلف عرضه‌کننده دخانیات در قزوین/ سود سرشار، جرایم را بی‌تاثیر کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۰۴۷

کارشناس بهداشت محیط علوم پزشکی قزوین گفت: در سال گذشته یک‌هزار و ۸۱۴ واحد صنفی متخلف در عرضه دخانیات اخطار دریافت کرده، ۱۵۲ واحد به مراجع قضایی معرفی و ۱۰ واحد هم پلمب شد.

مریم کنعانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با بیان اینکه براساس آخرین پیمایش ملی در تابستان ۱۴۰۰، قزوین در مصرف دخانیات در رتبه ششم قرار داشت، گفت: به طور کلی در مصرف دخانیات بالاتر از میانگین کشوری قرار داریم اما در مصرف قلیان در رتبه‌های پایین‌تری هستیم.

کارشناس بهداشت محیط علوم پزشکی قزوین با اشاره به قوانین حوزه دخانیات عنوان کرد: در این حوزه خلاء قانونی نداریم؛ البته قوانین زمانی اثر بخش است که قوه قضاییه و دادستانی هم حمایت کنند که در شهرستان ما خوب حمایت شده است.

وی ادامه داد: فقط واحدهایی که جواز کسب دارند می‌توانند پروانه عرضه خرده فروشی دخانیات را داشته باشند و در بازرسی‌ها با واحدهای صنفی متخلف برخورد می‌شود.

این مسئول بیان کرد: واحدهای مجوزدار هم باید قوانین موجود را رعایت کنند که یکی از آن‌ها ممنوعیت فروش به افراد زیر ۱۸ سال است، در این راستا ۲۱۲ واحد اخطار دریافت کرده، ۴۱ واحد به مراجع قضایی معرفی و ۲ واحد هم پلمب شدند.

وی ادامه داد: نخ فروشی سیگار هم ممنوع است و بازرسی‌ها در این حوزه به ۷۳۱ اخطار، ۹۶ مورد معرفی به مراجع قضایی و ۴ پلمب و در حوزه تبلیغات هم به اخطار برای یک‌هزار و ۲۷۹ واحد، معرفی ۱۹۰ واحد به مراجع قضایی و ۱۲ پلمب منجر شده است.

کارشناس بهداشت محیط علوم پزشکی قزوین با تاکید بر اینکه هدف از قوانین، محدودیت دسترسی و کاهش مصرف است، گفت: متاسفانه جرایم بازدارنده نیست و باتوجه به سود سرشاری که در عرضه دخانیات وجود دارد، افراد مجدد اقدام به فروش می‌کنند.

وی ادامه داد: در حوزه ساماندهی در دادن مجوزها در شهرستان موفق بودیم و اگر عرضه دخانیات ضابطه‌مند شود موفق خواهیم بود.

این مسئول اظهار کرد: عرضه قلیان در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی هم ممنوع است و در این راستا ۱۱۶ واحد صنفی اخطار دریافت کرده، ۶۲ مورد به دادگاه معرفی و ۳۴ مورد پلمب شدند؛ اما چون تقاضا وجود دارد، عرضه هم اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه عموما خانواده‌ها هستند که در اماکن عمومی و پارک‌ها از قلیان استفاده می‌کنند، کاهش مصرف به فرهنگ‌سازی نیاز دارد، ضمن اینکه براساس شواهد در تمام کشور و قزوین بعد از کرونا مصرف قلیان افزایش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز