خبرگزاری کار ایران

در جمع خبرنگاران استان مرکزی عنوان شد:

500 نشان حلال استاندارد برای مختلف صادر شده است / 14هزار و 726 محصول در طرح پایش کمیت مورد بررسی قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۱۳۴

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد ایران با ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در زمینه صدور نشان حلال استاندارد، گفت: در دوره فعالیت دولت سیزدهم، تاکنون 500 نشان از مجموع 600 نشان حلال استاندارد محصولات مختلف صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا پیراوی‌ونک در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: در حوزه صنایع غذایی حدود 3500 استاندارد ملی وجود دارد که 403 مورد مشمول مقررات اجباری هستند. با احتساب استانداردهای میکروبیولوژی و بسته‌بندی، حدود 5000 استاندارد مشمول این حوزه می‌شود که در این رابطه صنایع غذایی سهم ویژه‌ای از استانداردها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: سازمان ملی استاندارد در خصوص فروش محصولات در فضای مجازی با جدیت ورود کرده است. چنانچه این نوع فروش، مشمول استانداردهای اجباری شوند باید متناسب با قانون عمل کنند و در صورت تخلف طبق قانون مورد برخورد قرار می‌گیرند. این سازمان در حوزه کالاها و خدمات استانداردهای اجباری نظارت دارد و چنانچه‌ کالا و خدماتی مشمول مقررات نیز نباشد بر اساس ماده 13، نظارت از سوی سازمان الزامی است.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد ایران به مسئله نشانه‌گذاری که برای سازمان استاندارد بسیار اهمیت دارد اشاره کرده و اظهار داشت: در استان مرکزی مسئله نشانه‌گذاری و علامت استاندارد به خوبی عمل می‌شود. هر چند که این سازمان در حال گسترش خدمات خود است و امید می‌رود که مجموعه‌های تولیدی نیز در مسیر این اهداف گام بردارند.

پیراوی‌ونک با اشاره به اینکه در فرایندهای استاندارد واحدهای توزیع‌کننده نیز مورد بازرسی و نمونه‌برداری قرار می‌گیرند، تصریح کرد: در این راستا به لحاظ بهداشت، ایمنی و سلامت به محصولات خام کشاورزی ورود پیدا کرده‌ایم. در حوزه نیترات، فلزات سنگین و باقی‌مانده آفت‌کش‌ها، بررسی‌هایی صورت گرفته که متأسفانه وضعیت مناسبی در این حوزه وجود ندارد.

وی بیان داشت: از سوی دیگر سازمان ملی استاندارد ایران در حوزه نان، گندم و آرد نیز ورود کرده است، چرا که مردم نسبت به قوت غالب خود مطالبه‌گر هستند و باید زنجیره تغذیه را کامل نگاه کرد. از این رو، نان‌های سنتی مانند تافتون، لواش، بربری و سنگک به شکل تصادفی نمونه‌برداری شده و به لحاظ فلزات سنگین و مواد افزودنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد ایران تأکید کرد: از سوی دیگر بررسی‌ها روی پیاز، سیب زمینی، کاهو، پرتقال، سیب و هندوانه نیز انجام شده است. در برخی از استان‌ها این مواد با استانداردهای سازمان منطبق نیست، هر چند نمونه‌برداری‌ها محدود بوده و برای اعلام نتیجه نهایی باید روی نمونه‌های بیشتری کار شود.

پیراوی‌ونک به طرح عیدانه اشاره کرده و ابراز داشت: این طرح که ویژه هتل‌ها، میادین تره‌بار، زائرسراها و فروشگاههای زنجیره‌ای است، از 15 اسفند ماه سال جاری آغاز شده و تا 25 فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت. در این طرح نظارت از میادین تره‌بار، خدمات قالیشویی، مراکز فروش شیرینی و آجیل، پایانه‌های اتوبوسرانی برون‌شهری و ایستگاه‌های قطار نیز هدفگذاری شده است و پیشنهاد شده این موارد مشمول استاندارد اجباری شوند تا مردم از خدمات این طرح بهره‌مند شوند.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه طرح پایش کمیت از مردادماه سال جاری کلید خورده است، گفت: در این راستا 14 هزار و 726 محصول در قالب 134 نشان تجاری مورد بررسی قرار گرفت که 107 نشان در آزمون الزام میانگین قبول شدند.

سید سعید میرنظامی افزود: در آزمون انجام شده ۳۰ درصد مربوط به برندهای خارج از استان بوده است که در این راستا تذکرات لازم ارائه شده است. در این راستا 90 درصد عدم انطباق خود را رفع کردند و 10 درصد نیز فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

وی ادامه داد: در حوزه تنقلات 21 درصد، لبنیات 46 درصد، خشکبار 17 درصد، شوینده‌ها 8 درصد عدم انطباق وجو داشته است. همچنین در مجموع در تمامی پایش ها، 20 درصد مردودی و عدم انطباق مشهود بوده است.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی اظهار داشت: نازل‌های سوخت مایع 2 بار در سال ارزیابی می شوند، به طوری که در سال جاری 1717 نازل مورد ارزیابی قرار گرفته است. از سال آینده این اقدام 3 بار در سال انجام می شود.

میرنظامی با تأکید بر اینکه طرح نشانه‌گذاری و اصالت طلا باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: به دلیل شرایط بازار طلا، اکنون این محصول به کالایی پرمصرف تبدیل شده است. بنابراین سال آینده با جدیت به مسئله فلزات گرانبها ورود می‌شود.

وی بیان داشت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 80 فقره بازرسی از واحدهای عرصه فلزات گرانبهای استان انجام شده که 40 مورد دارای کد معتبر و 32 مورد نیز فاقد کد معتبر بوده‌اند. چنانچه تمامی 600 مرکز عرضه طلا در استان ارزیابی شود، پیش‌بینی می‌شود 500 مورد فاقد کد معتبر شناسایی شود.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی تأکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 13 فقره بازرسی از هتل‌ها، 7 فقره بازرسی از خانه سالمندان و بازرسی از 120 مدرسه دولتی و غیردولتی و 13 سالن ورزشی در استان انجام شد.

میرنظامی ابراز داشت: همچنین در این بازه زمانی 932 گواهینامه ایمنی اولیه و 672 گواهینامه ادواری صادر شده است. در این راستا شمار گواهینامه‌های صادره در سطح استان به 1607 مورد رسیده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز