خبرگزاری کار ایران

وزیر میراث فرهنگی در یاسوج:

کوچ عشایر، زیباترین رویداد بشری است/ کوچ، ایل و عشایر، شناسنامه ایران هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۶۹۷

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم، کوچ عشایر را زیباترین رویداد بشری در طول تاریخ زندگی بشریت خواند.

به گزارش ایلنا از یاسوج،" سید عزت‌الله ضرغامی"چهارشنبه شب در افتتاحیه هفتمین "جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین "در پارک ولایت یاسوج، با تاکید براینکه کوچ عشایر یک رویداد زیبا و برجسته انسانی است، اظهارداشت: ایل و کوچ به ما می‌آموزد که از همه چیز بهترین استفاده را ببریم.

وی گفت: کوچ عشایر و حرکت ایل از ییلاق به قشلاق و برعکس استفاده از همه داشته‌ها است و به ما می‌آموزد که از همه ظرفیت‌های انسانی در مدیریت استفاده کنیم.

وزیر میراث فرهنگی دولت سیزدهم با بیان اینکه در مدیریت‌های امروز معمولا داشته‌ها فراموش می‌شود و امکانات و ظرفیت‌های انسانی مورد بی مهری و فراموشی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با انجام کوچ از تمامی امکانات بنحو شایسته و بهینه‌ای  استفاده می‌شود.

ضرغامی با تاکید براینکه بهره‌گیری از آموزه و آداب و رسوم ایل و عشایر برای همه لازم است، یادآور شد: کوچ عشایر مصداق بارز محیط شناسی است که متناسب با نیازهای خودش، محیط شناسی و سازماندهی کرده و بهترین نتیجه را دریافت می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم افزود:حرکت کوچ توام با تامل است چراکه تمامی اعضای ایل مشارکت دارند و هیچکس بیکار یا تماشاگر نیست.

بگفته ضرغامی، این آموزه برای شهرنشینان بهترین درس است که لازم است همه در کارها براساس توان خود مشارکت داشته باشند.

وی گفت: در کوچ همه عادت می کنند باهم باشند و انجام کوچ نیازمند مشارکت و همراهی همه اعضاء است چرا که ایل دسته جمعی است.

این وزیر دولت سیزدهم، مشارکت در امورات ایل را احترام به بزرگترها دانست و ادامه داد: ایل، محور، ستون و خیمه دارد و البته همه اینها، برای دنیای بی هویت امروز درس است.

ضرغامی با اشاره به اینکه ویژگی‌ها و مولفه‌های ایل و کوچ برای همه ما بخصوص برای جهانی که بدنبال یکسان سازی فرهنگ ها و از بین بردن تنوع های فرهنگی است  درس و آموزنده است، یادآورشد: این آداب، فضیلت‌ها، باهم بودن ها و تفاوت‌ها نشان از مداراگری و درکنار هم بودن را نشان می دهند که برای همه ما درس است.

وی گفت: کوچ، ایل و عشایر شناسنامه کشور و از فضلیت های کشور ما است.

به گزارش ایلنا از یاسوج، هفتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین (کوچ عشایر) با حضور وزیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسوولان استانی و عشایر استان‌هایی از جمله کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کردستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان رضوی، و دیگر استان ها چهارشنبه شب(دیشب) در پارک ولایت یاسوج آغاز شد.

این جشنواره بمدت چهار روز از ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت در شهر یاسوج ادامه دارد و استان‌های شرکت کننده در این جشنواره آداب، رسوم، سنن، صنایع دستی، سوغات محلی و فرهنگ‌ها و آئین‌های خود به ویژه در زمینه کوچ را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

در جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین ۶۰ غرفه به منظور عرضه و فروش محصولات تولیدی این قشر پیش بینی شده است.

عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد مُتشکل از ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار با بیش از ۷۲ هزار نفر (حدود ۱۲ درصد جمعیت استان) در قالب شش ایل بومی،۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) هستند.

۲۷ درصد از محصولات تولیدی استان، ۳۰ درصد صنایع دستی، ۱۷ درصد باغهای استان و تولید ۶۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز استان معادل هشت هزارتُن به عشایرنشینان استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز