خبرگزاری کار ایران

فعالان اقتصادی فارس در گفت و گو با ایلنا مطرح کردند:

فعالیت نیمی از شهرک های صنعتی استان با ظرفیت 20 درصد / منشا 80 درصد مشکلات کشور قوانین ناکارآمد است/تنگ نظری برخی از مسئولان دلیل عقب ماندگی کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۴۰۸

شاید بیراهه نباشد که بگوییم مشکل اصلی اقتصاد امروز کشور دخالت دولت در قیمت‌گذاری ها، دخالت بانک‌ها در تولید، عدم واگذاری اقتصاد به بخش خصوص و ناتوانی دولت در تامین درآمدهای خود است.

به گزارش ایلنا، «مهار تورم و رشد تولید» همواره از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اهداف اقتصادی تمام جوامع بوده است اما در طول تمامی سال‌های پس از انقلاب، نرخ تورم به جز یکی، دو سال پیوسته دورقمی و افزایشی بوده و ضربان رشد تولید نیز به درآمدهای نفتی گره خورده و بنابراین با نوسانات مخربی همراه بوده است.

رئیس خانه صمت فارس با بیان اینکه هشدار دوباره مقام معظم رهبری در مورد تولید در یک مقطع زمانی پیام های خاصی دارد، می‌گوید: به رغم اینکه مقام معظم رهبری حدود 10 سال شعارهای سال را در بخش اقتصادی معرفی می‌کند اما مجلس و دولت‌ها در سال‌های گذشته توجهی به این موضوع مهم نداشته‌اند.

سهراب شرفی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها عنوان کرده‌اند که بعضی از راه‌ها اشتباه است، می‌گوید: مسئولان به این نکات توجهی نمی کنند و زمانی که بعضی از افراد با زبان رهبری آشنا نیستند نباید پست‌های مدیریتی را اشغال کنند.

عضو اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه تولید کنندگان سرمایه کافی، آبرو و ... را در راه تولید گذاشته‌اند، می‌افزاید: بعضی از موانع و سد ها باعث شده تا صنعتگران همواره در دادگستری ، زندان و بانک ها رفت و آمد داشته باشند.

چراغ حدود 50 درصد از شهرک های صنعتی استان خاموش است

 رئیس خانه صمت فارس می گوید: چراغ حدود 50 درصد از شهرک های صنعتی استان خاموش است و نیمی از شهرک‌های صنعتی استان هم با ظرفیتی بالغ بر 20 درصد فعالیت می‌کنند.

شرفی با بیان اینکه تامین معیشت جامعه از مهم‌ترین اهداف بخش تولید است، می‌افزاید: قطعا افزایش تولید باعث حفظ شان یک جامعه، مردم و کشور می‌شود.

شرفی به نقش عوامل بازدارنده در تولید و توقف آن در استان فارس اشاره دارد و  تصریح می کند: متاسفانه بعضی از افراد دانش کافی برای گذراندن امور ندارند و تنها پست ها را اشغال می کنند بدون اینکه علمی و راهکاری داشته باشند به صندلی های مدیریت تکیه می‌زنند.

سفره های خالی مردم، بازنشستگان و کارگران

رئیس خانه صمت فارس با بیان اینکه فریاد سفره‌های خالی مردم، بازنشستگان و کارگران به آسمان رسیده است، بیان می‌کند: سیل مهاجرت و مشکلات بانکی برای تولیدکنندگان بیانگر این موضوع است که تصمیم گیرندگان در بسیاری از امور نتوانسته‌اند مسیر را به خوبی طی کنند.

شرفی با بیان اینکه تولید زمانی رشد می‌کند که عوامل اداره کردن کشور با یکدیگر متحد باشند، می‌گوید: در شرایط فعلی کدام وزارتخانه‌ها در جهت افزایش ثروت از راه مشروع و تامین معیشت جامعه با یکدیگر همراه و در ارتباط‌اند.

وی با بیان اینکه زمانی تولید رشد می‌کند که ارتباط جهانی افزایش پیدا کند، می‌افزاید: قطعا مشکل بعد از تولید و مسدود بودن راه انتقال پول باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه حدود 60 الی 70 درصد قوانین مازاد است و این قوانین مخل و فرسوده است، بیان می کند: در این شرایط نیاز است تا نمایندگان در مجلس پالایش کنند.

فعالیت نیمی از شهرک های صنعتی استان با ظرفیت 20 درصد / منشا 80 درصد  مشکلات کشور  قوانین ناکارآمد است/تنگ نظری برخی از مسئولان دلیل عقب ماندگی کشور است

منشا 80 درصد  مشکلات کشور  قوانین ناکارآمد است

رئیس خانه صمت فارس با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی و قوانین مخل در کشور ارزش پول ملی را پایین آورده است، بیان می‌کند: در حال حاضر مسئولان به دلیل اطلاعات ناکافی اقدامی جهت اصلاح امور انجام نمی‌دهند و منشا مشکلات 80 درصد کشور توسط قوانین ناکارآمد است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه رونق و رشد تولید علاوه بر حمایت‌های مادی نیازمند حمایت‌های معنوی است، می‌گوید: ضعف زیر ساخت‌های حمل و نقلی و معافیت جلوی رونق در این بخش را گرفته است؛ در شرایط فعلی نباید تعرفه حمل و نقل کالایی و سوخت افزایش یابد و تمام این موارد ریشه در قانون دارد که وضع کردن قانون مناسب نقش مهمی در صعود و سقوط اقتصاد کشور دارد.

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه محقق شدن شعارها نیازمند این است تا گام های موثری برداشته شود، می‌گوید: کشورهایی که در اقتصاد موفق شده‌اند به جای شعار به سمت مهیا کردن زمینه و بستر مناسب رفته‌اند و تمام امور را برای مردم تسهیل می‌کنند.

شرفی با اشاره به اینکه تنگ نظری برخی از مسئولان دلیل عقب ماندگی کشور است، خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر نیاز است تا روند بعضی از امور در کشور اصلاح شود.

تحقق شعار سال با حل مشکلات تحریم وبانک ها 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی فارس نیز با بیان اینکه در دهه 90 شعارهای سال کاملا اقتصادی بود، می گوید: متاسفانه در 10 سال گذشته رشد اقتصادی کشور تقریبا نزدیک صفر بوده است و طی این مدت عملیاتی نشدن شعار های سال به صورت کامل مورد ارزیابی قرار نگرفت.

جمال رازقی در گفت و گو با ایلنا می‌افزاید: قطعا تبدیل شعار به عمل نیازمند یک الزاماتی است و تا این الزامات رعایت نشود این شعار در حد همان شعار، بیلبورد، تلویزیون و سربرگ خواهد ماند.

این فعال اقتصادی در ادامه با بیان اینکه تحقق شعار سال نیازمند الزاماتی مانند حل شدن مشکل تحریم و بانک‌ها است، می‌گوید: تحریم ها باعث شده تا کشور سالانه 20 درصد هزینه حمل و نقل پول را بپردازد؛ در صورتی که هزینه صادرات و واردات را در یک سال 100 میلیارد دلار در نظر بگیریم حدود 20 میلیارد دلار از این مبلغ صرف نقل و انتقال پول می شود که اگر این هزینه وارد چرخه پولی کشور می شد قطعا اتفاقات زیادی در کشور رخ می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه تولیدکنندگان در تحریم همواره در شرایط فعلی با مشکلاتی مانند نقل و انتقال مواد اولیه، قطعات، دور زدن تحریم ها و عدم استفاده از تکنولوژی روز دنیا مواجه هستند، بیان می کند: در شرایط فعلی مشکل نظام بانکی و پولی کشور و تکلیف استقراض دولت از نظام بانکی حل شود.

رازقی با اشاره به اینکه به‌رغم اینکه کشور در سال‌های گذشته با یک تورم ساختاری 20 درصدی مواجه بود اما در حال حاضر این تورم به بیش از 40 درصد رسیده است، بیان می کند: در شرایط فعلی تنها کشوری هستیم که از 50 سال گذشته تاکنون از نرخ تورم دو رقمی رنج می‌بریم که این مهم بیانگر این موضوع است که دست دولت در جیب مردم است.

فعالیت نیمی از شهرک های صنعتی استان با ظرفیت 20 درصد / منشا 80 درصد  مشکلات کشور  قوانین ناکارآمد است/تنگ نظری برخی از مسئولان دلیل عقب ماندگی کشور است

مجلس عامل استقراض دولت از سیستم بانکی

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر مجلس عامل استقراض دولت از سیستم بانکی و تزریق پول پر قدرت به کشور است، می‌گوید: به عنوان مثال دولت حدود 1000 میلیارد تومان بودجه مصوب را به مجلس ارائه می دهد که مجلسیان هم با نوشتن یک درآمد واهی بیش از این رقم و عدم تحقق آن سبب استقراض از نظام بانکی کشور می‌شود که در نهایت منجر به تورم خواهد شد.

رازقی در ادامه با اشاره به اینکه مجلس به وظایفی که دارد به درستی عمل نمی‌کند و به یک کارخانه تولید قانون تبدیل شده است، بیان می‌کند: متاسفانه مجلس فقط در حال وضع قانون است بدون اینکه به نظارت و اجرای آن کاری داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز