خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

جاده‌های غیر ایمن، بلای جان و مال شهروندان مازندران / یک مسئول: نگه داری راه‌های شمال کشور، نیازمند ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۶۱۰

شبکه حمل و نقل استاندارد و جاده‌های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر شهرهای استان و دیگر مناطق کشور از مهم‌ترین نیازهای مردم مازندران و یکی از شاخص‌های توسعه شهری در هر کشوری است. اما رتبه این شاخص در مازندران بسیار پایین بوده و نبود راه‌های مناسب تردد جاده‌های بین شهری و برون شهری به یکی از مشکلات ادامه دار مازندران تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مازندران، بر اساس اعلام کارشناسان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران، این استان با دارا بودن ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه‌های اصلی، فرعی و روستایی، حدود سه درصد راه کشور را داراست، اما ۸.۵ درصد از متوسط تردد ها در این خطه شمالی انجام می‌شود.

بر این اساس، استان مازندران نقش ملی مهمی در حمل کالا و جابجایی انواع محصولات به خصوص محصولات کشاورزی دارد، اما اعتبارات برای نگهداری این راه‌ها اندک است و کمر جاده‌های مازندران زیر بار ترافیکی خم شده است و فریادرسی نیست.

وجود شبکه حمل و نقل و جاده‌های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز و نقاط یکی از مهم ترین شاخصه‌های توسعه یافتگی در مناطق است و این شاخص در مازندران از نظر شهروندان بسیار پایین است و نبود راه‌های مناسب تردد جاده‌های بین شهری و برون شهری به یکی از معضلات و مشکلات ادامه دار مازندران تبدیل شده است.

در همین راستا برخی از شهروندان و مسافران نبود آسفالت‌های مناسب در بسیاری از خیابان‌ها و کمربندی‌ها و راه‌های اصلی، وجود چاله‌ها و نبود روشنایی در محورهای مختلف استان مارندران گله دارند و خواستار رفع این‌ مشکلات و مناسب سازی زیر ساخت‌های راه و ایمنی در شبکه حمل و نقل و جاده‌ها شدند.

برخی از شهروندان‌ مازندرانی بر این باورند که آسفالت نامناسب و چاله چوله‌های شهری به کمربندی‌ها هم سرایت کرده و فکری برای این مهم نمی‌شود و مسئولان تنها لکه گیری آسفالت را در دستور کار دارند که لکه‌گیری ها هم خود موجب برآمدگی و افزودن مشکلی بر مشکلات دیگر شده و به نوعی بر مشکلات دامن‌ می‌زند.

لکه گیری آسفالت معابر، افزودن مشکلی بر مشکلات

رسولی از شهروندان مازندران در غرب استان بر این باور است که با توجه به شرایط خاص مازندران در گردشگری، زیرساخت‌های مناسبی در حمل و نقل جاده‌ای و مناسب سازی راه‌های استان نداریم و از آن محروم هستیم.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: در بسیاری از شهرها با آسفالت‌های نامناسب، چاله‌های ناخوشایند و سرعت گیرهای آزار دهنده روبرو هستیم و این مسئله برای استان مازندران گردشگرپذیر خوشایند نیست و باید فکری برای رفع مشکلات زیرساختی و مناسب سازی آسفالت‌ها و رفع چاله چوله‌ها شود.

عرب یکی از شهروندان ساروی هم بر این اعتقاد است که متاسفانه برخی از کمربندی‌های ما به مرحله افتتاح نرسیده بهره برداری شد و همین موجب شد که اول کمربندی ساخته و تردد انجام شود و سپس امکانات برای توسعه آن همچون روکش آسفالت، روشنایی، گاردریل و... ایجاد شود و همین‌ مسئله موجب شد که جان مردم به خطر بیفتد.

عرب بیان داشت: ما از شهروندان ساروی هستیم و نه تنها در شب بلکه در روز هم از چاله چوله های کمربندی سمسکنده ساری هنگام تردد بی‌بهره نیستیم و با توجه به اینکه جاده را می شناسیم، اما همچنان چاله چوله‌ها برای‌مان عذاب آور است، وای به حال مسافران که جاده را نمی‌شناسند و در این راستا بارها شاهد حوادث فراوان بوده‌ایم.

وی گفت: متاسفانه نهضت آسفالت هم به داد مردم نرسید و از آسفالت های نامناسب شهری و کمربندی‌ها خلاص نشدیم.

عدم نظارت، مهم ترین عامل افزایش آسفالت های غیراستاندارد

مسعودی از دیگر شهروندان مازندرانی هم نظارت سلیقه‌ای، عدم نظارت و همچنین نظارت توسط افراد غیر متخصص را مهم ترین عامل در بروز مشکلات در بخش آسفالت نامناسب می‌داند و به خبرنگار ایلنا‌ می‌گوید: وقتی ملاک برای انتخاب پیمانکار، کمترین‌ مبلغ پیشنهادی باشد، نمی‌تواند جز این باشد و برخی از این پیمانکاران کم کاری در کار داشته و کیفیت و کمیت هر دو را به فراموشی می‌سپارند.

وی گفت: برخی از پیمانکاری با مبلغ پایین آسفالت کمربندی و جاده‌ها را در اختیار می‌گیرد، لاجرم به فکر درآمد خود است و ممکن است، نازلترین و بی‌کیفیت ترین‌ محصولات در آسفالت‌هایی بکار گرفته شود که با جان مردم بازی می‌کنند و نتیجه این‌ می‌شود که ناگاه بخشی از جاده فرو می‌ریزد، شکسته می‌شود، چاله می‌شود و متاسفانه مسئولان ما بی‌خبرند، در حالی که بهبود کیفیت آسفالت معابر می‌تواند مانع از دوباره کاری‌های سالانه و صرف هزینه‌ها شود.

این شهروند افزود: چهره نازیبا با وجود آسفالت‌های شکسته و چاله‌های فراوان در محورهای مختلف مازندران وجود دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و باید در این بخش آسفالت با کیفیت در محورهای مختلف استفاده شود.

 زیرساخت‌های ضعیف جاده ای ، گردشگری را نشانه رفته است

مهدی پور یکی از گردشگرانی که همه ساله مازندران را مقصدی برای گردشگری چند روزه خود برای رسیدن به پابوس امام هشتم‌ انتخاب می‌کند، با گلایه از فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب گردشگری در مازندران به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه هر ساله از امکانات زیرساختی در مازندران کاسته می‌شود و زیر ساخت‌ها در این استان گردشگرپذیر آب می‌رود.

وی افزود: فراهم بودن زیر ساخت‌های گردشگری و از جمله راه یکی از مهم‌ترین عامل برای توسعه است که نبود امکانات در این بخش باعث می‌شود که رغبتی برای انتخاب این مسیر برای رسیدن به مشهد و پابوسی امام رضا وجود نداشته باشد.

این گردشگر گفت: همه ساله با تعدادی از دوستان و خانواده، مازندران را برای رسیدن به مشهد انتخاب می‌کردیم اما چون هر ساله از امکانات زیرساختی و راه کاسته شده است، امسال همراهان همیشگی مان در مسیر مازندران با ما همراهی نکردند و مسیر دیگری را برای رسیدن به مشهد انتخاب کردند.

وی بیان داشت: راه لازمه توسعه در بخش‌های مختلف است و بدون راه و زیرساخت‌های مهم در این بخش نمی‌شود به توسعه رسید و لازم است مسئولان‌ مازندران در این بخش با تدبیر مناسبی وارد شده و آسفالت مناسب و مقاوم انتخاب و مسیرها را بهسازی کنند.

 گوش شنوایی برای مناسب سازی جاده ها وجود ندارد

ابراهیم نژاد یکی از شهروندان مازندرانی هم می‌گوید: متاسفانه نقاط حادثه خیز فراوانی در جاده‌های مازندران با توجه به مناسب نبودن زیر ساخت‌های جاده‌ای و آسفالت‌های نامناسب ایجاد و تلفات انسانی زیادی را موجب شده است و هشدارهای پلیس هم بی فایده بوده است.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: گوش شنوایی برای مناسب سازی جاده‌ها وجود ندارد و متاسفانه هر روز بر تعداد جاده‌های ناامن، آسفالت‌های شکسته و فرورفتگی و برآمدگی جاده‌ها افزوده می‌شود و تنها ماییم که ضرر می‌کنیم و باید ماهانه برای سرویس خودرو و جلوبندی سازی و... هزینه کنیم و متاسفانه چه بسیار جان‌هایی که در این جاده‌ها طعمه مرگ و بی مبالاتی برای از مسئولان شده است.

وی افزود: متاسفانه تنها دلیل مسئولان عدم بودجه و اعتبارات است و این در حالی است که اگر از همان ابتدا زیرسازی مناسبی انجام و آسفالت مناسب در جاده‌هایی که روزانه شاهد تردد بسیاری از خودروهای سبک و سنگین است، استفاده می‌شد، شاهد دوباره کاری و صرف هزینه‌های گزاف و بیشتر نبودیم.

نگهداری راه های مازندران نیازمند ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار

حسن جهانیان‌ مدیر کل راه‌های و حمل و نقل جاده‌ای مازندران در این راستا با اشاره به اعتبارات هزینه شده برای جبران خرابی‌های آسفالت راه‌های شریانی و روستایی مازندران، این اعتبارات را حدود سه هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: علاوه بر این سالانه برای نگهداری راه‌های استان با توجه به ارزش حدود ۴۲ هزار میلیارد تومانی آن، طبق استاندارد بین المللی به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که سالانه کمتر از ۲۰ درصد آن تامین اعتبار و محقق می‌شود.

به گفته جهانیان، در دو سال گذشته و در شرایط سخت تخصیص اعتبار طی سال گذشته تاکنون ۱۲۸ کیلومتر از راه‌های شریانی، ۱۳۵ کیلومتر راه روستایی و ۶۰ کیلومتر راه فرعی استان ترمیم و خرابی‌های آسفالت به صفر رسیده است. ‎

به گزارش ایلنا، آسفالت مناسب جاده‌های مازندران و راه‌های اصلی و کمربندی‌ها و رفع مشکلات جاده‌ای نیاز مهمی است که به دلیل گردشگرپذیر بودن این استان،  تردد خودروهای سبک و سنگین و همچنین تردد تریلرها و تریلی‌های مختلف و بار ترافیکی این حوزه نباید از نظر دور نگه داشته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز