خبرگزاری کار ایران

پدر آب ایران مطرح کرد؛

شوری دریاچه بختگان به ۳۵۰ هزار میلی‌گرم در لیتر رسیده است / 50 سال اضافه برداشت کردیم تا با بحران آب رو به رو شدیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۷۲۹

پدر آب ایران با اشاره به اینکه هیچ چیز در طبیعت بدون قاعده آفریده نشده است، گفت: حتی زلزله و سیل بخشی از تعادل اکولوژیکی هستند که خودِ طبیعت آنها را به عهده گرفته و باید وجود داشته باشند.

به گزارش ایلنا، عزت‌اله رئیسی اردکانی  در مناظرۀ داغ علمی که با محوریت محیط زیست در دانشگاه شیراز برگزار شد، اظهار کرد: میلیون‌ها سال است که بین آب و درخت همزیستی مسالمت آمیز شگرفی وجود دارد؛ بشر از زمانی با بحران در حوزه محیط زیست رو به رو شد که توسعه بی‌هدف و سردرگم خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه بحران آب از سال ۱۳۴۷ آغاز شده است، گفت: از سال ۱۳۴۷ تا سال ۱۳۷۰ بیشتر از سهمی که از بارندگی داشتیم استفاده کردیم؛ پنجاه سال اضافه برداشت کردیم تا با بحران آب روبه رو شدیم؛ اما فریاد آن فقط ۱۰ ساله که بلند شده است.

رئیسی اردکانی با اشاره به وضعیت بختگان گفت: در حوزه بختگان سه سد ساختیم و هزاران چاه حفر و ۹۰ مترمکعب آب به شیراز انتقال داده شد. این اقدامات موجب اتفاقات ناخوشایندی در این منطقه شد؛ ورودی آب رودخانه کر از سال ۱۳۸۶ تاکنون کاملا قطع شده است و اگر آبی هم می‌آید از حوزه‌های اطرافش است؛ در حال حاضر شوری دریاچه به ۳۵۰ هزار میلی‌گرم در لیتر رسیده و آب شور دریاچه وارد آبخوان دریاچه شده است.

پدر آب ایران یادآور شد: دریاچه‌ها در سرنوشت خود نقشی ندارند؛ روزی آنها از باران و سیلاب است اما انسان دارای فکر و اندیشه و خلاقیت است که با استفاده از این نعمت خدادادی به تکنولوژی و دانش عظیمی دست یافته و بسیاری از مواهب طبیعت را به خدمت خود گرفته و از آنها بهره می‌برد و گاهی هم سوء استفاده می‌کند. 

اردکانی با ابراز تاسف از اینکه انسان مراتع، جنگل‌ها و کوه‌های اطراف دریاچه را از تبخیر آب دریاچه محروم می‌کند، بیان کرد: با حفر هزاران چاه، پمپاژ تغذیه مصنوعی آبخیزداری و سدسازی بیش از سهمی که طبیعت برای او تعیین کرده برداشت می‌کند.

وی گفت: چرا انسان با تفکر و اندیشه قدرت هماهنگی و تعامل ندارد، منافع فردی را بر منافع جامعه ترجیح می‌دهد، منافع سازمانی را بر منافع اصولی کشور ترجیح می‌دهد و فقط در حرف از منافع محیط زیست و توسعه پایدار می‌گوید؟ متأسفانه بهره‌برداری از منابع آب در استان توسط سیاستمداران و ذینفعان قدرتمند تصمیم گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه را به درخت باید تغییر داد و بایستی به نقش عمده و سازنده درخت در زندگی بشر اندیشید، گفت: درخت و آب در تأمین غذای جهان نقش دارند و بشر با تمام پیشرفت علمی نمی‌تواند کار آب یا یک درخت ساده را انجام دهد؛ هیچ چیز نمی‌تواند جای درخت را در تولید موادغذایی یا سایر موارد بگیرد؛ اگر بشر قرار باشد ماده غذایی آلی بسازد نیازمند راه‌اندازی کارخانه‌های عظیمی است؛ البته هنوز هم به این دانش نرسیده است. این کار از نظر اجرایی و اقتصادی امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه بخشی از آب در زمین فرو می رود و بخش دیگر آن بر زمین جاری می‌شود گفت: آب جاری شده بر زمین منبعی برای آب آشامیدنی و تولید محصولات کشاورزی است.

رئیسی اردکانی با بیان اینکه درختان زیستگاه پرندگان و جانوران هستند اضافه کرد: درختان در مرگ هم منشأ زندگی هستند؛ برگ، میوه، ریشه و تنه درخت در خاک می‌ماند و در یک مکانیزم پیچیده تبدیل به موادی می‌شوند که برای ادامه حیات درخت لازم است؛ درخت‌ها در طبیعت خودکفا هستند و خودشان از مرگشان ارثی بر جا می‌گذارند که این ارث می‌تواند موجب ادامه حیات شان شود.

وی یادآور شد: درختان نقش مهمی در پایین آوردن درجه حرارت دارند؛ انسان‌ها از مناظر زیبای جنگل، درختان و گل‌های زیبای آن لذت می‌برند و ساعات تفریح خود را در زیر سایه درختان می‌گذرانند و شادی و نشاط را تجربه می‌کنند.

رئیسی اردکانی ادامه داد: در ۱۰۰ سال گذشته بشر توسعه غیرعلمی را هدف اصلی خود قرار داده و طبیعت را برای رفاه زندگی‌اش به خدمت خود گرفته است این در حالیست که آب و درخت در یک اکوسیستم قرار دارند.

وی یادآور شد: تعداد گونه‌های جانوران و گیاهان در طبیعت و در یک سیستم اکوسیستمی تا حدی نگه داشته می‌شود و طبیعت اجازه افزایش یا کاهش را نمی‌دهد. بنابراین تعادل اکولوژیکی از موارد مهمی است که باید به آن پرداخته شود. چراکه تعداد گونه‌های مختلف جانوران و گیاهان نباید از مقدار معینی افزایش یابند و استفاده از منابع آب، خاک، زمین و هوا محدودیت دارد و هرگونه بهره‌برداری بیش از حد توان از منابع، تعادل اکولوژیکی را به هم می‌زند و مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز