خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از دلایل فرونشست در خیابان های شیراز؛

قنات های قدیمی در خیابان ها ایجاد حفره می‌کنند/ بعید است در طرح جامع شهرسازی به فرونشست توجه شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۹۹۸

فرونشست زمین در مساحت ۲۰۰ مترمربع در خیابان لطفعلی خان زند شیراز روزگذشته خبرساز شد و بر اثر فرونشست در این خیابان مغازه‌های اطراف این حادثه ترک برداشته و تخلیه شدند.

به گزارش خبرنگار  ایلنا، حادثه فرونشست رو به روی مدرسه خان، جنب اردو بازار رخ داد و باعث بسته شدن چند ساعته خیابان های اطراف این محدوده در شیراز شد.

این اولین باری نیست که در بافت قدیم شیراز فرونشست رخ می دهد پیش از این نیز فرونشست های دیگری اتفاق افتاده که زنگ خطری است برای آثار تاریخی و میراثی استان فارس که بیشتر آن ها در همین محدوده بافت تاریخی هستند.

قنات های قدیمی در خیابان ها ایجاد حفره  می‌کنند/ بعید است در طرح جامع شهرسازی به فرونشست توجه شود

اضافه برداشت های آب، شیراز را با فرونشست مواجه می کند

استاد زمین شناسی دانشگاه شیراز درباره این رخداد می‌گوید: اضافه برداشت‌های آب در فارس باعث شده تا اکثر شهرستان‌های استان مانند شیراز با فرونشست مواجه شوند.

عزت الله رئیسی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه بعضی از این فرونشست‌ها قابل مشاهده نیست، می‌افزاید: بعضی اوقات در پی این فرونشست‌ها زمین حدود یک الی دو متر نشست پیدا می‌کند که هیچ کس متوجه این موضوع نمی‌شود و به صورت ترک در ساختمان ها مشاهده می‌شود.

رئیسی با اشاره به اینکه فرونشست در خیابان لطفعلی خان زند نیازمند بررسی است، ادامه می‌دهد: این احتمال وجود دارد که  قنات‌های قدیمی دلیل این فرونشست باشند.

قنات های قدیمی در خیابان ها ایجاد حفره  می‌کنند/ بعید است در طرح جامع شهرسازی به فرونشست توجه شود

وجود قنات های قدیمی در خیابان ها و ایجاد حفره ها

این استاد دانشگاه می‌گوید: وجود قنات‌های قدیمی در خیابان‌ها و بافت شیراز باعث شده تا حفره‌ هایی در زیر زمین ایجاد و با شسته شدن آب نتواند تحمل وزن زمین را داشته باشد و در نهایت منجر به فرونشست شود.

وی با بیان اینکه در نقشه‌های توپوگرافی در سال 1340 الی 1350 مسیر این قنات ها نشان داده شده است، خاطرنشان می‌کند: جهت شفاف شدن موضوع فرونشست در خیابان لطفعلی خان زند باید بررسی و ارزیابی های دقیق تری صورت گیرد.

رئیسی عنوان‌می‌کند: بررسی مکانیزمها نشان می‌دهد زمانی که فرونشست رخ می‌دهد و سطح آب در زمین‌هایی که در آن ماسه وجود دارد پایین می‌آید هیچ اتفاقی در آن رخ نمی‌دهد، اما اگر در زیر زمین خاک رس وجود داشته باشد قطعا باعث نشست زمین می‌شود.

رئیسی با اشاره به اینکه زمانی که خاک رس نشست و ماسه نشست نکند در زمین شکاف ایجاد می‌شود، می‌افزاید: قطعا جهت شفاف شدن این موضوع باید آزمایش های دقیق تری انجام شود.

بعید است در طرح جامع شهرسازی به فرونشست توجه کنند

استاد زمین شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه بعید می‌دانم در طرح جامع شهرسازی به موضوعاتی مانند فرونشست توجه کنند، می‌گوید: این طرح‌ها زمان حفر تونل و احداث ساختمان‌های بلند مرتبه انجام می‌شود و ایجاد ساختمان چند طبقه هم از دیگر علت‌های آن است.

وی ادامه می‌دهد: در موضوع فرونشست جلسات متعددی تشکیل شده است اما هنوز تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.

قنات های قدیمی در خیابان ها ایجاد حفره  می‌کنند/ بعید است در طرح جامع شهرسازی به فرونشست توجه شود

فرونشست خیابان لطفعلی خان زند قائم بر زمین است

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور نیز با بیان اینکه عکس های فرونشست خیابان لطفعلی خان زند نشان می‌دهد که آسفالت این خیابان مناسب است، می گوید:  وجود لوله‌ها در زیر زمین و در مسیر خیابان لطفعلی خان زند بیانگر این موضوع است که ساخت و سازها شست و شوی آبرفتی زیر زمین‌ها را در پی داشته است.

طهمورث یوسفی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه فرونشست خیابان لطفعلی خان زند قائم بر زمین است و قبل از این اتفاق احتمالا انحنا رخ داده است، می افزاید: جهت بررسی دقیق باید به موضوعات و عارضه هایی مانند وجود قنات قدیمی و شبکه های فاضلابی توجه شود.

وی با اشاره به اینکه قطعا برای مشخص شدن و شفاف شدن دلیل این فرونشست نیازمند اطلاعات دقیقی از همه سازمان ها هستیم، بیان می کند: قبل از پر کردن این فرونشست نیاز است تا دلیل این اتفاق روشن شود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور با اشاره به اینکه سالیان طولانی است که فاضلاب و آب از زیر این خیابان ها رد می شود، می گوید: پر تردد بودن خیابان لطفعلی خان زند باعث وارد شدن تنش به زیر زمین می شود و قطعا این دلائل باعث می شود تا سقف زیر زمین ریخته شود.

وی یادآور می شود که تشخیص فرونشست در سطح شهر به ندرت انجام می شود و تعیین این مهم نیازمند نصب دستگاه های فیزیکی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز