خبرگزاری کار ایران

میزان بیکاری در همدان چهار دهم درصد از میانگین کشوری بالاتر است؛

همدان دهمین استان دارای نرخ بیکاری بالا در کشور/ کرمانشاه ،کردستان و لرستان هم بالاترین نرخ بیکاری را بین استان های همجوار همدان دارند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۳۰۵

طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان همدان در سال گذشته ۹.۴ درصد بوده که نسبت به سال ماقبل آن با نرخ بیکاری ۷.۱ درصد، ۲.۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایلنا از همدان، مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری سال گذشته کشور را ۹ درصد اعلام کرده که بر این اساس نرخ بیکاری همدان چهار دهم درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

طبق آمارهای اعلام شده، همدان دهمین استانی است که نرخ بیکاری آن بالاتر از میانگین کشوری است به طوری که استان های کرمانشاه با ۱۴.۲ درصد، کردستان با ۱۳.۷ درصد و لرستان با ۱۲.۷ درصد نیز بالاترین نرخ بیکاری را در استان های همجوار همدان دارند.

به تفکیک فصول نیز سال گذشته نرخ بیکاری همدان در فصل بهار ۶.۵ درصد، در فصل تابستان ۹.۳ درصد، فصل پاییز ۹.۶ درصد و در فصل زمستان ۱۲.۳ درصد بوده است.

همچنین سهم بخش کشاورزی از مجموع اشتغال استان همدان در سال گذشته ۲۳.۴ درصد، سهم بخش صنعت ۲۹.۷ درصد و سهم بخش خدمات ۴۶.۹ درصد بوده است.

مرکز آمار ایران نرخ مشارکت اقتصادی استان را در سال گذشته ۴۳.۷ درصد اعلام کرده که نسبت به سال ماقبل آن با نرخ مشارکت  ۴۱.۸ درصد، ۱.۹ درصد رشد داشته است.

براساس گزارش مرکز آمار نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور در سال گذشته ۴۰.۹ درصد بوده همچنین براساس این گزارش اشتغال در بخش کشاورزی ۱۴.۸ درصد، صنعت ۳۳.۶ درصد و در خدمات ۵۱.۶ درصد بوده است.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۵۱.۶ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده، در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با ۳۳.۶ و کشاورزی با ۱۴.۸ درصد قرار دارند. سهم شاغلان بخش کشاورزی و بخش صنعت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل به‌ترتیب ۱.۵ درصد و ۰.۲ درصد کاهش و سهم شاغلان بخش خدمات ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می دهد که ۹.۰ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند همچنین براساس فاصله اطمینان ۹۵ درصد نرخ بیکاری کل کشور بین ۸.۸ درصد تا ۹.۳ درصد با نقطه مرکزی ۹.۰ درصد به دست آمده است؛ بدان معنا که این فاصله با اطمینان ۹۵ درصد، مقدار واقعی نرخ بیکاری کل کشور را دربرمی گیرد.

براساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می دهد که این شاخص، نسبت به سال قبل(۱۴۰۰)، ۰.۲ درصد کاهش یافته است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز