خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان:

۱۱ طرح و ۴۱ پروژه نیمه تمام آذربایجان شرقی تکمیل می‌شود / افزایش ظرفیت مخازن آب تبریز به ۴۵۰ هزار متر مکعب

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۱۱۳

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از افزایش ظرفیت مخازن آب تبریز به ۴۵۰ هزار متر مکعب خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، یوسف غفارزاده در نشست خبری، اظهار کرد: بخش آب در سفر ریاست جمهوری به استان در سال جاری پررنگ دیده شد و اعتبار 3 هزار و ۶۵۰ میلیارد تومانی برای پروژه‌های این بخش مصوب شده که باید ظرف سه سال تخصیص یابد، مبلغ  یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان از آن باید در سال ۱۴۰۱ تخصیص می‌یافت که تا به امروز حدود یک هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان آن تخصیص یافته و حدود یک هزار میلیارد تومان نیز به حساب واریز شده است.

وی با بیان اینکه مصوبات سفر ریاست جمهوری شامل ۱۱ طرح و ۴۰ پروژه نیمه تمام است، افزود: با واریز بخشی از اعتبار پروژه‌ها، عملیات ۱۸ پروژه آبی در زمینه شبکه‌های پایاب و تامین آب شرب به اتمام رسیده، مهمترین پروژه‌های افتتاح شده نیز مربوط شبکه‌های پایاب پروژه پمپاژ کلاله و دارنا و ابراهیم سمیع می‌شود که در مجموع یک هزار هکتار از اراضی دیم در نقطه صفر مرزی استان به اراضی آبی تبدیل شده‌اند.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های دیگر آبی چون آیدوغموش میانه، سهند هشترود و قلعه چای عجب شیر، ادامه داد: در این راستا نزدیک به 5هزار هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل شده‌اند.

غفارزاده خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌های مهمی که در استان اجرا شد و به عنوان الگویی برای سطح کشور قرار گرفت، طرح مشارکت مردم همراه با سرمایه گذار بوده که بدون اعتبار دولتی، اجرای پروژه‌ها تسریع می‌یابد و بر اساس این طرح، برنامه داریم تا در سال آینده نیز 5هزار هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل شوند.

وی در تشریح سایر پروژه‌های آبی استان، اظهار کرد: یک مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی در شهر تبریز افتتاح و به ظرفیت مخازن ذخیره آب شهر اضافه شده است. مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی نیز با بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار به روز شده و در طول دو ماه آینده در تبریز به اتمام‌ می‌رسد که افتتاح آن، به پایداری آب شرب کمک خواهد کرد و مجموع ظرفیت مخازن آب تبریز به ۴۵۰ هزار مترمکعب می‌رسد و تفاوت آن با مقدار استاندارد مخزن برای یک شهر با جمعیت تبریز به ۱۰۰ هزار مترمکعب خواهد رسید.

وی در خصوص پروژه تکمیل رینک تبریز نیز افزود: ۶۰ درصد آب تبریز از محل زرینه رود، ۲۵ درصد از چاه‌های دامنه‌ شمالی سهند و ۱۵ درصد از سد نهند تامین می‌شود. اگر رینک گذاری دورتادور تبریز انجام بگیرد که یک کار بسیار بزرگ است، آب این سه منبع به رینک هدایت شده و آب بایک کیفیت به مردم انتقال خواهد یافت. در این راستا رینک جنوبی تبریز با طول ۲۶ کیلومتر را با هزینه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان آغاز کردیم که این پروژه، آب زرینه رود را به چاه‌ها وصل می‌کند. ۲۳ کیلومتر آن تمام شده و سه کیلومتر باقی نیز طی سه ماه آینده تمام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی درخصوص مزیت این طرح، افزود: وقتی آب در منبع زرینه رود بیشتر شود، برداشت از چاه‌ها کاهش خواهد یافت و آب این چاه‌ها برای روزهای آینده ذخیره می‌شود.

وی، تعویض لوله خط نهند به طول ۷.۵ کیلومتر با اعتبار بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان را از دیگر پروژه‌های سالجاری عنوان کرد و ادامه داد: سعی می‌کنیم آبگیری اولیه سد گرمی‌چای میانه را با لوله گذاری ۴۵ کیلومتری که یکی از وعده‌های ما برای اوایل سال آینده است، تا حداکثر فروردین ۱۴۰۲ به اتمام برسانیم.  

وی با بیان اینکه میزان تخصیص اعتبار بخش آب استان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، گفت: پروژه انتقال آب ارس به تبریز شاید بزرگترین پروژه‌ آبی استان باشد که تاثیرگذاری بالایی در تامین آب شرب و صنایع و اشتغال مسیر انتقال خواهد داشت و آینده استان به این طرح وابسته است. پیگیر هستیم تا بحث تامین مالی این طرح با پیمانکاری خاتم الانبیا به تدریج انجام گیرد و در وقت مقرر به اتمام برسد.

غفارزاده، ادامه داد: پروژه تصفیه خانه تبریز با میزان ۱۲۵ میلیون مترمکعب از دیگر پروژه‌های آب منطقه‌ای بوده که ۸۵ میلیون مترمکعب آن برای دریاچه ارومیه تخصیص یافته است. این خط انتقال پساب از تصفیه خانه تا دریاچه به طول ۵۰ کیلومتر اجرا شده و آب به دریاچه رسیده است . ۱۰ کیلومتر ابتدایی این مسیر لوله گذاری شده و  پیشنهاد شده تا ۱۰ کیلومتر بعدی هم لوله گذاری شود.

وی با اشاره به مشکلات آبگیری سد شهید مدنی، افزود: اقدامات اساسی رفع مشکلات تملک و راه این سد ادامه دارد، با توجه به نزدیکی این سد به تبریز، افتتاح آن می‌تواند یک ظرفیت بسیار بالای گردشگری در تبریز ایجاد کند. برای اتمام این سد مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است و برای بحث گردشگری آن به دنبال سرمایه گذار هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به انتقال یک و نیم میلیون الی 2 مترمکعب از پساب سد عجبشیر به بندر رحمانلو دریاچه ارومیه، گفت: علاوه بر استفاده مردم، آرتمیا نیز در این منطقه پرورش می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز