خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

کاهش تصدی دولت با تقویت بخش تعاون به‌ عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی / تشکیل 69 تعاونی در لرستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۸۳۷

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان تقویت بخش تعاون به عنوان محرک اقتصادی را موجب کاهش تصدی دولت عنوان کرد و گفت: در سال گذشته 69 تعاونی در بخش‌های مختلف اقتصادی تشکیل شد.

علی جهانی در گفت و گو با ایلنای لرستان با بیان اینکه نقش بخش تعاون به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی و کاهش تصدی دولت، کمک به تامین عدالت اجتماعی از طریق توزیع عادلانه فرصت‌ها، منابع، امکانات و درآمدها می‌شود، اظهار داشت: با تجمیع سرمایه‌های خرد به واسطه تشکیل تعاونی‌ها، فرهنگ کار گروهی و فعالیت مردم در بخش اقتصادی، تعاون می‌تواند به عنوان یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی در ایجاد شغل و معیشت افراد تاثیر گذار باشد و باید اهمیت بیشتری به این حوزه در جهت توسعه اقتصادی و رفع مشکل بیکاری داده شود.

وی به تعداد کل تعاونی‌های ثبت شده فعال و غیر فعال شرکت‌های تعاونی در لرستان اشاره کرد و افزود: در این استان 6 هزار 608 شرکت تعاونی در بخش‌های مختلف اقتصادی به ثبت رسیده که پس از پایش و رصد دقیق این شرکت‌های تعاونی تنها 30 هزار 80 تعاونی با 23 هزار 856 عضو و اشتغال 39 هزار و 668 نفر در حال فعالیت هستند.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان همچنین نقش تعاونی‌های بانوان را در امرار معاش خانوده مهم عنوان کرد و گفت: از کل تعاونی‌های فعال استان تعداد 536 شرکت تعاونی فعال بانوان با 3 هزار 871 عضو و 4 هزار 218 نفر اشتغال وجود دارد که عمدتاً در زمینه مشاغل خانگی در گرایش های فرش دستباف، صنایع دستی و کشاورزی  مشغول فعالیت می‌باشند که با توجه به اهمیت این شرکت‌ها، سال گذشته بیش از 672 میلیون ریال به این حوزه پرداخت شده است.

جهانی بیان کرد: در سال 1401 با توجه به تعهد استان در تشکیل شرکت‌های تعاونی، خوشبختانه با همت همکاران 69 واحد تعاونی خدماتی، توزیعی، تولیدی و دانش بنیان با عضویت هزار و 171 نفر و ایجاد فرصت شغلی 933 نفر در لرستان به ثبت رسیده است.

وی به اهمیت حمایت و نظارت بر این شرکت‌های تعاونی جهت تثبیت و پایداری اشتغال تاکید کرد و گفت: در زمینه کمک به این تعاونی ها سال گذشته بیش از 850 میلیارد ریال تسهیلات توسط بانکهای عامل استان پرداخت شده و حدود 450 میلیون ریال کمک بلاعوض به تعاونی های فراگیر ملی نیز پرداخت شده است .

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان مهم‌ترین راهبردهای در توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی‌ها را ارائه آموزش‌های لازم، عنوان کرد و گفت: کارشناسان این اداره‌ کل با همکاری جهاد دانشگاهی استان و با هدف افزایش سطح دانش و بهره وری در تولید و  در عرصه اقتصادی 33 بیش از  هزار نفر ساعت آموزش‌های عمومی، تخصصی، حقوقی و مدیریتی برای تعاونگران لرستانی ارائه کرده‌اند.

جهانی کمک به فروش محصولات و تولیدات شرکت‌های تعاونی استان به وسیله صادارات اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته میزان صادرات انجام شده توسط شرکت‌های تعاونی لرستان بالغ بر 33 هزار 455 دلار بوده که محصولات تعاونی استان به خارج از کشور صادر شده و رشد قابل توجهی را نسبت به سال 1400 داشته است.

وی تاکید کرد: باید و با هماهنگی و هم افزایی همه نهادهای مردمی و همت دستگاه‌های اجرایی فرهنگ مشارکت و تعاون را در استان گسترش داد چرا که حلقه مفقوده ایجاد اشتغال و توسعه همان کار جمعی و استفاده از خرد و مشاوره گروهی است که نتیجه آن تعاون و همکاری در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز