خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

چهارمحال و بختیاری قطب اول تولید ماهیان سردابی کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۷۱۸

مدیر شیلات و آبزیان استان چهارمحال و بختیاری گفت: شرایط آب و هوایی خوب استان جهت تکثیر و پرورش ماهیان سردابی سبب شده که این استان به عنوان قطب اول تولید ماهیان سردابی کشور معرفی شود.

محمد کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: استان چهارمحال وبختیاری با آب و هوایی سرد و خشک و دارا بودن منابع آبی عظیم حدود 10 درصد از منابع آبی کشور را به خود اختصاص داده است که این شرایط آب و هوایی جهت تکثیر و پرورش ماهیان سردابی بخصوص ماهی قزل آلای رنگین کمان  بسیار موثر است.

وی افزود: در استان چهارمحال و بختیاری 400 مزرعه فعال پرورش ماهی وجود دارد که سالانه حدود 25000 تن ماهی قزل آلای رنگین کمان تولید می‌کنند.

کریمی با بیان اینکه 40 مزرعه تکثیر و تولید بچه ماهی در استان فعال هستند گفت: در سال گذشته بیش از 30 میلیون قطعه ماهی تولید شد.

مدیر شیلات و آبزیان استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این استان در 14 مرکز تولید ماهیان زینتی  موفق به تولید بیش از 400 هزار قطعه ماهی زینتی شده که با توجه به شرایط موجود در استان میتوان در آینده ای نه چندان دور چشم انداز روشنی برای توسعه این پتانسیل تعریف کرد.

وی تولید بالغ بر 100 هزار قطعه زالوی طبی را یکی دیگر از پتانسیل های استان برشمرد و گفت: در حال حاضر 2 پروانه تاسیس دیگر جهت تولید زالوی طبی صادر گردیده که در دست احداث می‌باشند.

کریمی خاطر نشان کرد:  6 کارخانه در زمینه فرآوری و بسته بندی ماهی قزل آلا در استان وجود دارد که ظرفیت بسته بندی و فرآوری آنها حدود 15000 تن در سال است که عمده محصولات آنها نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: تعداد 20 کارخانه تولید خوراک آبزیان در استان وجود دارد که ظرفیت تولید حدود 340 هزار تن خوراک آبزیان در سال را دارد و در این زمینه نیز علاوه بر تامین خوراک مورد نیاز استان صادراتی به دیگر استان‌ها و همچنین خارج از کشور انجام می گیرد.

کریمی با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس به عنوان یکی از پروژه های مهم در راستای اقتصاد مقاومتی است عنوان کرد: این امر منجر به تولید حدود 1700 تا 2000 تن ماهی به صورت میانگین در سال های مذکور شد.

مدیر شیلات و آبزیان استان چهارمحال و بختیاری تکمیل زیرساخت‌های مجتمع پرورش ماهی هلن (یاس سفید دره بید) در شهرستان کیار به ظرفیت اسمی 350 تن در سال، تکمیل زیرساخت‌های مجتمع پرورش ماهی شمکس آباد شهرستان بروجن به ظرفیت حدود 300 تن در سال (احداث شبکه برق)، تکمیل زیرساخت‌های مجتمع پرورش ماهی چم سوربازفت در شهرستان کوهرنگ به ظرفیت 270 تن در سال، تکمیل زیرساخت‌های مجتمع پرورش ماهی افسرآباد در شهرستان کوهرنگ به ظرفیت حدود 300 تن در سال و تکمیل مطالعات پرورش ماهی در قفس بر پایه پرورش ماهیان گرمابی را از پروژه های مهم در دست اجرا استان عنوان کرد.

به گزارش ایلنا  تولید ماهیان در استان سبب  اشتغالزایی مستقیم حدود 2500 نفر و غیر مستقیم 5000 نفر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز