خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار مشهد مطرح کرد؛

تمرکز برنامه های آموزشی و فرهنگی مدیریت شهری روی خانواده محوری است

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۳۶۱

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد در تشریح برنامه های اجتماعی فرهنگی مدیریت شهری بر تمرکز برنامه ها و اهداف حول محور خانواده و تقویت این نهاد برای انتقال آموزش ها تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از مشهد، حسین باغگلی در این باره گفت: ما در ابتدای کار در معاونت فرهنگی شهرداری مشهد به بررسی مشکلات و نارسایی های حوزه تخصصی خود پرداختیم. پس از آن با مطالعه روی جامعه مخاطبان، خدمت خود را برای برش های مختلف از این جامعه مشخص کردیم. سپس تمام توان و تمرکز خود را برای ارائه همین خدمات منطبق بر اولویت بندی انجام شده برنامه ریزی کردیم. 

وی ادامه داد: نکته مهم آن است که در این خصوص باید بپذیریم هسته اصلی حرکت وسلامت در جامعه خانواده است و اگر خانواده از وضعیت سلامت و نشاط مطلوب برخوردار باشد اعضا می توانند خود را به جایگاه های مناسب برسانند اما اگر خارج از چارچوب خانواده خدمات متنوع به مخاطب برسانیم سبب آثار نامطلوبی در ساختار خانواده می شود. بنابراین تصمیم گرفتیم برنامه های  فرهنگی اجتماعی خود را ذیل مفهوم خانواده بازتعریف کنیم و مخاطبان را مبتنی بر خانواده دسته بندی کردیم. 

باغگلی ادامه داد: با این نگاه به گروه بندی هدفمندی از جامعه مخاطب رسیدیم که گروه اول را خانواده های تازه تشکیل شده و زوج های جوان در سال اول ازدواج تشکیل می دهند. تشکیل باشگاه «باهم»، باشگاه اجتماعی همسران مشهد، راهکار سازمانی این بخش است. می دانیم که سال اول ازدواج سال هویت یابی خانواده است و مطالعات نشان داده زوجین برخی باورهای غلط اجتماعی را با خود به زندگی مشترک وارد می کنند که خانواده را دچار بحران می کند که پیک آمار طلاق در فاصله سه سال تا پنج سال اول زندگی شکل می گیرد.به این امر هم واقفیم که ما قرار نیست همه مسائل خانواده را حل کنیم و بنا را برآن گذاشتیم تا پنج باور غلط را اصلاح کنیم با علم به اینکه نسل جوان آموزش اجتماعی مستقیم را برنمی تابد. پس در قالب برنامه ها و فعالیت های اجتماعی به تحقق اهداف این حوزه مبادرت می کنیم. 

معاون فرهنگی شهردار مشهد گفت: گروه دوم خانواده های دارای نوزاد از دوره جنینی تا زیر یک سال است و تامین سلامت مادر و کودک موضوع اصلی این گروه است پس ما همین موضوع را محور و اولویت خود قرار می دهیم. البته که در این گروه هم قطعا تمام خانواده ها را نخواهیم داشت اول به دلیل محدودیت های بودجه ای و دوم به دلیل انتخاب گری خود خانواده ها. پس جامعه هدف به اندازه خانواده هایی که نیازمند حمایت ما باشند کوچک می شود مجموعه برنامه های ما در این بخش از طریق باشگاه «صدای پای زندگی» اجرا می شود. 

وی گروه بعدی را خانواده های دارای فرزند ۲ تا ۶ سال معرفی کرد و افزود: در این بخش هم باور داریم در این دوره سنی نقش خانواده در زیست کودک بسیار پررنگ تر از ما بوده و ما نباید مستقیما برای کودک برنامه داشته باشیم بلکه باید خانوده ها را تقویت کنیم. لذا با تشکیل باشگاه «کهکشان کودکی» برآن شدیم والدین را در دو مهارت «بازی» و «قصه گویی» تقویت کنیم. این پروژه هم در گام نخست با پشتیبانی و خدمات رسانی به مهدکودک ها برای اجرای برنامه های اجتماعی در فضاهای عمومی شهر آغاز شده است. در این گام دو هدف اصلی هم تعریف شده اول انکه برنامه ها باید خانواده محور باشد و خانواده ها درآن مشارکت داشته باشند و دوم آنکه یک وجه اجتماعی در آن لحاظ شود یعنی خارج از فضای مهد کودک و در فضاهای عمومی انجام شود. 

گروه چهارم به گفته باغگلی خانواده های دارای فرزند ۷ تا ۹ سال هستند و باشگاه «جام»، جهان اجتماعی من به این منظور راه اندازی شده است. 

وی گفت: ما باور داریم در این دوره اولین تجربه های اجتماعی کودک رقم می خورد لذا باید از ظرفیت های اجتماعی کمک بگیریم تا کودک جهان اطراف خود را در کنار خانواده بشناسد. در این راستا به خانواده نیز مهارت هایی برای آشنایی بیشتر کودک با محیط جامعه آموزش می دهیم، به ویژه برخی کودکان ممکن است تجربه استفاده از اتوبوس و مترو و... نداشته باشند لذا ما فضایی را برای این تجربه ها مهیا می کنیم. 

باغگلی همچنین گفت: گروه پنجم خانواده های دارای فرزند ۹ تا ۱۲ سال هستند. برای این گروه دو باشگاه «ملکه» ویژه دختران و در موضوع عفاف و حجاب و باشگاه «سراج» ویژه پسران در موضوع قرآن و مهدویت فعالیت می کنند تا در دوره ای که هویت افراد شکل می گیرد بتوانیم زمینه سازی مفیدی انجام دهیم. 

وی در تعرف گروه بعدی به خانواده های دارای فرزند نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال اشاره و اضافه کرد: در باشگاه «مانا»، مهارت های اجتماعی نوجوان امروز، فضایی را برای مهارت آموزی و حضور و فعالیت در عرصه اجتماعی برای این رده سنی فراهم می کنیم.

به عنوان مثال در عرصه میدان شهدا ایستگاه صلواتی ثابت دایر شده و نوجوان ها مدیریت و خدمات رسانی این ایستگاه را بدون مداخله ما برعهده گرفته اند. این گروه با تشکیل هیات امنا و گروه های اجرایی، با حمایت خانواده ها به جمع آوری کمک ها و وسائل مورد نیاز می پردازند. 

وی گروه بعدی مخاطب را خانواده دارای فرزند ۱۵ تا ۱۸ سال معرفی کرد که به وسیله باشگاه «رایانو» قرار است سواد رسانه ای خانواده و نوجوانان را با حضور در عرصه های عملیاتی ارتقا یابد. 

به گفته باغگلی درواقع فضایی برای انتشار محتوای تولیدی نوجوانان مهیا می کنیم و از طریق فعالیت عملی به آموزش می پردازیم. نکته مهم آنکه در هیچکدام از باشگاه ها ما پیام مستقیم ارائه نمی دهیم و از طریق فضاسازی به آموزش مبادرت می کنیم. 

معاون شهردار مشهد افزود: گروه بعدی را جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال مجرد تشکیل می دهند که روی انگیزه های ازدواج و تشکیل خانواده کار میکنیم. آخرین گروه هدف هم باشگاه «نورچشم» ویژه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هستند که باهدف استفاده از ظرفیت بزرگترها برای تقویت انسجام خانواده تشکیل شده اند. 

به گفته باغگلی علاوه بر این موارد چند باشگاه ثانوی در موضوعات غیرخانواده هم فعال شده از جمله باشگاه «مدرسه به وسعت یک شهر» که در قالب آن تمام ظرفیت های اجتماعی شهر را برای ارائه آموزش و مشارکت اجتماعی در اختیاری مدارسی قرار می گیرد که تمایل دارند دانش آموزان را در فضای خارج از مدرسه آموزش دهند. یا باشگاه «غدیر» که باهدف حمایت از تشکل های اجتماعی برای فعالیت در مناسبت های مذهبی درسطح شهر فعال شده است. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین در چارچوب ماموریت های شهرداری هم پروژه های ویژه ای تعریف کرده ایم از جمله پروژه «متا»، محدوده ترافیکی الگو. فرهنگسرای تخصصی شهر پاک و ایمن هم در موضوع تفکیک زباله فعالیت می کند. اینگونه با علم به اینکه موضوعات فرهنگی و اجتماعی بسیاری برای کار وجود دارد اما ماموریت خود را در چهار موضوع پسماند، ترافیک، شهرسازی و ایمنی متمرکز کردیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز